/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
køb af digital kamera.
Fra : solgaard
Vist : 1310 gange
320 point
Dato : 24-08-04 18:45

Hej alle..

Jeg er ved at lede efter et digitalkamera, så mangler lidt gode råd omkring det.

min kæreste har et HP 735 http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38256 men har endnu ikke set nogle billeder fra det da hun lige har fået det. (vi er lige kommet hjem fra Rhodos i mandags og har brugt det der. uheldigvis tabte vi det den sidste aften så det gik i stykker så vi har ikke kunne overføre billederne endnu men har været nede i merlin i dag for at bestille billederne.. heldigvis får hun et nyt af HP på fredag.)

Men synes det er lige en tand for langsom til at overføre billederne til kortet. plus det er lidt længe om at tage billedet efter man har trykket på knappen.

ellers har jeg kigget på et canon powershot A60 http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12623 desværre er det ingen der har det på lager og har sådan set ikk lyst til at vente ti dage på det. for det andet er det kun 2 Mpixels (er det for lidt..? fremkalder i 10*15) men det har KUN GODE bedømmelser.

der er en der nævner at det har en lukketid på 1/2000 som han åbenbart synes er rigtig godt. men hvad er HP´s lukketid.? hvor kan man se det.?`

Vil max smide 1500 for et kamera. er det for lidt, eller kan man få et godt eller udemærket kamera for det.?

Er åben for alle forslag.!

er selvfølgelig på udkig efter det bedste til prisen og helst så stor optisk zoom som muligt. og er ikke så meget til "trust, sipix osv.

Håber i vil hjælpe mig.!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 24-08-04 19:12

her har du to super sider til køb og vejledning til køb af kamara... http://www.pixmania.com/dk/dk/foto/digitalkameraer/1/1/categorie.html
nummer 2 kommer om lidt..

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 24-08-04 19:16

nummer 2 http://www.nomatica.dk/
lidt info til valg af det rigtige kamara...
http://www.pixmania.com/dk/dk/s_action/guideAPN/index.html

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 19:19

Jeg har et canon s50 som er lige så længe om at tage et billede.
tips - tryk halvt ned så den kan regne på billedet -og helt ned når motivet er klar.
her er lidt at kigge på:
http://www.digit.no
http://www.dpreview.com
http://www.megapixel.net/
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/qvr40.html
http://www.dcviews.com/_Canon/s1.htm
http://www.imaging-resource.com
http://www.dcresource.com
Jeg bruger selv de to første til at sammenligene camera.

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 24-08-04 19:23

hvis du er villig til at betale lidt mere,, så se her
http://www.pixmania.com/dk/dk/46149/art/sony/cybershot-dsc-p93.html
kan stærkt anbefales...

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 24-08-04 19:24
Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 19:26

KANON gode sider.! men vil meget gerne ha personlige erfaringer og viden.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 19:28

jeg kan ikk se kameraet på siden.

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 24-08-04 19:29

ja ok, så må du spørge en anden. sorry det kan jeg ikke hjælpe dig med....
det link jeg sendte før virker ikke det nedereste.
med det til kamara på lager,,,, her:
http://dk.kelkoo.com/b/a/sbs/124901/4032943.html

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 19:31

ok tusind tak.!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-04 19:32

De fleste digitalkamera er gennemgående langsomme om at "tage et billede"
På Canon er der også stor forskel. Jeg har et powershot A40, og min mand har et powershotA50, og der er A40 meget hurtigere på alle områder, både udløser, gennemsyn af billeder m.m.
Et Canon på 2Mpixels er godt nok, for det er ikke bare antal pixels der siger noget om billedkvaliteten, men selve den optiske linse i apparatet. Du kan faktisk tage lige så gode billeder med et Canon med 2 Mpixels, som med andre billigere kameraer helt op til 4-5 Mpixels.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 19:32

emesen-> sådan gør vi også når vi tager billeder med det..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 19:33

Ok - mit camera er for dyrt.
Jeg bruger CF-kort fordi det er rimeligt billigt og alle dem jeg kender bruger CF-kort, og så kan man altid låne.
Jeg bruger samme CF-kort med kortlæser til at flytte store filer.
Canon har dansk menu indbygget i de fleste camera

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 24-08-04 19:37

jo flere pixel det har jo langsommer er det fra man trykker til den tager billede
2MG pixel er godt, vis det er til 10X15 og det er meget hurtig til at tage billeder

Nikon 2100 lukketid 1/3000
ca. 1400.-
kanon kamara
hurtig instilling af billede format.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19951

tommelfinger regl
2M pixel er til 10x15
3M pixel er til A5
4M pixel er til A4

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 19:39

Nogle camera melder om mange pixel - men højste opløsning bliver interpoleret (ganget op til kunstig opløsning)
Dova har ret pixelfixering er lidt opreklameret salgsgas - god optik og billedbehandling er faktisk bedre.
Men det bliver aldrig som mit gamle Canon spejlreflex

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 24-08-04 19:56

her er nogle godt tips:

Godt greb
hurtig instilling (så man ikke skal ind i menu for at gøre det og når man er klar er motivet væk)
ikke for stort
alm. batterier AA-AAA det er surt at være et sted henne hvor man ikke kan få oplade batt. men så kan man bare købe nogle og vupti klar igen
køb nogle som man kan oplade da skærmen bruger meget strøm
brug "kik hullet" det bliver lige så godt

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 20:01

ok tak.!

er ved at kigge på det nikon 3100 der er på 3,2 Mpixels i stedet..

