/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Itel Vs. AMD
Fra : Juvic...
Vist : 500 gange
85 point
Dato : 08-07-02 20:29

hej
Det har spørsmål er sikkert blevet stillet før...
Jeg går og overvejer om jeg skal samle en computer selv ( som mest skal bruges til at spille på )
jeg forstiller mig noget med 160 Gb og 512 DDRram eller RDram, og et G-4 Ti4400
Men nu til mit egentlige spørsmål.... I sådan en computer skal der jo være en CPU... men hvilken ?
Jeg har lidt kig på en Intel P4 Northwood 1,6 GHz eller 2,0 GHz eller konkoranten AMD 1900 XP+ eller 2000 XP+ !
men hvad er bedst, den ska gerne være så lidt larmene som muligt og effiktiv som mulig til billige penge...

P.S. jeg ved godt at nogle af jer er AMD eller Intel tilhængere... jeg har AMD nu men tror at intel p4 er bedst....

Håber at I ka give mig et godt svar !

Juvic...

Accepteret svar
Fra : Caine

Modtaget 95 point
Dato : 08-07-02 20:46

Hej

P4 er en meget avanceret CPU... og kan klart anbefales... Hvis din pc skal bruges til spil o. lign. vil AMD Athlon XP+
nok være et godt valg... Dit graffik ser ud til være et af de bedere så det skal nok speede PC'en i vejret..

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 08-07-02 23:02

Hej

Jeg har undersøgt sagen lidt, og det som jeg fandt ud af var.
Det kommer helt an på hvilken type menske man er som de ganske rigtigt skrive på en af de test sider jeg var på.

Håber at du er OK med engelsk.

CITAT
"Some people want nothing more than a CPU that runs cool so they can have a quiet CPU. Some people want the cheapest, fastest CPU they can get. Others just want a certain brand because that's what they've been using all along.
So what is MY buying decision? This time, I am still giving the nod to the P4 2.4 GHz. It is faster in most cases, and it runs cooler, allowing me to keep my case quiet. I could just as easily go with the AthlonXP 2100+ and the only difference I would likely note is a noisier PC.

If you can't afford the Intel brand, you're definitely not losing out by much with the AthlonXP

Hele testen kan ses på http://www.hardcoreware.net/reviews/processors/axp_vs_p4_2/1.php

Håber det hjælper dig videre i din beslutning.

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : Juvic...

Dato : 09-07-02 00:02

Caine....jeg har ik et G4-ti4400
men som jeg skrive overvejer jeg at samle en selv med måske et G4-ti4400

Kommentar
Fra : Kornmod

Dato : 14-07-02 17:16

Det er rigtig at P4 har en minder varme udvikling end Athlon og derfor har brug for en mindre køler, men hvis du alligevel har planer om at bygge en monster spille-computer, så har Koolance bygget nogle vandkølet kabinetter der efter sigene ikke skulle larme så meget. Med sådan et kabinet kan det bedst betale sig at købe Athlon. Med et Koolance kabinet kan man også få kølerer til grafikkort, og systemet kan på den måde bedre overclokkes. Koolance kan købes hos studiedata.

Kornmod

www.koolance.com
www.studiedata.dk

Kommentar
Fra : Kornmod

Dato : 14-07-02 17:16

Det er rigtig at P4 har en minder varme udvikling end Athlon og derfor har brug for en mindre køler, men hvis du alligevel har planer om at bygge en monster spille-computer, så har Koolance bygget nogle vandkølet kabinetter der efter sigene ikke skulle larme så meget. Med sådan et kabinet kan det bedst betale sig at købe Athlon. Med et Koolance kabinet kan man også få kølerer til grafikkort, og systemet kan på den måde bedre overclokkes. Koolance kan købes hos studiedata.

Kornmod

www.koolance.com
www.studiedata.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:41

"Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3U349.5747$G3.786680@news010.worldonline.dk...

> Jeg har lidt kig på en Intel P4 Northwood 1,6 GHz eller 2,0 GHz eller
> konkoranten AMD 1900 XP+ eller 2000 XP+ !
> men hvad er bedst, den ska gerne være så lidt larmene som muligt og
> effiktiv som mulig til billige penge...

En P4 med RD-RAM skulle være hurtigst.
Tror dog ikke du vil mærke den store forskel.
Larmen afhænger af blæseren, så du bestemmer selv hvor meget larm der skal
være. De gamle XP'ere bliver en del varmere end en P4, ved ikke hvordan det
ser ud med de nye, så den kræver lidt mere køling og derfor vil der blive
mere larm.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 19:08

On Wed, 7 Aug 2002 10:40:30 +0200, Leony wrote:

>
>"Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>news:3U349.5747$G3.786680@news010.worldonline.dk...
>
>> Jeg har lidt kig på en Intel P4 Northwood 1,6 GHz eller 2,0 GHz eller
>> konkoranten AMD 1900 XP+ eller 2000 XP+ !
>> men hvad er bedst, den ska gerne være så lidt larmene som muligt og
>> effiktiv som mulig til billige penge...
>
>En P4 med RD-RAM skulle være hurtigst.
>Tror dog ikke du vil mærke den store forskel.
>Larmen afhænger af blæseren, så du bestemmer selv hvor meget larm der skal
>være. De gamle XP'ere bliver en del varmere end en P4, ved ikke hvordan det
>ser ud med de nye, så den kræver lidt mere køling og derfor vil der blive
>mere larm.

