/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
lukning af virksomhed
Fra : dallezuper
Vist : 2199 gange
99 point
Dato : 01-09-04 21:02

Hej,

Jeg har lige solgt det sidste fra min virksomhed og synes at jeg vil lukke hele virksomheden, altså også få slettet mit cvr/se nr.

Der er underskud i virksomheden.

Jeg har købt en computer for 1 år siden. den kostede 3000 kr.

JEg har købt firma telefon for 3000 kr. for 3 måneder siden ca.

MEn er der nogen der kan fortælle mig proceduren? og om jeg skal betale noget når jeg lukker den og så videre.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-09-04 21:08

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.aspx?oID=89910&vID=12285&mode=2
Citat
Afmeldelse
Ophører De med at drive afgiftspligtig virksomhed, skal De afmelde virksomheden fra registrering for lønsumsafgift.

Er De sikker på, at afgiftsgrundlaget i det kommende år ikke vil overstige 80.000 kr. kan De afmelde Dem. Hvis De i det efterfølgende år forventer, at afgiftsgrundlaget vil overstige 80.000 kr., skal De igen registreres.

Er De registreret, skal De dog betale lønsumsafgift, uanset afgiftsgrundlaget i et enkelt år er under 80.000 kr.

De kan afmelde Deres virksomhed ved brug af en særlig blanket, som De kan finde på www.toldskat.dk eller få ved regionen.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dallezuper

Dato : 01-09-04 21:12

Hej,

denne sætning:

Er De registreret, skal De dog betale lønsumsafgift, uanset afgiftsgrundlaget i et enkelt år er under 80.000 kr.

Er det ikke kun hvis man har ansatte der skal have løn?

ellers forstår jeg ikke den sætning.

Denne sætning:

Er De sikker på, at afgiftsgrundlaget i det kommende år ikke vil overstige 80.000 kr. kan De afmelde Dem. Hvis De i det efterfølgende år forventer, at afgiftsgrundlaget vil overstige 80.000 kr., skal De igen registreres.

Betyder det at hvis man ikke forventer at ens overskud er på over 80000 kr, så kan kan afmelde sig?

lidt forklaring vil hjælpe.

på forhånd tak.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-09-04 21:55

Jeg ved intet om din virksomhed.
Antal ansatte, regnskabsførelse, ejerskab o.s.v.

http://www.toldskat.dk/

Søg, og der kommer rigtigt mange oplysninger som du er den bedste til selv at kombinere med dine aktuelle oplysninger.
Jeg vil gerne gøre et forsøg på at hjælpe, men mangler en masse oplysninger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-09-04 21:59

Lønsumsafgift er for momsfrie servicevirksomheder som f.eks læger. Det er en gal afmelding man har fat i der.

Det rigtige er at tale med en revisor, så der er helt styr på det bedste tidspunkt at ophøre på.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-09-04 23:51

JensT> Du har helt ret. Kun momsfrie virksomheder betaler lønsumsafgift.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bokajsiirf

Dato : 27-09-04 22:37

Vedr. køb af computer til kr. 3.000,00 så skal du ikke betale noget moms tilbage da den er straksafskrevet på 1 år da beløbet ikke er højere. Jeg tror heller ikke at du skal betale noget moms tilbage vedr. telefonen, men telefonen er jeg ikke 100% sikker på!

Håber det kan hjælpe lidt (har selv lige lukket firma

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 29-09-04 01:16

Jeg har intet kendskab til hvordan situation er, når der er underskud i en virksomhed, jeg var selvstændig engang (enkeltmandsvirksomhed) og jeg valgte en frivillig lukning. Men i modsætning til det du skriver om underskud, da havde jeg trods alt så meget i overskud at ASE ikke for godt ville acceptere lukningen og dermed give mig dagpenge. Jeg fik dem,- men først efter ret lang tids sagsbehandling, kun een ting var vigtigt dengang som jeg også mener gælder nu. Der skal afhændes ALLE aktiver i virksomheden før du af systemet kan få lov til at glide ud af den situation. Det største problem er vel stadigvæk, at har du ikke en form for overskud i virksomheden der kan bruges til en lønberegning, så kan der vist ikke beregnes en dagpengesats på dig, og henvises du så til bistandshjælp er problemet, at for at få en rimelig ydelse derfra, så skal der stadigvæk være et beregningsgrundlag og har du så ikke hævet penge til forbrug er der heller ikke noget der at beregne ud fra for at kunne give dig en slags lønindtægt, ja i så fald ser det ikke så spændende ud, andet end, at så er der kun een vej ud af det og det er at hoppe direkte over i et job der gir en hæderlig løn.

Jeg tvivler på reglerne er forbedret så meget de senere år, at det jeg skriver her ikke er rigtigt mere og der er heller iikke megen hjælp at hente hvis man vil ud af det, andet end på denne måde.

Vil man ud af det med en frivillig lukning, så kan jeg garantere dig at så er man endnu mere alene i denne verden.

Under alle omstændigheder SKAL du ha afviklet ALLE dine aktiver, før du kan glide over i et andet indtægtssystem. Så du må søge råd om hvad man anser for aktiver hos dig og få dem solgt med kvitteringsbilag, fordi det skal bruges i systemet for at det vil acceptere din lukning.

pøj- pøj fra en tidligere selverhvervende
der har oplevet 3 konjukturnedgange i et håbløst fag

Kommentar
Fra : dallezuper

Dato : 03-10-04 10:29

Hej alle. og undskyld den lange svar til bokajsiirf kan du ikke henvise til et sted hvor der står noget om det med computeren? at når værdien ikke er højere?

til arcken så er min virksomhed kun fritid og har et fuldtidsjob. Så ingen problemer der.

Kommentar
Fra : bokajsiirf

Dato : 03-10-04 13:00

Hej dallezuper, du kan læse om det her http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102599&vID=200601&search=afskrivning¤af¤edb

Grænsen for straksafskrivning er 10.800 alt der over skal afskrives over en længere periode end 12 måneder

Kommentar
Fra : dallezuper

Dato : 03-10-04 13:04

Hej. takker for linket.

det vil sige at hvis jeg har aktiver for ca. 6500 kr incl moms. der er købt for mellem 5-12 måneder så skal det ikke stå på afmeldelses blanketten? altså jeg skal ikke betale noget tilbage?

er det rigtig forstået?

Kommentar
Fra : bokajsiirf

Dato : 03-10-04 13:19

Hej igen igen og velbekommen!

Ja hvis du ikke har mere end 6500 så behøver du ikke skrive det på blanketten.

Kommentar
Fra : bokajsiirf

Dato : 03-10-04 13:20

ps. og nej du skal ikke betale noget

Kommentar
Fra : viv

Dato : 05-11-04 23:14

Hej dallezuper.

Jeg synes du skal prøve dette link http://www.startguiden.dk

Her vil du meget sandsynligt kunne få fyldestgørende svar på dit spørgsmål...der er bl.a samlet et ekspertpanet på ca. 40 personer,der giver dig gratis svar inden 24 timer...

mvh Viv.