/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hvad er en HUB?
Fra : OleP
Vist : 1170 gange
100 point
Dato : 09-09-04 22:36

er der nogen der har forstand på HUBS og kan hjælpe mig..hvordan man tilslutter ledningerne???og om de skal være "snoet"..Min hub ser omtrent sådan her ud.. og jeg har 3 pcère der skal tilsluttes..

---"5x""--"5"--"4"--"3"--"2"--"1"--
- -
- stack port -
----------------------"out"-"in"-

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 09-09-04 22:43

Forklaring på hub:
Hub er det engelske ord for "nav" og er når det handler om netværksteknik en multiport repeater. Dvs. en enhed med et antal porte hvor ethvert signal gentages til de øvrige. Hub er i øvrigt ingen forkortelse og skal derfor ikke skrives med stort.

Alle enheder der er tilsluttet en hub modtager de samme "pakker" og det kaldes derfor et delt medie eller et kollisionsdomæne. Da kollisioner er en naturlig del af delte medier kan portene kun operere i halv duplex. En hub benyttes til at forbinde computere i et netværk svarer i store træk til at serieforbinde computeren. Af og til benyttes udtrykket "switching hub". Det kan betyde flere ting, og derfor ikke et godt udtryk at bruge da det ikke er entydigt og let kan skabe forvirring om hvad der egentlig menes.

Svar på spørgsmålet:
Fordi den smider pakkerne (data) rundt på alle porte kan du smide stikkene i dem som du har lyst til.
Som standard skal det ikke være krydset kabel (hvis det er det du mener) men en enkelt port kan på nogle hubs klare det, og er som standard den port med det mindste tal.

Ordet snoet er en betegnelse for ledningerne indeni som parvis er snoet rundt om hinanden

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 09-09-04 22:45

Jeg glemte lige en kilde-angivelse for ovenstående forklaring: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-04 06:27

Hvis hub'en et til thin ethernet er standarden for kablet 'twistet pair', som altså er snoet el. krydset kabel. Er det en hub til thick ethernet bruges coaxial kabel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-04 06:29

twisted pair , staves det vist ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 10-09-04 10:25

Hvis planen skal være nogenlunde skudsikker, så gør følgende:
1. Tag 4 almindelige (lige) netværkskabler
2. Benyt 3 af kablerne til din PC'ere og sæt dem i portene 1-3.
3. Hvis du skal sætte din hub til en router (eller andet, som skal bringe dig på internettet), tager du det 4. almindelige kabel. Sæt kablet imellem port 5X og din router.
4. Check at der kommer lys i dioden ved port 5X, såfremt der ikke gør det, så flyt kablet til port 5 og check at der så kommer lys.

Port 5 og 5X er grundlæggende set samme port. Den giver dig blot muligheden for at kunne benytte almindelige kabler, da den "krydser" det for dig inden i hub'en.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 10-09-04 14:50

Hejsa..problemet med min hub er at jeg kan sagtens få 2 af mine computere til at virke...og det har de gjort i lang tid...men når jeg sætter kablet fra min 3 maskine i,så blinker lyset i den lampe der hedder collision...Er det pga at kablet er "snoet" forkert??...og de porte på bagsiden der hedder stackport in og out...hvad er de til??
På forhånd tak for jeres gode svar

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 10-09-04 14:58

Det er helt almindeligt, at collision-lampen lyser på en hub. Det gør den netop fordi, at hub'en ikke er så kritisk med, hvilke data den sender ud til hvilke maskiner.

Er det kun den 3. PC der ikke virker, eller går nettet på alle 3 PC'ere i stå, når du sætter den til?

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 10-09-04 18:45

Her er lige en kort forklaring...jeg er tilsluttet internettet gennem min boligforening..og har haft 2 computere kørende gennem en hub som jeg har tilsluttet til stikke i væggen...og det har kørt uden problemer..
Nu har jeg så koblet min kones computer til og den fungere godt nok...og det gør min også ,men datterens fungere ikke...og den har ellers fungeret fint før...
Jeg har tjekket ip-adresserne på alle 3 maskiner og de 2 der virker har en adresse der hedder noget med 10.10.34.05 og 10.10.34.02 men den der ikke virker har pludselig en adresse der hedder 169.254.34.80...

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 10-09-04 20:28

tror jeg har løst problemet...var kommet til at vende 2 kabler forkert....nu går det bare utroligt langsomt med 3 computere...og vi snakker laaaangsomt....
og lige så snart jeg tager kablet ud fra den 3 maskine,så kommer der fart på de 2 maskiner der så er tilsluttet...men det er vel fordi det er en billig hub til 200 kr.
Og lige et sidste spørgsmål...bag på hubben er der 2 porte...stackport in og out...hvad er de til..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-04 20:51

Ikke 1 men 2 kabler

...dén var go' !!

Ad. 3) stackport ? .... til seriel forbindelse af flere hub's ..som regel 230 bps. backbone, matrix el. switch.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 10-09-04 22:15

Hej igen....

Hvis den tredje computer er inficeret med virus står den og smider virus ud i stride strømme.... det kunne godt give en vældig trafik, og kollisioner....

Det bedste du kan gøre er at købe en switch, og evt. bare en meget meget billig en.

De fåes ned til under 100 kr. inkl. fragt
http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=68&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=200&Soegeord=&Direction135=2&Sorted135=&Equal132=&Direction196=2&Sorted196=&Equal140=&Equal643=&Submit.x=21&Submit.y=10

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 11-09-04 12:02

Problemet er løst..ingen af maskinerne er inficeret af virus...(har norton antivirus og zonealarm..)..men det var et defekt kabel der lavede koks i systemet...
Alle mine kabler er nogen jeg her fået der hvor jeg arbejder..de kassere masser kabler i forskellige længder dog uden at de fejler noget,(bortset fra det ene af mine kabler hvor stikket var defekt...nogen gange virkede det lidt og andre gange ikke,så det var svært at lokalisere fejlen...
Men jeg har lige et tillægs-spørgsmål...er en switch bedre end en hub?
og tilsidst....tak for alle jeres svar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-04 12:14

Nej, en hub er mere 'retfærdig' i fordeling af trafik på nettet. En switch er simplere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 11-09-04 12:31

så tror jeg at jeg beholder min hub når nu jeg har fået det hele til at virke..

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 11-09-04 13:31

Ja, en hub er bedre.....

En hub er bare en rundspreder som sender data ud på alle kabler....

En switch lærer sig selv hvor data'ene skal sendes hen, og er mere inteligent

Så en switch er mere 'retfærdig' i fordeling af trafik på nettet. En hub er simplere.

Accepteret svar
Fra : konkurrencesvar.dk

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-04 13:32

arghhh..... skrev forkert....

Der skulle selvfølgelig stå:
Ja, en switch er bedre.....

Godkendelse af svar
Fra : OleP

Dato : 13-09-04 19:28

Tak for svaret konkurrencesvar.dk.

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 13-09-04 19:45

Velbekomme....