Ikke de gamle XP'ere...det var netop med XP (Palomino core) at det vendte, XP
bruger altså lidt mindre end PIV og Thoroughbreed bruger en del mindre, for
det meste fordi kernen er fremstillet ved .13my processen

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Awright, hold it...where's the mutant repellant?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-08-02 08:35

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
news:syljurryvyybtvpnyqx.h0jphd0.pminews@news.tele.dk...

> Ikke de gamle XP'ere...det var netop med XP (Palomino core) at det vendte,
XP
> bruger altså lidt mindre end PIV og Thoroughbreed bruger en del mindre,
for
> det meste fordi kernen er fremstillet ved .13my processen

Jo lige netop de gamle XP'er. Det er jo egentligt lidt pudsigt at
temperaturen på XP Palomino ligger ca 20 grader over hvad en P4 gør. I følge
dette skema
http://www.a1-electronics.co.uk/AMD_Section/CPUs/AthlonXP_2100+.shtml
er Palomino bygget på .18my teknologi. Jeg er godt klar over at man ikke kan
sammenligne temperaturer på motherboards, men der er da en helt klar
tendens.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-08-02 16:51

On Fri, 9 Aug 2002 09:35:28 +0200, Leony wrote:

>
>"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
>news:syljurryvyybtvpnyqx.h0jphd0.pminews@news.tele.dk...
>
>> Ikke de gamle XP'ere...det var netop med XP (Palomino core) at det vendte,
>XP
>> bruger altså lidt mindre end PIV og Thoroughbreed bruger en del mindre,
>for
>> det meste fordi kernen er fremstillet ved .13my processen
>
>Jo lige netop de gamle XP'er. Det er jo egentligt lidt pudsigt at
>temperaturen på XP Palomino ligger ca 20 grader over hvad en P4 gør.. I følge
>dette skema
>http://www.a1-electronics.co.uk/AMD_Section/CPUs/AthlonXP_2100+.shtml
>er Palomino bygget på .18my teknologi. Jeg er godt klar over at man ikke kan
>sammenligne temperaturer på motherboards, men der er da en helt klar
>tendens.

Det er ikke bare det at det er to forskellige bundkort, temperaturen bliver
også taget et andet sted på en PIV end på en Athlon!
Problemet er ikke varmeudviklingen, men det at slippe af med varmen. Intel
havde et ret lyst øjeblik da de besluttede at knalde en Heatspreader på
PIV'en, det er den der gør hele forskellen.

BTW: XP tilnavnet kom først til med Palomino kernen!

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
And now for something completely different...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-08-02 16:47

On Mon, 12 Aug 2002 08:53:37 +0200, Leony wrote:

>
>"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
>news:syljurryvyybtvpnyqx.h0ldsy0.pminews@news.tele.dk...
>
>> Det er ikke bare det at det er to forskellige bundkort, temperaturen
>bliver
>> også taget et andet sted på en PIV end på en Athlon!
>
>Har du ikke et link hvor man kan læse lidt om dette?
>
>> Problemet er ikke varmeudviklingen, men det at slippe af med varmen. Intel
>> havde et ret lyst øjeblik da de besluttede at knalde en Heatspreader på
>> PIV'en, det er den der gør hele forskellen.
>
>Varmeudvikling er vel problemet, hvis du ikke har nogen varmeudvikling, så
>er alt jo fryd og gammen. Har du varmeudvikling så er det, som du skriver,
>vigtigt at komme af med den på en effektiv måde.

Men der er ganske få hovedprocessorer der ikke har nogen reel varmeudvikling
(Nogle versioner af TM Crusoe og VIA C3/Eden har end ikke behov for passiv
køling)

>Heatspreader skulle der jo også komme på de nye AMD'er.
>Hvis det er heatspreaderen der gør forskellen (som du selv siger), så må der
>da også være en forskel på P4 og AMD, selvom temperaturen bliver målt
>forskellige steder.

Selvfølgelig er der forskel, det er to forskellige indgang til processor
design, to forskellige fabrikanter, forskelligt fabrikationsanlæg og så
videre.

Det jeg ville frem til var at gadeopfattelsen af at AMD fremstiller
processorer man kan tilberede en grydesteg på, mens man på en Intel PIV kan
afkøle isvand, fordi den har et mindre strømforbrug ... ikke holder en meter.

Problemet er at en Athlon har problemer med at komme af med varmen, selvom
dne udvikler mindre end en PIV!

Og det bliver herligt når Hammer ankommer med en heatspreader på...