Er det et godt mærke inden for foto..?

Accepteret svar
Fra : tonnie

Modtaget 320 point
Dato : 24-08-04 20:06

hej solgård!
du savner egen erfaring.. her kommer det..
købte sidste år et powershot a60, ganske godt kamera til prisen, men har solgt det igen fordi, jeg blev træt af størrelsen, fik det aldrig med mig fordi det var "klumpet" skærmen bliver enormt nemt ridset (synes jeg) batterilevetiden er heller ikke værd at råbe hurra for, (med genopladelige batterier ca 80 billeder), desuden er der en udgift på batterier og lader da dette ikke følger med kameraet, det medfølgende kort er ALT for lille, igen en udgift, og til sidst men ikke mindst, syntes det kan en masse man slet slet ikke har brug for/ bruger..
nå men jeg solge jo ovenstående kamera, og skulle have et nyt..
har nu købt mig et canon ixus IIs, og det er et kanon kamera, tager perfekte billeder, tager godt 400 billeder på bare en opladning (på det batteri der medfølger) det bruger sd kort hvilke ikke er helt så dyre som andre kort, alt i alt et kanon fedt kamera du kan have med dig overalt.. pris kun 2000,- www.photoshop.dk ps de yder en utrolig god service, og så er de hurtige med levering..

mvh
tonnie

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 24-08-04 20:06

hej solgård!
du savner egen erfaring.. her kommer det..
købte sidste år et powershot a60, ganske godt kamera til prisen, men har solgt det igen fordi, jeg blev træt af størrelsen, fik det aldrig med mig fordi det var "klumpet" skærmen bliver enormt nemt ridset (synes jeg) batterilevetiden er heller ikke værd at råbe hurra for, (med genopladelige batterier ca 180 billeder), desuden er der en udgift på batterier og lader da dette ikke følger med kameraet, det medfølgende kort er ALT for lille, igen en udgift, og til sidst men ikke mindst, syntes det kan en masse man slet slet ikke har brug for/ bruger..
nå men jeg solge jo ovenstående kamera, og skulle have et nyt..
har nu købt mig et canon ixus IIs, og det er et kanon kamera, tager perfekte billeder, tager godt 400 billeder på bare en opladning (på det batteri der medfølger) det bruger sd kort hvilke ikke er helt så dyre som andre kort, alt i alt et kanon fedt kamera du kan have med dig overalt.. pris kun 2000,- www.photoshop.dk ps de yder en utrolig god service, og så er de hurtige med levering..

mvh
tonnie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-04 20:10

tonnie, du har nu ikke ret i, at sd-kort er billigere.
De billigste er Compact Flash (CF).

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 24-08-04 20:13

de er billigst der hvor jeg får dem

køber dem igennem min onkel i belgien

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 20:16

lyder som et godt kamera..!

jeg har et 256mb SD-kort så det er ikk noget problem..

er det lige til at have i lommen..? og hvordan med skærmen.? den bliver måske ikk så nemt ridset.?

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 24-08-04 20:19

til dova.. et 512mb sd kort for ca 170 euro (ca 1300kr) kan da vist ikke gøres billigere

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 24-08-04 20:21

Ja Nikon laver nogle af de beste Kamara i verden

deres udvikling starte under 2. verdens krig kamara, microskober, kikkerter

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 24-08-04 20:21

lige til at have i lommen ja? skærmen er ikke den samme som a60, da a60 har klar plastik foran skærmen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 20:22

Jeg har set et CF 1GB ca. 1000 kr.

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 24-08-04 20:22

sorry dova

jeg vrøvler
den pris holder ingen steder

mvh
tonnie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 20:25
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-04 20:26

Ja, og et 512mb CF kort kan også fås til de penge. I de store varehuse Bilka o.l. koster de kun godt det halve af hvad de koster hos fotohandlere, Merlin o.l. steder.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 20:33

Ja Nikon er blandt de beste spejlreflexcamerafabrikanter og vil nok ikke have deres ry ødelagt af dårlige digitalcamera.
Gode digitalcamera
Canon
Nikon
Olympus
Kodak
Sony
Jeg kan ikke huske de andre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 21:06

Tak Solgaard - nu fik jeg lige bestilt et CF-kort til mit Canon. 1GB 862kr. incl. moms.
http://www.pc-netto.dk/default.asp?productguid=CF/1024

