/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Andreas Holck
Fra : 2601
Vist : 3030 gange
200 point
Dato : 01-09-04 15:20

Andreas Holck født 28 marts 1767 Kronborg, Fredensborg og gift to gange første gang 20 april 1792 på Søbækgård, Tikøb Sogn og som døde 25 ock 1846. Er der nogle der kender hvad han var beskæftiget med.

PS.

Jeg har dataer fra FS.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-09-04 15:25

Er det din
Andreas Holck, 51, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Senta

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Kronborg fæstning og slot, , , F5, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Johannes Pedersen, 26, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Halvor Chrestensen, 47, Ugift, Indqvarterede, Bombardeer ved artilleriet,
Hans Jacob Jaren, 33, Ugift, Indqvarterede, Bombardeer ved artilleriet,
John Sivertsen, 26, Ugift, Indqvarterede, Bombardeer ved artilleriet,
Jens Pedersen Weter, 49, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Ole Hansen Bayer, 51, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Hans Schjulstad, 49, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Jens Larsen Folstad, 49, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Christen Arnesen, 27, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Niels Juuhl, 26, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Aage Pedersen, 35, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Isaach Olsen, 26, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Ole Sørensen, 49, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Anders Hansen, 22, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Henrich Steffensen, 42, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Ole Olsen, 26, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Johan Lund, 30, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Niels Andersen, 47, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Iver Østensen, 33, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Christian Holles, 40, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Haagen Christensen, 37, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Erich Gundersen, 22, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Jens Engelbrechtsen, 52, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Ole Tønnesen, 21, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Hans Samuelsen, 56, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Andreas Gabrielsen, 32, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Johannes Aldsen, 35, Ugift, Indqvarterede, Konstabel ved artilleriet,
Anders Hansen, 21, Ugift, Indqvarterede, Haandlanger ved artilleriet,
Niels Andreasen, 21, Ugift, Indqvarterede, Haandlanger ved artilleriet,
Jacob Nielsen, 21, Ugift, Indqvarterede, Haandlanger ved artilleriet,
Peder Pedersen, 21, Ugift, Indqvarterede, Haandlanger ved artilleriet,
Andreas Jensen, 23, Ugift, Indqvarterede, Haandlanger ved artilleriet,
Berthel Olsen, 23, Ugift, Indqvarterede, Haandlanger ved artilleriet,
Conrad Holtzheyser, 72, Ugift, Indqvarterede, Jæger,
Johan Henrich Wulff, 48, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Hans Christian Hansen Schyke, 22, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Ole Samsøe, 35, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Daniel Weiland, 60, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Michael Steenbauer, 53, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Friderich Kohl, 50, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Joseph Arnold Henrion, 36, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Domineus Motty, 56, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Jens Hansen Thorup, 37, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Henrich Kallitz, 49, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Jemmermann, 56, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Christoffer Sottmann, 50, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Sebastian Raasck Wender, 50, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Andreas Larsen, 24, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Hans Nielsen Wardøe, 46, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Casper Paulie, 42, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Peder Christensen Schneider, 20, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Friderich Hempel, 37, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Hans Grøn, 68, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Anthon Omann, 35, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Bendix Kiær, 25, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Henrich Kock, 38, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Peder Krause, 33, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Paul Jensen, 31, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Carl Friderich August Herman, 53, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Jens Pedersen Tikiøb, 20, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Christoffer Ostermann, 59, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Jørgen Wegner, 46, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Friderich Hansen Almne, 59, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Hans Christian, 56, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Georg Helvig, 67, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Kreyther, 43, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Stanislaus Soverowskye, 64, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Diderich Ditlev Lepin, 20, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Carl Christian Parpst, 21, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Simon Severin Gellrup, 36, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Bøye Bøyesen, 37, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Frantz Tinclin, 40, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Henrich Stanich, 29, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Jean Thomsen, 27, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Henrich Lepcky, 27, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Laver Pofskye, 48, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Peder Holgersen, 34, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Carl Jæger, 34, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Jochum Koeler, 39, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Würtz, 52, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
August Pabst, 42, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Christoffer Apel, 48, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Kyster, 33, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Hans Pedersen, 41, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Henrich Crone, 40, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Lars Næss, 56, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Elias Olsen, 51, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Moskuath, 50, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Andreas Helleberg, 45, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Wilhelm Doerks, 41, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Diderich Sischten, 53, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Niels Jensen Kiær, 48, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Samuel Schauster, 49, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Fischer, 40, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Carl Beck, 40, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
August Græs, 62, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Johan Møller, 51, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Lorentz Ziblau, 51, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Christian Møller, 34, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Friderich Eimke, 56, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Philip Gedde, 50, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Christian Bæls, 33, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Michael Silefskye, 58, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Hans Larsen, 60, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Thodeus Fuchs, 62, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Gottlieb Ranrm, 58, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Erich Haveland, 53, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Anders Taarstensen, 50, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Friderich Bischoff, 53, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Anders Mogensen, 51, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Mathias Croneberg, 60, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Gottlieb Liebmann, 60, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Wilhelm Køhler, 38, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Henrich Lammer, 52, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Friderich Hoyer, 51, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Christian Kiesel, 56, Ugift, Indqvarterede, Jæger grenadeer,
Ole Nielsen, 65, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Peter Bentsen, 37, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Lars Endersen, 40, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Gottlieb Mechelis, 35, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Joseph Schepper, 46, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Martin Lutz, 30, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Johan Krause, 48, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Niels Hansen, 30, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Friderich Borckhardt, 28, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Gotfrid Lyders, 32, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Theodor Møller, 36, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Søren Tobias, 37, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Henrich Janson, 47, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Niels Jensen, 32, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Niels Henrichsen, 24, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Rasmus Schon, 27, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Christian Groth, 36, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Friderich Kagel, 28, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Wilhelm Rosengarden, 35, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Ludvig Wetstein, 48, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Andreas Raehr, 24, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Henrich Clausen, 38, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Georg Albrecht, 32, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Osman Olier, 32, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Marx Jørgen Reimer, 28, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Jochum Jochumsen, 36, , Indsatte i slaveriet, Ærlige slave,
Hans Hansen, 41, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Johan Hagerup, 50, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Georg Hveisgerberg, 51, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Daniel Freiberg, 27, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Anthon Thomassen, 39, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Arve Svendsen, 52, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Iver Larsen, 52, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Jonas Jepsen, 50, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Andreas Holck, 51, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Hans Joensen Bierring, 35, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Joseph Zoost, 50, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Jørgen Cortsen Rap, 51, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Jørgen Ibsen, 25, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Sven Hansen Lund, 31, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Sivert Larsen Bierg, 34, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Jens Petersen, 29, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Ole August Leverin, 23, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Jens Mathisen, 32, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Ole Jensen, 27, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,
Peder Jacobsen, 26, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave,

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 15:37

Jeg kender IKKE Andreas Holcks beskæftigelse eller livsbeskrivelse, men vil da meget gerne have den.
Hans 2. hustru, Cathrine Elisabeth Moldrup, har samme tip-23-oldefar som jeg selv. Henset til årstallene kan det jo godt undre, men det er noget med "korte" og "lange" generationer, og spredt over 23 generationer kan det godt give en gevaldig tidsforskel. I dette tilfælde dog "kun" 149 år, eller ca. 5-6 år pr. generation gennemsnitligt.
Men hvis det ønskes, så har jeg en anetavle meget langt tilbage for Cathrine Elisabeth Moldrup.
Af efterkommere kendes nogle ind til og med ca. 1992.
Mange hilsener fra
Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-09-04 16:41

Capitain Holk,gift med Conradine Lem
senta
Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Mørdrup Bye, , , 11, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Capitain Holk, 37, Gift, Huusbonde, Gaardmand og Pensionist,
Conradine Lem, 29, Gift, hans Kone, ,
Friderich Emil Holk, 9, Ugift, deres børn, ,
Sophie Holk, 7, Ugift, deres børn, ,
Anton Holk, 3, Ugift, deres børn, ,
Georg Holk, 1, Ugift, deres børn, ,
Cathrine Knop, 66, Enke, Konens Moder, ,
Anne Knop, 56, Ugift, dennes Søster, ,
Bent Pedersen, 22, Ugift, Tienestekarl, ,

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 210 point
Dato : 01-09-04 16:41

Capitain Holk,gift med Conradine Lem
senta
Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Mørdrup Bye, , , 11, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Capitain Holk, 37, Gift, Huusbonde, Gaardmand og Pensionist,
Conradine Lem, 29, Gift, hans Kone, ,
Friderich Emil Holk, 9, Ugift, deres børn, ,
Sophie Holk, 7, Ugift, deres børn, ,
Anton Holk, 3, Ugift, deres børn, ,
Georg Holk, 1, Ugift, deres børn, ,
Cathrine Knop, 66, Enke, Konens Moder, ,
Anne Knop, 56, Ugift, dennes Søster, ,
Bent Pedersen, 22, Ugift, Tienestekarl, ,

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 01-09-04 16:45

Jeg blev nysgerrig mht. udtrykket UÆRLIG SLAVE. Hvad er det i forhold til en ærlig slavet? De er da ifølge dengangs
straffelov kriminelle. Men hvad betyder det i hele taget?
På forhånd tak for svaret.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 17:11

Det kan i hvert fald ikke være samme Andreas Holck der er indsat i slaveriet ved FT 1801 var "vor" Andreas Holck nemlig kun 34 år, men ham her omtalte var 51 år. Så måske en slægtning, men dog ikke en som jeg kender.

Derimod er der ingen tvivl om at "vor" Andreas Holck's første hustru var Conradine Lem, født 21. april 1772. De blev gift 20. april 1792, og hun døde i marts 1802 (begravet 28. marts).

Andreas Holck blev gift 2. gang 8. aug. 1810 med Cathrine Elisabeth Moldrup (nogle steder set skrevet som Møldrup, men det mener jeg beror på en skrivefejl, idet alt tyder på at familien hed Moldrup, måske endda kaldet "de Moldrup" og en måske en overlevering fra "de la Mare", eller hvad ved jeg.

Til spørgsmålet om uærlig slave har jeg fundet et lille eksempel:

"Uærlig slave nr. 156
I begyndelsen af 1828 sad hele familien i Holbæk arrest sammen med Frederikkes fætter og dennes kone. De blev arresteret på grund af en række indbrud rundt om i vestsjælland. Enden blev, at Frederikke kom i arrest på vand og brød, Niels Christian fik livsvarigt strafarbejde. Han blev kagstrøget (en pryglestraf) og indsat i Københavns Stokhus blandt de uærlige slaver. Signalementet oplyser, at han havde blondt hår og en tatovering på venstre arm. En tid boede Frederikke som husvild i Vor Frelsers Arbejdshus. Her fik hun en lille dreng, der blev opkaldt efter Niels Christian. Men i foråret 1829 døde først den lille nye, og derefter hendes store søn Caspar. Frederikke tog Ane Lisbeth og forsvandt.
En årrække gik. Ane Lisbeth blev konfirmeret i Kalvehave i 1841, kom ud at tjene og giftede sig med Jens Andreasen. Niels Christian fik sin ære tilbage i 1847 og i vinteren 1849 blev han løsladt. Han mente, at Frederikke nok var død, men tog alligevel til Everdrup i 14 dage, indtil man fandt ud af, at han var forsørgelsesberettiget i sin fødeby, København. Både han og familien hørte under Københavns Fattigvæsen, og på Københavns Stadsarkiv fandt Anne og Esther en tyk sag. Her kunne de bl.a. læse, at Frederikke var ankommet til Ørslev sogn i marts 1853. Hun var syg og elendig, og døde efter kort tid. Blandt papirerne ligger regningen på hendes begravelse og ligtøj. "

Altså uærlig slave som udtryk for en straf.

med venlig hilsen

Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-09-04 17:11

lidt om ærlige og uærlige slaver
senta

http://www.fredsakademiet.dk/ordbog/sord/s203.htm

slave

Træl. Værnepligtig. Slaveri har været anvendt siden oldtiden. Efter europæerens opdagelse af Amerika i slutningen af det 15. århundrede tog anvendelsen af afrikanske slaver fart. Frankrig, Holland, Portugal og Storbritannien indfanger og sender omkring 13 millioner afrikanske slaver til Nord, Mellem og Sydamerika.
Der anvendes uærlige slaver i Danmark helt frem til 1801 til fæstningsbyggeri på Quintus Bastion i København: '…ansøgte underdanigst trende uærlige Slaver, navnlig Tollef Olsen Berg, Meinke og Hans Tollesen, om at være befriet for Halsjærnet ved deres svære Fæstningsarbejde'. Danmark deltog også i slavehandlen fra Guldkysten i det nuværende Ghana. Modstanden mod slaveriet er næsten lige så gammel som selve slaveriet. Slaveri afskaffes officielt i Danmark i 1848.
Under første og anden verdenskrig genindførtes slaveri for krigsfanger og civile i arbejdslejre og i koncentrationslejre.
Selv om slaveri formelt er afskaffet, lever mange under slavelignende forhold.
http://www.hammermollen.dk/Hammermolle_hjemmeside/publikation/Dagligdag.htm

