/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Karl Johan svampe
Fra : Jernladyen
Vist : 1154 gange
50 point
Dato : 07-09-04 23:45

Kan Karl Johan svampe forveksles med andre svampe, der ikke er spiselige, eller andre svampe i det hele taget? Jeg har kun fundet et eneste billede af en efter lang tids søgning på Google.
Hvilken bevoksning gror de mest i? Skov, græs eller hvad?
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 07-09-04 23:51

jo der er nogen den kan forveksles med.
www.kidlink.org/dansk/kidproj2/svampe.01.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 23:55

Ja hvis det dumme link det virkede.
Men siden hedder Kidlink Svampeprojektet
Der er nævnt en der hedder Galderørhat. Den er ikke giftig, men navnet siger, at den ikke smager særlig godt.

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 07-09-04 23:58

Den kan forveksles med galde-rørhat. Den har et brunt net og tør hat og den får rosa rør.
Karl johan har hvidligt net og får gul til olivengrønne rør.
Galderørhat smager bittert.
Så kan den også forveksles med andre, men de er også spiselige.

God jagt
Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-09-04 00:00

Hej Jernladyen

Bruger lige din tråd til en "udenoms kommentar" Får du sovet ordentligt he he og har du afprøvet min teori??

// Toupie

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-04 00:08

<så konklusionen må være, at du med in lille svampekniv skærer en lille trekant ud af kanten på rørhatten, giver stykket et lille bid og tester det med tungespidsen. Satans rørhat og galde-rørhat røber sig øjeblikkelig. Smid dem væk, for bare ét eksemplar kan forpeste en gryderet til 8 personer. Alle de andre rørhatte på dansk grund er enten ligegyldige eller spiselige. Og du finder dem i halvåben skov. De gror sikkert også i tæt, lukket skov, men der er det ikke til at bevæge sig. Skoven skal være gammel. Jeg prøvede mange år at lede efter svampe i Vestskoven uden for København, men gav op for 6-7-8 år siden uden at have set én eneste rørhat. Min flotteste fandt jeg i en ret åben birkemose, godt 25 cm tværs over. Et helt måltid!
God jagt - og hold dig til kantareller og rørhatte.
pbp

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:18

Hej Jernlady: Karl Johan Svamp er en fællesbetegnelse for hele 3 forskellige arter af store faste Rørhatte. Som ovenfor nævnt kan den af uerfarne forveksles med Galde rørhat. Galde rørhat har imidlertid mørkt net øverst på stokken i modsætning til Karl Johans hvide net. Men én lille bid af svampen vil hurtigt afsløre det. Galde rørhatten smager af galde (Grimt/surt) mens KarlJohan smager nøddeagtigt mildt. Det er i midleritd ikke Galderørhatten man skal frygte. Derimod Satans rørhat og Djævle rørhat. Begge arter kan bringe dig på sygehuset i en uges tid med Diare både op og ned. De er ikke specielt udbredte i DK, men hvor de findes, kan de sagtens findes i massevis. Der ER altså ingen hurtige/smarte regler. Lær det, helst af en der ved noget. Har Du eller andre spørgsmål m.h.t. svampe, er I velkommen til at kontakte mig direkte på min Emil: svamp@inet.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:21

Og i øvrigt: Hvis du vil se mange 1000 billeder af Karl Johan, så skal du søge på det Latinske navn: Boletus Edulis

DET virker: Så ka' du sidde og glo på KarlJohan hele natten (Hvis du får lov af Jernmanden)

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 08-09-04 00:23

Der findes nu flere rørhatte der ikke kan spises F.eks Skønfodet Rørhat som har gul og rød stok, samt Sodrørhat som både lugter og smager grimt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:26

Nu glemte jeg lige at svare på et af dine spørgsmål: De vokser ALTID under træer. Forskellige slags træer, men mest Gran, Fyr, Bøg og Eg. De er altså det der hedder Mycorriza-dannere. Det betyder at de danner et samliv med træernes rødder også kalder Svamperod. De skader ikke træerne, tværtimod har såvel træer som svamp gavn af samlivet (Symbiose).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:30

Kære Gazi. Det har du da helt ret i, men et eller andet sted SKAL man jo trække grænsen! Havde du forventet at jeg HER på kandu skulle skrive ALT hvad jeg vidste om rørhatte? 8:(
Men jeg synes da det er helt fint at også DU får lov at brillere lidt!