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-08-04 22:14

Prøv www.prisbaskeren.dk -her kan du se hvilken forhandler der har det billigeste camera tilsalg. Her har jeg selv købt mit digitale videocamera, og der sparede jeg 3000 kr. i forhold til Fona

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 23:25

--> emesen

det var da godt. så er der plads til mange billeder.!

dvs. at HP ikk rigtigt er noget at råbe hurra for.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 23:30

Jo da HP er også blandt de gode - jeg kan bare ikke huske dem alle sammen.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-08-04 23:48

Hvis I var glade for HP 735, så har Bilka HP PhotoSmart 945 til 2995kr. i denne uge se detaljer:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=hp_945&show=all

Det er lidt stort, men sikke billeder og 8x optisk zoom + 7x digital

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-08-04 23:51

anyway

ja kiggede også på det i dag.. det ser godt ud.!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 08:47

Solgaard - du skal ikke være ked af det - jeg brugte et helt år på at finde frem til mit camera, og udbudet skiftede hele tiden. Og så satte de prisen ned et halvt år efter jeg havde købt det - æv

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-08-04 11:22

nej nej det er jeg skam heller ikk..

hvad med samsung..? er det noget der duer.? føtex har nemlig et på tilbud fra i morgen.. samsung digimax 401 til 999,- http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91582 dog ingen optisk zoom men en lukketid på 1/4000..!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 16:32

Jeg kender den ikke og tør ikke vurdere den.
Men den kan ikke være så dårlig for den er med her, hvor du kan læse mere om den:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Samsung/samsung_d401.asp

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-08-04 18:16

TONNIE!!! jeg kunne vel ikke lokke dig til at sende nogle billeder der er taget med kameraet..?

mail kasper-solgaard snabela mail.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-08-04 18:21

Kom lige til at kigge på www.computercity.dk

Ser ud som om de har nogle gode tilbud på bl.a. Nikon og HP

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-08-04 18:38

ja det må jeg da nok sige at de har tak for det.!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-08-04 19:08

Gælder vist kun til på lørdag, så du må snart bestemme dig

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-08-04 20:03

heh ja.. det er jo lige det..

men har besluttet mig for at det skal være et canon IXUS IIs. det er lille og tager gode billeder...

men skal til tyskland i morgen så ser lige hvad det koster der...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 20:46

I tyskland er der ingen Dansk bruganvisning med. (koster ca. 300kr i DK)
Men Canon har indbygget Dansk menu.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-08-04 20:49

der er vel en engelsk med så ikk..?

er der også dansk menu når det er købt i tyskland så .?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 21:04

Canon har altid dansk menu.
Men jeg tror kun du får tysk bruganvisning.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-08-04 21:24

tror du ikk der er sådan en blandet en med.? fransk - tysk - engelsk - spansk og sådan.? det plejer der da.? det var der til det autoanlæg jeg købte dernede..

men skal nok finde ud af det selvom der kun skulle være tysk med..

Kommentar
Fra : anitt

Dato : 27-08-04 20:21

Hej Alle
jeg ved godt at dette måske ikke er et relevant spørgsmål i denne rubrik, men jeg har adopteret en lille hund fra internatet på rhodos, så hvis der er nogle der skal til rhodos inden for 2-3 uger ville de måske ledsage ham (han bliver bragt til lufthavnen og afhentet i lufthavnen i danmark altså kun en smule bøvl) Hans rejse er betalt, og det er helt lovligt da alle atester og vasinationer er i orden. Fly-selskaberne forlanger at mindst 1 person rejser med samme fly så han kan ikke sendes som fragt.

hvis du/i måske vil hjælpe kontakt mig på anit@tdcadsl.dk

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-08-04 00:11

hej anitt

du skulle ha været lidt hurtigere.. kom hjem fra Rhodos i mandags..

Der var mange hunde der bare løb rundt dernede..! og vi havde bare lyst til at tage dem alle med hjem.! vi så en på stranden der søgte skygge under nogle liggestole. dens hud ved ørene var helt slidt af.. så vi tog en tom chipsdåse vi havde og gav den noget vand og købte en dounots til den.. aldrig har jeg set en hund spise så hurtigt.!!

Kommentar
Fra : anitt

Dato : 28-08-04 10:20

Hej Solgaard
Surt, men sådan er det
men måske er der andre der skal derned eller andre der gerne vil adoptere en hund der fra for så kunne vi sende en til at hente dem ( man må godt ledsage flere hunde/katte)
hjemløse hunde/katte er et stort problem, som man forsøger at løse ved at hænge dem eller blande glasskår i en skål mad hvis man ikke vil "ofre" penge på en gang rottegift.

desværre skal det snart gå hurtigt fordi grækerne er blevet sure over omtalen så de påstår at hunde der bliver hæntet til udlandet ender som forsøgsdyr, og at dem der vil adoptere et dyr selv skal hente det på internatet

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 15-12-04 17:35

Tak for alle svarene.!!