/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forskellige harddiske?
Fra : plb
Vist : 438 gange
92 point
Dato : 20-09-04 16:06

Ville bare lige høre hvad forskellen på en: ATA, SATA og SCSI ?
se deres stik forskellige ud ? kører de med forskellige hastighed?
hvad kan anbefales?
jeg ved at jeg har 2 ATA maxtor harddiske ... men er det godt eller hvad ?

Mvh P/lb

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-04 16:11
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-04 16:26

Så kan det vist ikke forklares meget bedre Gambrinus

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 16:32

Der er meget forskel på dem og ja deres stik ser forskellige ud SCSI ligner næsten IDE SATA er et lille stik jeg foretrækker selv SATA da de er forholdsvis billige og rimelig hurtige hvor IDE er langsomme i forhold til. Jeg har også SCSI men for at have det skal du have en SCSI controler og den koster jeg kan ikke helt huske prisen mere på sådan en men check det på www.edbpriser.dk men ellers er SCSI i det helle taget for dyre men det kommer an på om du vil have det bedste af det bedste men alt i alt synes jeg SATA er bedst du kan også få bundkort der understøtter flere ting for næsten ingen penge så du kan have f.eks. 2 cd-rom drev og 6 harddiske...

M.v.h. Tim

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 19:15

jeg har 2 cd-rom drev og 2 harddiske.. hvordan for jeg plads til mere?
og hvis jeg også skulle have en harddisk i SATA (til win for at det kører hurtigere) hvad skal jeg så have for min kan kun tage ATA (IDE) eller det tror jeg da eftersom begge mine andre harddiske er det.
men hvor meget ville det koste og hvor kan jeg købe det?

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 22:13

Jamen du skal nok have et hightower som kabinet det har jeg selv og der er 9 harddiske i og ja du kan godt mærke hvis du får smidt SATA i din maskine.
Jeg regner også kun med at du kun kan køre ATA men det kommer an på hvilken CPU du har er det AMD eller INTEL og hvilke slags ram har du?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 22:20

jeg har AMD Athlon (tm) XP 2400+
RAM tænker du der på hvor mange pins eller hva?

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 22:25

ja bare hvilken type det er

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 22:31

pc2100 2x512 MB DDR

Accepteret svar
Fra : TimTheMan

Modtaget 92 point
Dato : 20-09-04 22:37

okay så har jeg faktisk et rigtig godt bundkort her du kan læse om det herinde http://www.asrock.com/product/product_k7s8xe+.htm og købe det her http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32990954 du skal bare oprette en kundeprofil derinde så får du det tilsendt enten per. efterkrav eller som forudbetalt det tar maks 2 dage så har du dit bundkort og det kan det hele du understøtter op til en AMD 3200 og kan køre med alle slags DDR-ram og den kan køre IDE og SATA begge dele så det vil sige at du kan have op til 8 harddiske i din PC jeg anbefaler bare at du får en stor strømforsyning hvis du skal have så mange.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 22:41

hvis jeg skal have 3 harddiske og 2 cd-rom drev, er det så nødvendigt med en større strømforsyning? så skal jeg vel også have et større kabinet? ka du anbefale noget?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-04 22:44

Hehe du sgu en god sælger TimTheMan! Manden spørger om et par harddiske og fluks har du solgt ham en helt ny computer!

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 22:47

Hvis du har en 300W klare du den og dit kabinet burde kunne have det der i sig nu ved jeg ikke hvor meget du bruger dit diskette drev men hvis du ikke gør så hiv det ud og sæt en harddisk i stedet for hvis ikke der er plads nok men hvis det er kan du købe et Tower kabinet her der både er stort og flot http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=27645

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 22:48

Ja jeg er sgu helt solgt ! hvis jeg havde et sælger firma så var TimTheMan ansat ! hahaha men det var alligevel noget jeg havde overvejet i et stykke tid.. for synes ikk den køre så hurtigt som den kunne ha gjort !

