/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs netforbindelse!
Fra : LottaJ
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 25-08-04 21:12

Hej alle sammen

Håber nogen kan hjælpe med følgende:
Vi har på vores skole bredbånd som starter fra vores server og ud derfra.
En klasse har ønsket at få trådløst net i deres klasselokale... en kollega har indkøbt en Linksys wireless router. Derfor er mit spg:
Vil det kunne virke, at sætte en router mere efter den nuværende?

Hvis jeg skulle have købt grej, ville jeg have valgt et accespoint til formålet.
Er jeg helt forkert på den eller hvad?

Med venlig hilsen Lotta

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 21:21

Det kan man godt.
Man skal sørge for at have styr på tilkoblingen med kabel hvor det er afgørende at man får brugt den rigtige kabeltype da der jo er tale om sammenkobling af to krydsfelter. Jeg vil gætte på at I skal bruge et krydset kabel , men kan ikke vide det da det afhænger af den porttype der bliver tilkoblet.
I princippet kan den nye router sættes til automatisk at søge IP adresse (DHCP) eller hvis I kender routerens IP adresse kan den indtastes i routerens opsætning.
En routers simpleste funktion nemlig at fungere som switch vil jo være det samme som accespointet, men den lukker faktisk jeres netværk inde som en selvstændig enhed i det store netværk og det kan måske være en fordel alt efter hvad det skal bruges til.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-08-04 21:21

Det kan man sagtens i teorien, og det skal også virke, hvis man sætter det "ordentligt" op...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 21:26

Server - netkabel - ruter(også accespoint) - ruter - adapter - comp
Er det sådan ???

Hvis ikke ruteren kan dele til alle skal der bruges to, men det bliver måske svært at styre.
Det mener jeg uden at have helt styr på det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 21:30

Jeg skulle måske nævne, at jeg selv lige i øjeblikket kører med en spøjs opsætning.
Det er ganske vist med kabler, men princippet er jo det samme bortset fra at trådløs ville have gjort det unødvendigt.
Modem - Switch - krydset kabel - Router - 2 PC'er
Der er ikke anden forklaring end at jeg ikke gad at skulle trække 2 kabler (placeringen er midlertidig) og derfor smækkede min nyindkøbte router ind som fordeler.
Hvis man hele tiden husker, hvilken funktion den enkelte enhed har og tager højde for dette kan man lave mange sjove kombinationer.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 25-08-04 21:33

Hejsa!
Tak for alle de hurtige svar!

Prøver lige at stille det op på emesens overskuelige måde:

Server/router - netkabel - krydsfelt - hub - ROUTER (TRÅDLØS) --- com'er

BjarneD: vil du så stadig mene at jeg skal vælge et krydset kabel?

mvh. Lotta

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 21:35

emesen, jeg mener også at fordelingen til mange PC'er kan blive et problem med mindre routeren har tilstrækkelig mange kanaler, men i teorien kan man jo godt dele forbindelser op flere gange. I praksis ??? På det punkt er der jo ikke meget forskel på accesspoint og router, måske bortset fra at routeren sandsynligvis også har kabelport.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 21:38

Krydsfelt til krydsfelt vil normalt kræve afkrydsning med krydset kabel og både, hub, switch og router indeholder krydsfelter men jokeren er uplink porte der jo netop afkrydser og derfor vil jeg ikke påstå noget som helst når jeg ikke har set det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 21:40

Jeg plejer at bruge en R45 hun/hun samler med krydset patch som så kan prøves af med ukrydset hvis der er problemer, altså hvis man ikk ekan regne sammenhængen ud.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-04 21:58

Jeg mener de fleste trådløse routere også har kabelforbindelse, så det kan deles ud til næste fordeling.
Router/switch finder selv ud af at bruge krydset/lige kabler. En hub er mere sart.
.................hub - lige kabel - router..........
Men hvis i har netstik i væggen kan routeren sættes til der
Denne hub er til fordeling (før i tiden)
krydsfelt - stik i lokale - router - trådløs - com'er

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 22:00

Genialt BjarneD - sådan en bruger jeg til forlænger i en snæver vending.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 25-08-04 23:59

Da jeg var på kursus satte jeg mit access point direkte til netværksstikket der var i lokalet det virkede fint. Kan ikke huske om det var et krydset eller lige kabel. men det er 50/50 så virker det.

Så det kan du jo prøve. Hvis der selvfølgelig er netstik i lokalerne. Ellers skal du jo lige være opmærksom på at såen en linksys ikke har en uendelig rækkevide.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 26-08-04 05:12

bare en lille bemærkning
de forholdsvis nye nye routere kan selv finde ud af om det er cross eller straight ( lige eller krydset )
men ellers er fantasien lang

her er et eks.
stik fra væg > 24 ports switch > hub ; 8 ports switch ;4 porst firewall > trådløs routere + firewall ; pc1 - pc11; 8 ports switch > hub ; printerserver

ja det er det jeg har på lige på det skrivende stund
og på en strøm forsyning

hilsen technet som lige har overstået en lang og meget dyr sommerferie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-08-04 13:17

Technet - kan jeg lokke dig her over. http://www.kandu.dk/dk/spg/47989
Jeg skal snart på ferie og kan ikke følge op.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 26-08-04 14:09

emesen >> ja selvfølgelig kan du det jeg kigger på det

Godkendelse af svar
Fra : LottaJ

Dato : 25-01-05 18:50

Tak for svaret emesen.