/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Widescreen problemer!!!!
Fra : KaosKrew
Vist : 290 gange
500 point
Dato : 14-08-04 21:47

Jeg har lige investeret i en bærbar pc med en 15,4" widescreen skærm, men har tilsyneladende ikke den påkrævede indsigt til at få den til at virke optimalt. Når jeg ser film i InterVideo WinDVD 6 er jeg stadig hjemsøgt af sorte bjælker i toppen og i bunden af skærmen?! Er det mig der har misforstået konceptet med 16:9 formattet, eller burde billedet ikke fylde hele skærmen?? Dette problem gør sig gældende ligegyldigt hvilken afspiller jeg benytter mig af, så hvad kan være galt?

De DVD film jeg har afprøvet understøtter alle 16:9, men på trods af dette har det kun lykkedes mig at undgå bjælkerne én gang! Det er samme problem med eks. trailere, eller andre kort film i DivX/Xvid formattet... Håber der er nogen der kan hjælpe!!!

Det er desuden samme problem i spil, selvom de ifølge producenten skulle understøtte widescreen ser det bare ud som om billedet er strukket ud...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 00:26

Jeg går udfra du har sat windvd til at køre i 16:9 eller at den sætter standarden automatisk? Prøv at højreklikke på billedet når du kører en film så skulle der komme en menu op!

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 15-08-04 01:10

Jeg synes ikke man har mulighed for at sætte aspect rationen i menuen? Har forsøgt med at gå ind under opsætning, men kunne ikke finde nogen setting der ændrer til 16:9...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 01:51

Du skal vist bruge det der hedder smart stretch

http://www.digital-digest.com/dvd/software/players/windvd_60_review.html

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 01:52

Gå hen til afsnittet om zooming!

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 15-08-04 10:50

Jeg har lige forsøgt med både smart strech og læst afsnittet om zooming; men det virker stadig ikke... Jeg forsøger med Return of the mummy, der ifølge coveret understøtter 16:9?

Kan det være mine indstillinger for grafikkortet? Det er et Radeon 9700 mobility jeg har...

Kender I nogen afspillere, som I ved understøtter 16:9??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 14:14

Det kan godt være dine grafikkortindstillinger. Hvilken opløsning kører du i?

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 15-08-04 14:35

Jeg kører 1200x800, hvilket er den højest mulige opløsning. Men det er muligt fuldstændigt at undgå de sorte bjælker?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 15:12

Et er at din bærbare har widescreen skærm, men spørgsmålet er om det er ægte 16:9 format?

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 15-08-04 15:48

Ja, det er sådan set et godt spørgsmål... Er der nogen måde at undersøge dette på? Jeg kan dog se en forskel på enkelte film når jeg ser på den bærbare, og når jeg sætter fjernsynet til. På den bærbare er bjælkerne radikalt mindre, end det er tilfældet på fjernsynet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 15:55

Du checker vel bare skærmen med en lineal? Hvis forholdet er 16 til 9 er det jo 16:9 eller når du dividerer siderne skal forholdet være 1,7777

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 15-08-04 16:45

Har lige målt, og forholdet er 1,7777. Kan det være mine drivere den er gal med? Jeg bruger Omega Drivers, istedet for de officielle fra ATI, da de skulle have en højere ydelse i programmer og spil.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-08-04 16:48

Tja! Der er jo kun en måde at undersøge det på! Din skærm er altså 16:9 så burde dine film jo osse være det! Altså uden kant!