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 22:48

#tedd ja måske er det der jeg skal sætte min kommende kariere ej jeg deler bare erfaring

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 22:50

#plb
Den kender jeg godt hver gang jeg ser noget nyt som er hurtigere end min er min ikke hurtig nok jeg ville godt have 4 nye harddiske på 1 terrorbyte hver (1000 gigabyte) men de er sku for dyre hehe

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 22:56

men findes der ikke et motherboard hvor du både kan have Pentium 4 og AMD ? for hvis jeg nu skal have den skiftet en gang, så regner jeg da med at skifte til Pentium.
Lige en sidste ting! Min hardware erfaring er ikke så stor.. har sat en harddisk i og lidt ram osv. men aldrig et motherboard, er det meget sværer eller findes der en guide eller noget man ka følge ?
vil jo nødig ødelægge noget!
TimTheMan, jeg tror vi har samme alvorlige sygdom ang. med at vil ha nye ting hehe

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 20-09-04 23:03

Nej det gør der desværre ikke men hvis du vil skifte til pentium 4 så kan du også få det bundkort jeg viste dig før 100% magen til pånær det nye bare understøtter P4 men du skal jo være enig med dig selv om du vil skifte det hele på en gang eller lidt hen af vejen på en gang så er det billigst..
Øh første gang du skal skifte motherboard kan det virke svært jeg havde lidt problemer første gang men der følger en lille guide med som du kan følge men det eneste der er svært er at sætte knapperne fra kabinetet over på bundkortet men det alt sammen står i den lille guide ellers kan du altid skrive nu er det første dag jeg er herinde så jeg ved ikke om man kan sende post til hinanden ellers kan du altid få min email og så kan du bare skrive hvis du går lidt kold i det:P

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-09-04 08:18

> TimeTheMan o.a.
Har selv 2 stk. Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8 MB SATA
og 2 stk. Maxtor 160GB 7200rmp Fluid 8 MB IDE (PATA).
Jeg er slemt skuffet over SATA harddiskenes hastighed.
De er IKKE ret meget hurtigere end PATA, ifølge de målinger jeg har udført.
Heller ikke i RAID 0.
Jeg venter i alle tilfælde med, at investere i flere SATA, til SATA II kommer på banen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-09-04 08:27

> plb
Hvad er du egentlig ude efter ?
Harddiskplads ? Hastighed ? Eller ?
Hvilken bundkort kører du med ?
Hvis det er et gammelt bundkort, understøtter det højst sansynligt kun 4 IDE drev.
Du kan dog få indstikskort (PCI) med ekstra IDE eller SATA controllere, så du kan tilslutte flere harddiske. Og/eller køre RAID.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-09-04 08:31
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-09-04 08:31

fås også billigere

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-09-04 18:32

sådan som jeg kan se det, er det faktisk billigere at købe et nyt motherboard end at komme et pci kort ?!
Gambrinus -> jeg leder efter en hurtig pc, lidt harddiskplads har man vel os brug for ? :P det er nok 1 ½ år gammelt mit motherboard, fandt lidt information om det:
Motherboard Model - 6A61BM49
Motherboard Vendor - MOCRO-STAR INTERNATIONAL CO., ltd
Chipset Vendor - Nvidia Corp
har en 2.4 processor.. så tror bare det må vente, for er lidt halvfattig !
men vil godt hører hvad er fordelen ved et pci kort i forhold til at skifte hele motherboardet?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-09-04 18:45

lige en ting til, SATA harddiske har jeg fundet me forskellige cache? det er vel den der gør den hurtig?
Det jeg leder efter er en SATA harddisk med ca 30-40GB og en cache på 8-16 ?!
nogen der kender en side ? for har kun fundet dem meget store !
ang. motherboard TimTheMan du anbefalede det her -> http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32990954
fandt det her på deres side -> http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32990954
det koster godt nok 30 kr ekstra men fejlprocenten er 0 og ved den du forslog var fejlprocenten 10.71
eller er der også andet til forskel?
for tror jeg vil skifte mit motherboard, medmindre jeg for en anden god grung til at købe et pci kort ..

