/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stearin på granitbord???
Fra : rwo
Vist : 9591 gange
20 point
Dato : 15-09-04 17:26

Vi har et spisebord med en granitplade, som er ru på overfladen. Vi har desværre spildt en del stearin ud over borde. Vi havde hørt, at man skulle fjerne det med kogende vand, når stearinen var tør... Det har også taget det der ligger i overfladen, men desværre tager det ikke i de "ujævne flader" på bordet... Jeg har prøvet med som sagt kogende vand og en god svamp.

Desuden har bordet efterhånden en mindre pæn farve... det er ligesom om det mangler smørelse, eller hvad man kalder det.... Det har nærmest mistet sin glans.. Skal det behandles med noget???

Hilsen
rwo

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 30 point
Dato : 15-09-04 17:34

Hej rwo

Hvis jeg var dig så ville prøve med et strygejern og en god tyk bomuldsklud. Læg kluden over pletten og sæt strygejernet på, varmen vil smelte sterinen og bomulden vil suge det smeltet sterin op. Med hensyn til glans så kan jeg desværre ikke give dig andet råd en at du skal spørge en møbelhandler.

Hilsen
Jspi

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 15-09-04 17:37

Hvad med at prøve at hælde kogende vand på og så bruge en stivbørstet opvaskebørste eller en neglebørste,som bedre kan komme i krogene.
Nogle marmor/granitborde har en form for larkering.Men hvilken ved jeg desværre ikke.
Mvh.Oscarfisk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-04 17:42

Når du har fået stearinen af, skal du behandle bordet med klinkeolie, eller olie beregnet til natursten.

Der er også et råd her http://www.natursten.com/de10/raad.php

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-09-04 17:51

Absolut en god ide med strygejern og nogle bløde klude, eller evt. nogle lag køkkenrulle.

Jeg har selv en sort granitsten i mit køkken, og den får en skvat madolie en gang imellem...

Men du er sikker på, at det er granit, -ikke marmor?

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 15-09-04 18:27

Jeg er næsten 100 på at det er granit... men skal jo så nok lige undersøge det en ekstra gang... den er helt sort (det var den i hvert fald engang) men det kan marmor selfølgelig også være....

Hilsen

rwo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-09-04 18:33

Marmor vil bruse hvis der kommer syre på... eddike eller citron eller sådan noget. Prøv på et sted, man ikke ser, f.eks på undersiden. men hvis der er lak på, så bruser det selvfølgelig ikke...
Marmor er meget blødere end granit. Man kan ret nemt ridse i marmor. Så en sort marmoroverflade vil hurtigere blive grålig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 18:51

Prøv lige med trækpapir (kaffefilter) og strygejern i stedet for bløde klude og strygejern. Du skal bare blive ved med at flytte trækpapiret indtil der ikke er mere våd stearin at suge op. Altså du varmer ved hjælp af strygejern eller hårtørrer på trækpapiret for at gøre stearinen blød. Jeg har brugt det på en halvmur af blødstøgen tegl så det er tænkeligt at det vil virke på sten.

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 15-09-04 19:06

Kaffefilter og et strygejern er den eneste måde du kan få det af på.
Og så skal du smøre et tyndt lag linolie på bordet, så det bliver det et flot bord igen.
Held og lykke, der skal bruges meget knofedt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-09-04 20:05

Husk at skylle kluden med linolie op i sæbevand efter brug eller kom den i en tæt metalspand/boks

LINOLIE ER SELVANTÆNDENDE!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 15-09-04 20:26

Rigtigt, det var derfor Nordsøcenteret brændte.
Put kluden i en pose med vand, luk og smid den ud

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-09-04 23:09

Jeg ville bruge cellulosefortynder eller en anden organisk opløsningsmiddel til at tage stearinresterne og andre fedtstoffer der er tilbage på pladen. .....Og så er det ligegyldigt om det er granit eller marmor; der sker intet med stenen. Hæld på, og tør op. Husk god udluftning!!!! Efter afdunstningen af opløsningsmidlet, vil jeg give det en olie beregnet på sten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-09-04 11:16

--Prøv med strygejernet først.. Det tåles også af både granit og marmor. -Der skal ikke særlig meget varme til at smelte stearin.

Det er især med hensyn til den daglige brug af bordet at det har betydning om det er granit eller marmor. Meget mad og drikkevarer indeholder syre. Og det samme gør nogle opvaskemidler.

Men hvis bordet er blevet plettet og gråligt på grund af syreangreb, så er behandlingen en anden end hvis det bare er lidt udtørring og slid af en granitsten.

Og hvis bordet er en LAKERET natursten, uanset om det er granit eller marmor, så er cellulosefortynder nok ikke nogen god ide.....

Jeg har selv haft et sort marmor-askebæger, som jeg troede var granit... indtil jeg spildte noget syre i det. Det blev aldrig pænt igen...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-09-04 14:27

det marmoaskebæger, der er blevet grimt af syre, kan du polere op med f.eks. tinoxid eller lignende. Det kan fås hos Vestdiamant i nærheden af Silkeborg 86 83 65 77

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 26-12-04 20:00

Enig i kaffefiltre,strygejern og div olier der er nævn, men har en mistanke om at det er skiferbord du har ( helt sort ). For på et granitbord ville jeg bare skrabe det af, men det skal du ikke gøre på skifer. Hvis det er et skiferbord, mener jeg bestemt at der er noget der hedder skiferolie man kan behandle det med. Jeg kan dog ikke huske det, da det er mange år siden vi havde sådan et.

mvh
Jørgen.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 15-11-05 14:28

Tak for svaret jspi.