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 08-09-04 00:36

Det var nu pbp-et svar jeg hentydede til (Alle de andre rørhatte på dansk grund er enten ligegyldige eller spiselige. )
Og ment som en oplysning, så folk ikke bare putter alt i gryden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:38

Og Gazi - Før du tager andre i skole, så pas lige selv lidt på: Læs din egen kommentar kl: 23:58 hvor du skriver at de andre den kan forveksles med også er spiselige.
Jeg har udeladt nogle, men din besked er DIREKTE forkert. (o)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:44

og så kender jeg ikke udtrykket "et pbp-et svar" og hvem har skrevet (Alle de andre rørhatte på dansk grund er enten ligegyldige eller spiselige. ) ??? Jeg har da ikke!!!

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 08-09-04 00:45

Hm.. Jeg vil faktisk meget gerne vide, hvilke svampe Karl Johan kan forveksles med, som ikke er spiselig.( foruden Galderørhat)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 00:53

Hhhhmmmm, det lyder, som om jeg skal have en med, der kender svampene. Problemet er bare, at jeg ikke kender nogle hernede, der har forstand på svampe. Jeg er jo kun tilflytter. De eneste svampe jeg tror jeg ved hvordan ser ud, er gul fluesvamp. Den er der til gengæld et helt hav af. Men der er også nogle med brunt "låg". Må hellere se nærmere på dem. Hvis jeg kan få stukket næsen langt nok ned, tager jeg et billede af en og sender til dig, Arne. Så kan du se, om det er en Karl Johan.

Og så en lille afstikker:
Hej Toupie. Ja, jeg afprøver faktisk din teori. Og jeg falder hurtigere i søvn (og står tidligere op - bavdr). Og i dag er jeg faktisk ikke så træt som de andre dage.

Og endnu et sidespring: Hej Dova. Det var ikke af trods eller lign. "lillemissen" tissede på min samlever. Hun havde blærebetændelse - igen, igen. Jeg er bare SÅ glad for, at det var ham hun tissede på. Ellers kan det godt være, hun var død af skræk ved det hyl, jeg ville have givet. Nu elsker hun sin "mor" højere end sin far igen, ser det ud til.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-09-04 00:58

Godt det er jeg glad for at høre...

Stakkels lille mis, sådan at komme til at tisse på din samlever ...men håber da at blærebetændelsen er gået væk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 00:58

OK Gazi: For det første så er Galderørhat spiselig, de fleste synes blot at den smager ad helvede til. Men i Foreningsregi, har vi altså rapporter om folk der IKKE synes at den smager grimt og derfor spiser den med stor fornøjelse. Skønfodet rørhat er heller ikke giftig, men blot kendt for sin modbydelige smag og lugt, (I øvrigt en af de smukkeste rørhatte jeg har set), der er dog ingen rapporter om folk der har spist og nydt den. Nok mest på grund af dens forholdsvise sjældenhed.
Så kommer vi til forvekslinger: I sig selv er Karl Johan ikke én art men tre. Nemlig: Spiselig rørhat, Rødbrun rørhat og Sommer rørhat. Den sidste vokser KUN under løvtræer, Rødbrun KUN under Fyrretræer. Spiselig rørhat kan findes såvel under Gran, Fyr, Bøg og Eg.
M.h.t. at forveksle svampe, kommer det jo noget an på hvor vidende man er? Nogle mennesker kan sagtens forveksle en KarlJohan med en Champignon. Ellers har jeg allerede givet svaret ovenfor. Som tidligere skrevet, er også du velkommen til at kommunikere direkte med mig på min Email.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 00:59

Nå, nu fandt jeg lige ud af, at det var en netbladhat, den med det brune "låg". Men så passer den jo fint i selskab med fluesvampen. Men så vokser der vist slet ikke nogen spiselige heromkring (Fakse). Kan det passe???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 08-09-04 01:00

Du kunne tage med på en svampetur, der arrangeres svampeture rundt omkring i landet.Du kan gå ind på www.mycosoc.dk og finde et sted i nærheden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-04 01:01

arne.jakobsens svar :

Citat
Fra : arne.jakobsen Dato : 08-09-04 00:18

..er nok det mest korrekte svar på dit spørgsmål Jernladyen !

Smagsansen er nok, som arne siger; den bedste rettesnor på vore breddegrader

I Syd-Italien findes rørhatte der er røde og ligner 'Satans Rørhat', men er velsmagende og gode spisesvampe, samt typer der er giftige ( = mave-onde og 'myldre-bæ' !!!)