Mvh P/lb

Kommentar
Fra : TimTheMan

Dato : 22-09-04 23:07

Du kan finde SATA harddiske på www.bjtrading.dk under harddiske men du skal også finde nogle med mange omdrejninger: 160,0 GB Maxtor 7200rpm SATA - 8MB Cache 714 kr. du skal helst op i 10000rpm det er det bedste.. Jeg vil ikke anbefale et PCI kort det er for dyrt og det kommer til at fylde meget.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 23-09-04 16:33

www.bjtrading.dk har de ikke nogen med 10000rpm.. koster de meget mere end dem med 7200rpm ?
på shg.dk har de en SATA harddisk:
Antal GB       36.7 GB
SATA (Seriel ATA)       7 Pins SATA (IDE Stik)
4 Pins Molex (Strømtilslutning)
15 Pins SATA (Strømtilslutning)
Omdrejninger Pr. Minut       10000 RPM
Overførelseshastighed       150 MB/sek (SATA150)
Bulk eller Retail       Bulk
Buffer Størrelse (Cache)       8 MB
Kuglelejre Teknologi       Normal kuglelejre

Er den go nok ? den har godt nok kun 36.7 GB, så ville det bedre kunne betale sig for mig hvos jeg købte den du foreslår fra bjtrading?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 17:28

Spis nu lige brød til. Du er her oppe at give over 22 kr./GB.
Du vil slet ikke kunne mærke den store forskel med din pc.
De 150MB/s er en teoretisk værdi.
F.eks. måler jeg mine 2 120 GB Seagate til 40-50 MB/s, når de er sat op som alm. harddiske og omkring 80 MB/s når de køre i RAID 0.
Der er endda stor forskel på partitionerne.
2 Harddiske i RAID 0 vil være hurtigere end en på 10.000 rmp.
Som det blev sagt : TimeTheMan er vist en rigtig god sælger
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 17:33

Som du selv er inde på, vil det nok være bedre at købe et nyt bundkort, men vent til SATA II kommer på banen.
Et evt. nyt bundkort skal have både SATA og ATA Raid, for at du får alle muligheder.
Gambrinus

Kommentar
Fra : plb

Dato : 23-09-04 17:53

Gambrinus har dette: http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32990954 både SATA og ATA RAID ?
og hvor lang tid vil der ca gå før SATA II kommer ?
tror desværre bare ikk jeg ka vente hvis det går for mange måneder ...

mvh P/lb

Kommentar
Fra : plb

Dato : 23-09-04 17:54

Ved ikk så meget om harddiske så stoler næsten blind på alt hva i siger
Derfor os li det her spørgsmål: Raid er det det samme som ATA bare hurtigere ? eller har jeg helt misforstået det?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 18:16

Det ser umiddelbart ud til at det kun har SATA Raid.
Forøvrigt, når du har 2 stk. 512 MB PC2100 blokke ville det nok også være en ide at se efter et bundkort med Dual-RAM. Selv om det kun er PC2100 RAM, du har.
Du må nok bevæge dig ind på producenterneds hjemmesider og nærlæse om de forskellige bundkort.
I en af mine pc'er køre jeg med et Gigabyte GA-7N400 Pro2, det har lidt af hvert.
I min "store" Pc køre jeg med Gigabyte GA-K8N Pro, men det er med sokkel 754 og Athlon 64. Der er sikkert andre mærker der er lige så gode, men jeg har altså sat mig på Gigabyte. Det gør det en hel del nemmere, når man, som jeg, samler pc'ere til mine venner.
(Manualerne er ens opbygget).
Gambrinus

Kommentar
Fra : plb

Dato : 23-09-04 18:32

på producentens hjemmeside står der om rammene:
3 x DDR DIMMs, DDR400/333/266
DDR 266 Max. 3GB
DDR 333 Max. 2GB
DDR 400 Max. 1GB
vil det sige den kan have 6 GB ram ?

der står om harddiske:
Serial ATA - 2x SATA connectors, 1.5Gb/s, RAID 0,1,JBOD,
SATA HDD HotPlug
IDE 2 x ATA 133/100/66/33
Floppy 1 connector
1 x SIR

ved IDE kan jeg nu heller ikke se noget med RAID.. så jeg burde kigge efter et andet ?

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 23-09-04 19:15

Jeg tror lige jeg starter en ny tråd, for har stadig en masse spørgsmål og sys TimTheMan fortjener de her point!
Tak for hjælpen TimTheMan.