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'm a C++ guru ... What's STL?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-08-02 18:03

On Mon, 12 Aug 2002 09:02:08 +0200, DWM wrote:

<smip>

>Det har så ligeså meget at gøre med hvor effektiv blæseren er.
>Det hænder at der er folk som der skriver herinde der har AMD
>og temp på 60C+
>Det har jeg endnu ikke set med P4. Selv ligger min egen P4 2.0A
>på 45C i skrivende stund (boxed køleprofil/blæser)

Vel min egen Athlon roder rundt på 45-48 grader afhængigt af vejret....med en
5 øres køler på (En høj pris på en køledims er ikke altid ensbetydende med at
den er effektiv

Men det er ganske givet et problem at folk smider alle pengene i
processorkraft og glemmer køling, både på den grafiske og på
hovedprocessoren. Så er der selvfølgelig dem der køber dårlige kølere og dem
der ikke formår at montere dem korrekt, med en passende klat Arctic Silver
..... men det er ikke kun et Athlon fænomen det med de høje temperaturer.

Men som altid når lydkortet, grafikkortet og chipsættet på bundkortet gør
knuder, når CPU køleren ikke er god nok, er monteret korrekt og så videre -
bliver AMD gjort til syndebuk....

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
When choosing between two evils, pick the one you haven't tried before

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-08-02 06:43

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
news:syljurryvyybtvpnyqx.h0qxmi0.pminews@news.tele.dk...

> Det jeg ville frem til var at gadeopfattelsen af at AMD fremstiller
> processorer man kan tilberede en grydesteg på, mens man på en Intel PIV
kan
> afkøle isvand, fordi den har et mindre strømforbrug ... ikke holder en
meter.
> Problemet er at en Athlon har problemer med at komme af med varmen, selvom
> dne udvikler mindre end en PIV!

Ved ikke om de fleste mener at det er fordi den har et mindre strømforbrug
end P4. Tror bare de fleste har den opfattelse at den bliver varmere.
Problemer er jo til for at blive løst, så mon ikke AMD har nogle ingeniører
på sagen. Det kan være at en heatspreader er løsningen, vi må se hvad
temperaturerne siger.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-08-02 07:54

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
news:syljurryvyybtvpnyqx.h0ldsy0.pminews@news.tele.dk...

> Det er ikke bare det at det er to forskellige bundkort, temperaturen
bliver
> også taget et andet sted på en PIV end på en Athlon!

Har du ikke et link hvor man kan læse lidt om dette?

> Problemet er ikke varmeudviklingen, men det at slippe af med varmen. Intel
> havde et ret lyst øjeblik da de besluttede at knalde en Heatspreader på
> PIV'en, det er den der gør hele forskellen.

Varmeudvikling er vel problemet, hvis du ikke har nogen varmeudvikling, så
er alt jo fryd og gammen. Har du varmeudvikling så er det, som du skriver,
vigtigt at komme af med den på en effektiv måde.
Heatspreader skulle der jo også komme på de nye AMD'er.
Hvis det er heatspreaderen der gør forskellen (som du selv siger), så må der
da også være en forskel på P4 og AMD, selvom temperaturen bliver målt
forskellige steder.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-08-02 08:02

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
news:dXI59.9633$G3.1571771@news010.worldonline.dk...
> Varmeudvikling er vel problemet, hvis du ikke har nogen varmeudvikling, så
> er alt jo fryd og gammen. Har du varmeudvikling så er det, som du skriver,
> vigtigt at komme af med den på en effektiv måde.
> Heatspreader skulle der jo også komme på de nye AMD'er.
> Hvis det er heatspreaderen der gør forskellen (som du selv siger), så må der
> da også være en forskel på P4 og AMD, selvom temperaturen bliver målt
> forskellige steder.

Det har så ligeså meget at gøre med hvor effektiv blæseren er.
Det hænder at der er folk som der skriver herinde der har AMD
og temp på 60C+
Det har jeg endnu ikke set med P4. Selv ligger min egen P4 2.0A
på 45C i skrivende stund (boxed køleprofil/blæser)

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-08-02 23:04

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
news:syljurryvyybtvpnyqx.h0r14c1.pminews@news.tele.dk...
On Mon, 12 Aug 2002 09:02:08 +0200, DWM wrote:

>Vel min egen Athlon roder rundt på 45-48 grader afhængigt af vejret...med en
>5 øres køler på (En høj pris på en køledims er ikke altid ensbetydende med at
>den er effektiv

Det sagde jeg heller ikke.

>Men som altid når lydkortet, grafikkortet og chipsættet på bundkortet gør
>knuder, når CPU køleren ikke er god nok, er monteret korrekt og så videre -
>bliver AMD gjort til syndebuk....

Der er såmænd ikke nogen der gør AMD til syndebuk (efter hvad jeg har læst)
men det er nu stadig forholdsvis normalt med AMD processorere at man læser
om folk der har problemer med varmeudviklingen. Ikke at det er AMD´s skyld.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp