/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD - Hvad er forskellen ?
Fra : BentHadsund
Vist : 417 gange
100 point
Dato : 10-09-04 21:10

DVD - Hvad er forskellen?

Har lige fået mig en DVD optager/afspiller, skal nu købe medier, hvor der kan optages på, derfor har det spørgsmål: Hvad er forskellen på en skive med følgende navn DVD+R og så en skive hvor der står DVD-R?
M.v.h.
Bent

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 10-09-04 21:15
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-09-04 21:26

Hvad er det for en optager/afspiller du har købt?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 21:27

Og hvis du ikke er specielt skrap til at læse og forstå Engelsk:

Der er faktisk ingen forskel på de to typer. De virker ens og kan det samme. Det ene format er blot anerkendt af en eller anden organisation, det er det andet ikke. I praksis fungerer de nøjagtigt ens, og du kan altså være fløjtende ligeglad.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-09-04 21:36

Ikke fløjtende ligeglad Arne. Der er nogen dvd brændere der kun kan bruge et format, så det er jo surt at købe 100 DVD'er i Tyskland og så finde ud af de ikke fungerer!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 21:42

OK tedd , men det er tekniksnak. Hvis BentHadsund lige har købt en DVD maskine der KUN kan bruge en speciel type, står det garanteret også i papirerne! Eftersom han spørger må jeg gå ud fra at der intet står om det. Og så mener jeg at den er ligeglad. Og så kan han jo ossse være det. Ikke sandt?

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 10-09-04 21:46

Min optager er en Philips 70/021, og overvejer at netop at købe "skiver" i Tyskland, via nettet, så hvad køber jeg ?
M.v.h.
Bent

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 21:48

tedd -> Har du i øvrigt set at 100 CD-R nu er helt nede i 180 kr. i grænsekioskerne. Hvis man har behov for CD-R kan der altså spares ca. 1200 kr. alene på CD-R, ved at køre en tur tll Tyskland. Hvis man oveni lægger 14 liter spiritus der også er langt billigere og andre ting, skal man da bo meget langt fra grænsen for at det IKKE kan betale sig. Og så får man jo også turen/oplevelsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 21:54

Du kikker i de papirer der fulgte med din nyindkøbte maskine. Der står hvilke typer af DVD'er din maskine kan bruge. Det er dem du skal købe. Jeg mener at hvis det ikke står der er der frit valg. Men du kunne selvfølgelig også bruge de muligheder der gives for at kontakte Philips og så spørge dem. Deres web-adresse står også i de papirer du har fået med maskinen. Ellers søg på Google efter Philips! Men det er vel enten Philips.com og/eller Philips.dk. Jeg tror de begge virker.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-04 22:11

Så vidt jeg kan skimme af manualen http://www.dvdplusrw.org/video/manuals/dvdr70_eu_manual.pdf kan den kun bruge DVD + R, og DVD+ RW (genskrivbare) Hvis du køber disse skiver op til 4X hastighed burde du være på den sikre side!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 22:26

Ok tedd. Nu har jeg læst manualen lidt dybere. Den nævnte Philips maskine kan KUN skrive på DVD+R eller DVD+RW.
Men den kan afspille begge formater.

Der skal altså købes DVD+R eller DVD+RW.

Tak for et godt samarbejde tedd

Godkendelse af svar
Fra : BentHadsund

Dato : 10-09-04 22:32

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-09-04 22:43

Hmm? Mener jeg har set 25 cd-r til 130 kr ca. her i Danmark Arne, så det med besparelsen på 1200 er jeg nu ikke sikker på, ! Men en Tysklandstur er altid herlig Iøvrigt køber jeg mine CD/DVD online i Tyskland eller Sverige! Besparelsen på især DVD'er er temmelig meget!