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 17:19

Jeg har nu fundet en beskrivelse af "Uærlig":
Betegnelse for en person som ingen "ærlige" folk ville have omgang med, f.eks. en rakker eller en natmand.

I foreliggende tilfælde nok fordi han var fradømt "sin ære" og dermed ligner det lidt betegnelsen "uægte børn", altså negationer af henholdsvis "ærlig" og af "ægtebarn".
mvh
Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-09-04 17:56

Hvis det er den rigtige Andras Holck er han 37 år i 1801.
Senta
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Capitain Holk, 37, Gift, Huusbonde, Gaardmand og Pensionist,
Conradine Lem, 29, Gift, hans Kone, ,

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 18:15

Andreas Holck, født 28 mar 1767 på Kronborg, død 25 okt 1846 i Kalundborg.
Gift 20 apr 1792 med Conradine Lem (født 21 apr 1772). Hun blev begravet 28 mar 1802 i Tikøb Sogn.

Altså 34 år i 1801.

I ældre tid regnede man ofte som vinden blæste, eller i hvert fald præstens hovedregning kunne være tvivlsom.
med venlig hilsen
Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-09-04 18:20

Det var det jeg mente , et sted er han 34 et andet sted 37 ??? hvad årstal er ok
Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 18:55

*1767,
~ 1. 1792 Conradine Lem *1772 † 1802 - blev 29 - næsten 30 år gammel
~ 2. 1810 Cathrine Elisabeth Moldrup * 1793 † 1874 - blev 81 år gammel
† 1846 - blev 79 år gammel.
mvh
Ejvind (Varla.dk)

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 01-09-04 20:21

Tak for svaret senta. Også tak til Varla. I ved begge så meget.

Folketælling burde jeg selv have tænkt på, men hans død i Kallundborgvidste jeg ikke. Sofie H. Holck der var gift med min tiptipoldefar optråtte ikke ved hendes børns dåb eller ved vielsen på Constantinsborg: Brud: Frøken Sophie Henriette Holck, 20 Aar, paa Constantinsborg
Forlovere: Hr. Greve de Fædder Carisius og Hr Greve Carl Fædder paa Constantinsborg
Trolovelsesdag: 7. December 1813

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 23:39

Også jeg takker for de fundne oplysninger.
Jeg har nævnt det tidligere, men min interesse kommer af de fælles aner langt tilbage i tiden (omkring år 1200 og tidligere).
mvh
Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-09-04 23:50

Er det Sophie Henriette Holck gift med Ole Mohr du mener, så er hun død 30 dec 1828 på Constantinsborg.
Børn ikke undersøgt.
mvh
Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-09-04 23:55

På FS. og folketællingerne på DDA. fra bla. Århus , Ålborg er der flere med navnet Holck efterkommer ,tror jeg det er efter årstallene at dømme.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-04 00:12

Cathrine Elisabeth De MOLDRUP og Andreas HOLCK

opkalder deres 9 barn efter den første
Sophie Henriette Holck der dør 1828
hvis ellers data stemmer , ca. fra fs.
senta
9. Sex Name
F Sophie Henriette Juliane HOLCK (AFN:230W-FQR) Pedigree

Born: 23 Dec 1828 Place:
Christened: 1844 Place: Kalundborg, Denmark

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-09-04 04:23

Til Senta og Varla.

Sophie Henriette Holck er min tiptiptipoldemor og jeg har hendes børn og børnebørn frem til i dag.
Mange tak for de nye oplysninger som du senta her giver. Til Varla. Ja hun døde ganske rigtig den 30 dec 1828 på Constantinsborg i forbindelse med sit sidste barns fødsel.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-04 11:37

Hvem er denne Andreas Holck, 51, , Indsatte i slaveriet, Uærlige slave, ???????
en nysgerrig
Senta