Ingen dødelige, men ubehageligt bekendtskab

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 01:04

Kære IronQuinde: Der findes ikke en Gul Fluesvamp i Danmark. I Frankrig findes der en der hedder Kejser Fluesvamp og den er smukt gylden, er en fremragende spisesvamp der koster ca. 2000 -kr/Kg. Men jeg ser frem til dine billeder, og skal nok gøre hvad jeg kan. Hils Jernmanden og ha' det rigtigt godt til vi atter tales ved i en eller anden tråd!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 01:12

Hej Arne. Nå, er det så den hvide fluesvamp, monstro?? Den er ellers lysegul - meget lys. Men så var det jo godt, jeg ikke skrev at jeg vidste, hvordan den så ud, men at jeg troede det. Bare en skam, jeg ikke kan huske, hvem der bildte mig ind, at det var en gul fluesvamp. Men jeg kan jo tage et billede af den også.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-04 01:12

Den danske 'Brun fluesvamp' er nu heller ikke at foragte i en 'Fasan svampe sovs' ; arne J

..til afvæksling fra den let giftige Morkel : http://www.morkelstedet.dk/morkler.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 01:15

Hej Molo - Hyggeligt at møde dig i denne tråd. Men at komme ind på svampe i andre lande fører altså lidt for vidt. Hvor gerne jeg end ville lave kandu om til en svampe-knowledge-site, er jeg nok den eneste!

Jette -> Der er masser af spisesvampe omkring Køge. Gå ind på www.svampe.com, Der finder du vores forening. Der laves masser af ture i det Stor-Københavnske område. Bare "Go for it". Hilsen Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-04 01:15

Jernladyen - Hvid fluesvamp kendes ALTID på de hvide lameller og svøbet ; i modsætning til de Ager Champignon der ALTID har 'lyserøde', eller 'lys brune' lameller

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 01:29

Ja Ja, hør nu her venner: Hvid fluesvamp hedder idag Snehvid fluesvamp og det er faktisk et ret godt navn for den er ALTID absolut Snehvid. Selv uddannede Naturvejledere finder ofte den som Jette kalder Gul fluesvamp og fortæller folk at det ER den hvide. Det er jo altid sjovt at kunne vise folk en svamp og fortælle om dens Dødelige giftighed. Som oftest ER det den Jette kalder Gul fluesvamp, den Snehvide (og dødeligt giftige) er nemlig temmelig sjælden. Den som Jette kalder Guul fluesvamp er derimod meget almindelig. Og nu skal jeg nok afsløre sandheden. Den "Gule" hedder Kugleknoldet fluesvamp (Amanita Mappa), den er meget variabel i farven, fra kridhvid over gul til gulliggrøn til næsten lysegrøn. Det bedste kendetegn på de er dens kraftige duft af "Rå kartoffel" samt knoldens Kugleform.
Hernings officielle NAturvejleder plejede at fremvise Kugleknoldet fluesvamp og fortælle om dens giftighed. Imens jeg arbejdede som hans ass. stegte jeg 250 g. og åd dem med vidner på. De smagte ligeså elendigt som de lugter, men de ER altsaå ikke giftige, jeg lever da stadig og nu er det 10 år siden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-04 01:37

Hmmm.... jeg skulle nok have understreget de HVIDE lameller

Jeg er ikke meget for det ... , men må endnu engang give arne ret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 01:44

Kære MOLO... Du havde understreget de hvide lameller. Det har nemlig ALLE fluesvampe. Og du ska' squ ikke være så ked af at gi' mig ret i noget hvor JEG er ekspert. Jeg anerkender da altid DIN viden. Når du en gang imellem viser at du har en sådan.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 02:04

Molo -> Ikke for at træde i noget men "Den danske 'Brun fluesvamp' er nu heller ikke at foragte i en 'Fasan svampe sovs' ; arne J" Der findes ikke noget der hedder Brun Fluesvamp. Der findes én der hedder Brun kamfluesvamp, den er tyndkødet men absolut spiselig. Den findes kun sjældent i så store mængder at det er værd at indsamle den. Den mest spiste fluesvamp hedder Rødmende fluesvamp, og kan være meget givtig nu og da. Velsmagen afhænger af tilberedningen. Gør man det forkert smager den som våd lerjord.

Vi fortsætter lidt endnu:

"..til afvæksling fra den let giftige Morkel"

Morklen er som så mange andre svampe lettere giftig i RÅ tilstand, ellers er den IKKE.

Det der KAN snyde er at der findes en svamp der hedder Spiselig Stenmorkel, og den er faktisk Dødeligt Giftig.

