/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Photoshop beskærer mine eps'er...
Fra : Maris
Vist : 548 gange
100 point
Dato : 20-09-04 16:25

Hej Kandu genier :) Håber i kan knække denne her.

Jeg har lavet nogle små fine runde knapper til min hjemmeside inde i illustrator (det er 10'eren jeg kører med). Jeg har gemt den som eps. version 9 og henter den ind i min dem i photoshop ver. 7. Men de er af eller anden årsag blevet beskåret. Man kan se at disse runde knaper er blevet skåret i bunden og i siden som om de var firkantet, så cirklen er ikke helt rund mere. Jeg håber i kan forstå hvad jeg mener :) Det underlige er at jeg har 4 knapper og de er alle gemt på hver sit ark og gemt, og ingen af den er beskåret på samme måde. Er der nogen der ved hvad det skuldes og hvordan man fixer det ?

Mvh Maris

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-09-04 16:46

Tror du ikke det kan være fordi at AI arbejder med vektorbaseret grafik og at PS ikke gør...selvom jeg godt ved at PS også har vektor-værktøj.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Maris

Dato : 20-09-04 16:51

Hej Palle

Tak for dit svar...
Jeg har gemt filerne som eps, og har før flyttet filer fra illutrator over til photoshop uden problemer. Så jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Det at den laver vektorgrafik til pixels har jo ikke noget at gøre med at den beskære billedet og faktisk ødelægger billedet.

Mvh Maris

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 20-09-04 22:02

Du skulle vel ikke ha´nogle masker eller blanke lag liggende sammen med din EPS fil som du overfører ?
Det kan måske tænkes at du indtaster en forkert str. når Photoshop ønske oplysninger om den EPS fil den skal impoterer ?

Tja bare en tanke..
Villy

Kommentar
Fra : jeannettehs

Dato : 24-09-04 17:45

Hej.

Du kan måske lave en ramme der går ca. en centimeter uden om din knap, og så hive den ind i Photoshop igen. Så vil dit format være større og du ville kunne fjerne rammen i PS med beskæringsværktøjet.

Med venlig hilsen Jeannette

Kommentar
Fra : Maris

Dato : 25-09-04 12:13

Hej Jeannette

Tak for dit bud, jeg havde selv lidt tænkt der hen af men havde ikke tænkt tanken ud. Så tak for hjælpen :) Det er en godt ide. Jeg har faktisk også fundet ud af at man bare kan lave en allmindeligt cut n' paste, fra illustrator til photoshop. MEN stadig væk så tænker jeg bare der et jo alle lidt nogle "fusker løsninger og jeg vil virkeligt gerne finde ud af hvorfor mine filer bliver bårskåret og hvorfor det ikke er på en ens måde den beskærere dem. Så selvom jeg gerne ville give dig points for dit gode svar, så lader jeg mit spørgsmål stå endnu og håber der er nogen der kan give mig den "rigtige" løsning/forklaring.

Mvh Maris

Accepteret svar
Fra : Odysseus1400

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-04 08:38

Jeg er ikke sikker på, at dette er det 100% kvalificerede svar, men det er dog et forsøg på at komme med et svar...

Mit umiddelbare gæt er, at det har at gøre med dit valg af filformat. EPS er ikke specielt velegnet til den form for arbejde, du udsætter det for. EPS er et filformat, vistnok oprindeligt udviklet til Adobe Illustrator, som primært bruges i enden af en arbejdsproces, umiddelbart før dit illustrator dokument sendes til print eller tryk.

Forkortelsen EPS står helt specifikt for "Encapsulated PostScript" og henviser til, at der i filen er indlagt PostScript kommandoer. PostScript er et sprog, som computeren bruger til at kommunikere med visse professionelle printere og trykmaskiner.

Jeg tror ikke umiddelbart, der findes nogen speciel god forklaring på, hvorfor du oplever den fejl, du gør. Jo, hvis man nu er en supernørd, som kender til PostScript og EPS på kodeniveau, så gør der sikkert, men spørgsmålet er, hvorvidt et sådan svar overhovedet vil være til nogen nytte. I sandhed, så er PostScript ikke ligefrem er verdens mest stabile system, heller ikke når det bruges til det, det er beregnet på, nemlig kommunikation mellem computere og printere og trykmaskiner. Derfor kan det heller ikke helt undre mig, at du kan opleve problemer med EPS, når du bruger filformatet til et formål, formatet som sådan ikke er målrettet mod.

Du skriver omkring copy-paste og den slags og kalder det for "fusker løsninger"... I virkeligheden er det nok lidt en fusker løsning at bruge EPS som mellemled, når du overfører filer eller indhold fra Illustrator til Photoshop. Den mest normale/autoriserede måde at gøre det på er copy-paste. Den næstbedste måde er ganske enkelt at gemme filerne fra Illustrator i Illustrators eget format (ai) og så åbne dem i Photoshop. Eller du kan gemme filerne i PDF fra Illustrator og åbne dem i Photoshop. Alle disse tre metoder, copy-paste, ai og pdf, er alle bedre og sikrere metoder til import af Illustrator tegninger i Photoshop. Brugen af EPS som mellemstadie kommer i virkeligheden nok ret langt nede i listen over autoriserede og sikre metoder.

Fordelene ved at bruge EPS i forhold til andre filformater er, at filerne dels indeholder en masse specifikke kommandoer til, hvordan printeren eller trykmaskinen skal trykke billedet. Dels indeholder filerne tre forskellige versioner af billedet i samme fil, igen tre versioner, som alle er behjælpelige i den del af den grafiske proces, som handler om selve trykningen. Alle disse fordele går tabt i det øjeblik, du åbner og renderer billedet i Photoshop, og dermed ryger også hele pointen med overhovedet at bruge EPS.

Hvis du absolut vil bruge filer, som du gemmer i Illustrator, for derefter at åbne dem i Photoshop, så vil jeg råde dig til enten at gemme i Illustrator format eller pdf. Men primært vil jeg nok sige, at copy-paste er alt andet end en fusker løsning, og at denne metode er og bliver den bedste og mest afprøvede måde at overføre indhold mellem programmer, både hvis du arbejder på pc og hvis du arbejder på Mac.

Jeg har set, hvad du skriver om, at det før har virket. Derfor er mit indlæg her nok heller ikke det fyldestgørende svar, du leder efter. Jeg forsøger bare at give dig et svar, som måske ikke til bunds forklarer problemet for dig, men som i stedet blot vælger den mere pragmatiske tilgang, at der jo findes mindst tre andre måder at løse den praktiske side af dit problem, som er bedre end at bruge EPS. Der findes en forholdsvis bred vifte af måder at overføre indhold mellem Illustrator og Photoshop, hvoraf copy-paste så klart er den med normale og autoriserede måde at gøre det på. Så måske er der ikke rigtigt nogen særligt god grund til, hvorfor du for enhver pris skal hænge dig selv fast i et problem med EPS...?

Håber det kunne være til hjælp...

:)
Odysseus1400

Godkendelse af svar
Fra : Maris

Dato : 13-02-05 02:24

Tak for svaret Odysseus1400, selvom det er ved at være meget længe siden dit svar kom ind. Men tak for hjælpen, sidenhen har det lykkes mig at flytte eps'er over i photoshop uden at den har beskårret billedet. Men tusind tak for et godt svar :)