/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
BIOS ÆNDRING
Fra : popey
Vist : 717 gange
40 point
Dato : 14-08-04 18:16

Man har ved an fejl fået sat CPU frekvensen fra 133 til 256. nu kan jeg ikke komme en i min bios ;-(

PC'en går kold efter at have trykket på "del" knappen som normalt er adgangs bilet til min bios opsætning.

Håber på hurtig assistance trods de sølle tildelte point

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 50 point
Dato : 14-08-04 18:21

Du skal bare resette din bios. Det gøres via en jumper på dit bundkort. :)

Kommentar
Fra : popey

Dato : 14-08-04 18:24

jeg er lidt på herrens mark uden manual eller lign. er der noget specielt at gå efter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:26

Du kan prøve, at holde insert knappen nede under opstart og se om du ikk ekan få adgang, men virker det ikke og du vil have en nemmere løsning så prøv at tage knapbatteriet ud i nogle minutter mens computeren er slukket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:27

Insert er den der sidder i gruppen over piletaster

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 14-08-04 18:29

Reset jumperen sidder normalt i nærheden af bios'en. Men ellers så find modelnummeret på dit bundkort. så tager vi den derfra

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:34

Reset jumperen sidder normalt ved siden af batteriet mener du vel

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 14-08-04 18:41

nope. Men kan se nu at det variere utroligt meget hvor henne den sidder.. Men alt om alt, er det en jumper med kun tre "ben", hvor selve jumperen kun går over de to. Flyt jumperen et tak (mens computeren er slukket) og derefter tilbage igen. Og vupti, så er biosen blevet resettet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:46

BIOS chippen kan sidde meget forskelligt og man skal da vide hvad man kigger efter da der jo kan stå forskellige producentnavne på (AMI - Award - Phoenix), men hvis man er tvivl så virker udtagning af batteri i de fleste tilfælde gøre det samme, men trikket med Insert knappen virker også ofte i netop denne situation.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 18:48

Reset bios - der sidder en jumper et sted på motherboard og den kan hedde clear c-mos /reset. Det er et lille sort stik som sidder på 2 ud af 3 stikben.
Med slukket comp (netstikket taget fra)
Den kan sidde forskelligt alt efter hvilket motherboard du har, men den sidder næsten altid alene.
Hvis den sidder på ben 2/3 så flyttes den over på ben 1/2 i ca. 10 sek.
Så sættes den tilbage på 2/3 og du kan starte comp
Nu skal din bios indstalleres igen med den CD-rom der fulgte med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:48

hov og kan faldt ud foran samme

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 18:49

Hov - er det en IBM comp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:52

??? BIOS installation. En CMOS reset laver fabriksindstillinger men sletter ikke BIOS som jo er softwaren i en eprom.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 14-08-04 18:56

Hehe, hmm.. Er overbevidst om at i lige har sagt det samme som jeg har skrevet Og nej,, Der skal ikke bruges cd for at genetablere bios'en.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 18:58

I ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 19:00

Ja - bios-reset til biosfabrikantens indstillinger, men motherboardfabrikanten lægger lidt anden software ind eks. med den CD-rom som følger motherboard.
Derfor er der også denne mulighed inde i bios:
Standard (motherbordfabrikantens standard)
sidst indlagte indstillinger (CD-rom)
Men bios reset er helt ned til laveste niveau.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 19:04

Undskyld den mulighed er jeg ikke stødt på endnu, det må være for gammelt grej jeg beskæftiger mig med, men bortset fra dette så fandt jeg lige en lille udvidelse af reset med Insert:
Press and hold the Insert key when you turn the system on. Then tap on the Del key (while still holding Insert) to see if the system starts and lets you into Bios.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 19:06

Tap on del key skal forsår sådan at man ikk eholder den nede, men trykker og slipper gentagne gange

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 19:15

Hvad gør man nyt tastatur og det kan stadig ikke skrive ordentligt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 19:18

Indstaller en driver som passer til stavepladen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 19:24

popey - er det en IBM comp så står CPU indstillingen i låget.

Kommentar
Fra : popey

Dato : 14-08-04 19:33

jeg fandt jumperen - den sad lige ved batteriet - kan kan imidlertid se at der er mange som har givet deres besyv med og det vil jeg hemed takke mange gange for. De sølle point går derfor til Misteryman som var først til at nævne jumperen håber det er ok.

Endnu en gang tak til jer alle

Jeg har dog et andet problem med min printer. En HP Deskjet 930 C som kun vil skrive heroglyffer. Jeg har prøvet alt som jeg er blevet anbefalet uden at det hjælper.

Jeg har lige hentet den sidste driver og installeret den påny uden at det har hjulpet

Om der er nogen som har de vise sten er dette spørgsmål endnu ikke lukket (printer 930 C)

Godkendelse af svar
Fra : popey

Dato : 14-08-04 19:34

Tak for svaret Misteryman.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 19:43

Helt fint og det kan jo være at misteryman lærte noget om placeringen
Har set din spg. om printeren. Hård nød at knække.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 14-08-04 20:02

He he, som sagt er det forskelligt fra board til board. Min sidder fx. Ikke ved bat. Men egentligt temmeligt langt derfra Men det var så lidt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 20:25

Hvilket mb har du Misteryman, så jeg kan udvide min viden.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 14-08-04 21:53

Jeg har et MSI 648F Neo-L bundkort

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 22:11

Tak! Jeg kan se at JBAT1 sidder på den ene side af PCI slot 6 og batteriet på den anden, men BIOS-eprommen sidder ud for pci slot 2 og 3 i samme side som batteriet. Så i dette tilfælde havde ingen af os ret, men det er altid interessant at se når noget afviger fra de små huskeregler.
Hilsen
Bjarne