Den indeholder stoffet Gyromitrin, og uanset hvor meget man koger eller tørrer den, er der stadig giftstoffer tilbage i den. Finner, Russere o. a. har dog spist den i 1000 år. SÅH Øhhh.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 02:11

HÆ, det forklarer jo en hel del om finner og russere.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 10:48

Hej Jette
Lillemissen og blærebetændelse:
Godt at I fandt ud af det, det er så træls når der er noget galt med dyrene. Det ville gøre det nemmere hvis de selv kunne fortælle det( men det gjorde den så dog på sin egen specielle måde

Det var ellers noget af en teori med russer og finner og svampene

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 08-09-04 11:18

Ikke alle kan smage galden i galderørhatten, så smagskarakteren er heller ikke brugbar til at skelne rørhattene. Kun hvis du på en svampetur ledet af en person med svampediplom fra "Foreningen til Svampekundskabens Fremme", har fundet ud af at du kan skelne smagen af galderørhat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 11:42

kajsvaj -> Og hvis man IKKE kan smage at den smager grimt, kan man jo blot æde løs af den. Den er IKKE giftig.
(Jeg HAR Diplomet.)

dova -> Det er IKKE en teori, det er et faktum. Jeg har nogle Finske venner, der bor i Bording og de har spist den hele deres liv, selvfølgelig efter grundig afkogning. Men de synes åbenbart ikke at tage skade af de resterende mængder Gyromitrin.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 12:50

Arne jeg anfægtede sådan set ikke det faktum, at finner og russere spiser omtalte svamp.
Det var mere Jernladyens bemærkning desangående. Du ved , det hidsige temperament som en del russere og især finner har ry for
Kunne evt være forklaringen at de var påvirkede af svampene.
Sådan lidt ligesom overleveringerne om vikingernes bersærkergang efter indtagelse af Fluesvamp

dova

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 08-09-04 12:58

arne J ->Måske bliver ens familie/gæster trætte af retten...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 12:59

OK dova, no offence taken.
Ved du i øvrigt at det med vikingerne og Rød fluesvamp højest sandsynligt IKKE er sandt. Nogle af foreningens medlemmer har lavet forsøg med indtagelse af Rød fluesvamp og enslydende meldinger siger at man bliver alt andet end agressiv. Afslappet, rolig, glad, elsker hele verden o.s.v. Der er nok snarere tale om alkohol sammen med et livs/dødssyn der idag bedst kan sammenlignes med de ekstreme Islamitters.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 13:02

kajsvaj -> Ja gu gør de da sikkert det, så det er altså KUN ham selv der kan spise retten! Er du medlem af Svampeforeningen?

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 08-09-04 13:11

Nej, -de Pampere vil jo ikke ud med de rigtigt fede lokaliteter

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 13:29

kajsvaj -> Nej hvorfor skulle vi dog det? Det har taget mig 20 år at finde mine egne, skulle jeg så bare forære dem væk? Vores viden deler vi meget gerne ud af, så må I squ selv ud og finde stederne. Der er i øvrigt udgivet en bog der hedder "Danmarks Svampelokaliteter" (Af nogle af foreningens mest vidende folk)

Jernladyen -> Undskyld at jeg fik dig flyttet til Køge. Vi har mange medlemmer i Fakse en af dem: Leo De Jong bestod foreningens Diplomprøve i efteråret 2003 og er altså din lokale ekspert. Du kan sende ham en mail og fortælle om din gryende interesse på: lasail@post.tele.dk.

Gazi -> Undskyld, men kommentaren fra php_et havde sneget sig uden om mig. Derfor mine lidt underlige kommentarer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 13:42

Hej igen. Arne, det gør nu ikke så meget, selv om jeg nu hellere vil bo i Fakse end i Køge, på en måde, og omvendt på en anden måde. Allerhelst ville jeg nu gerne tilbage til go'e gamle Nordsjælland.
Jeg vil da sætte mig i forbindelse med Leo De Jong - hvis jeg kan få min samlever med på svampejagt. Det er ikke så nemt at plukke svampe fra en kørestol. De vokser for langt nede. Så jeg kan finde dem, og han kan plukke dem, og hunden kan hjælpe med det hele.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 08-09-04 15:39

Arne J > Det er bare ok, det går også sommetider lidt hurtigt på Kandu

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-09-04 01:51

Tak for svaret dova.
Det var svært at afgøre, hvem der skulle have pointene, for alle svarene er gode. Så det bliver først til mølle-princippet, der afgør det.
Hilsen Jette