/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Memory-bird
Fra : annvibeke
Vist : 414 gange
500 point
Dato : 12-08-04 07:15

USB FLASH DISK 128M

Pludselig kan jeg ikke fjerne/tilføje noget...(den virkede den 5. august 2004)
Lissom jeg heller ikke kan redigere i det allerede "indlagte"...

Jeg får besked om at disketten er skrivebeskyttet, at jeg enten skal benytte en anden diskette eller fjerne skrivebeskyttelsen...
Det er ikke mig, der har skrivebeskyttet den (ikke forsætligt) ...
Der er en lille "lås" på siden af den, men det gør ingen forskel om den er det ene eller det andet sted...

Det gør heller ingen forskel om jeg benytter den ene eller den anden usb-port...(hub eller kabinet)

Og nu er det store 400 point-spørgsmål:
Hvordan fjerner jeg skrivebeskyttelsen?

mvh/ann-vibeke...som ønsker løsningsforslag på DANSK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-08-04 07:19

Se i egenskaber om der ligger en skrivebeskyttelse.
Og fjern denne.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-08-04 07:19

Et eller andet kunne jo tyde på at den er defekt, så måske du skulle henvende dig hos forhandleren og få den set efter

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 12-08-04 07:24

Teil>> Jeg har været inde i egenskaber uden at støde på noget, der minder om mulighed for at fjerneskrivebeskyttelse...
Better_Performance>> Det er en sag jeg har arvet for et år siden, og i egenskaber siges det, at den virker som den skal...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-08-04 07:41

Tjaa, arvet eller ej, kan det jo være der er en mulighed for at få den lavet

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 12-08-04 08:11

annvibeke>hvis du åbner "låsen" åbner du også for skrivebeskyttelsen, og dermed kan du også benytte drevet igen. Prøv at checke muligheden for at få den åbnet. Evt. manualen?

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 12-08-04 08:18

Better_Performance>> Mit udgangspunkt er (indtil videre) at den ikke fejler noget - det er derfor jeg spør' her

Ghosty>> Der er en lille "skyder" på siden af den, som kan være i 2 positioner, men det gør (som nævnt) ingen forskel i hvilken position jeg vælger at ha' den - og der fulgte ingen manual med "arvegodset" ;-/

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 12-08-04 08:34

jeg har en lille USB FLASH, når skyderen står i den ene stilling, meddeler den at den er skrivebeskyttet
hilsen ferik

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 12-08-04 08:43

hvilket operativsystem benytter du?
Hvis xp versionen så prøv evt flg:

1) Slå Enkel fildeling fra: Kontrol Panel -> Mappeindstillinger -> Faneblad "Vis"; Her fjerne du flueben ved "Brug enkel fildeling"

2) Gå i egenskaber for din mappe og vælg fanebladet "Sikkerhed" - der vil nu være mulighed for at definere sikkerheden til mappen på flere niveauer. Her skal du så give fuld adgang, for samtlige de nævnte profiler, som fx "Administrator", "System" og hvad der ellers er.

Nu skulle du så gerne have fuld adgang til indholdet i mappen

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 12-08-04 09:08

ghosty>>Jeg har XP home...
Jeg ser/har ingen "Brug enkel fildeling" - måske det kaldes noget andet hos mig ?

Hvis jeg skal forstå dig rigtigt - vil du så ha mig til at højreklikke og vælge egenskaber på min flytbare disk i H-drevet?
Det har jeg gjort, men der er ikke noget faneblad med "Sikkerhed"...
- er jeg mon gået forkert??

*suk* mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 12-08-04 09:17

Ups, jeg sidder og tænker i mappeproblemer. Det er jo dit drev du har probs med. Tænker videre..........................:)
Prøv lige for god ordens skyld at sætte din enhed på en anden computer, evt. naboens og se hvad den siger til det, og hvad har du lavet ved computeren siden den 5. august? (ændret indstillinger, fragmenteret osv)

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 12-08-04 09:17

Ups, jeg sidder og tænker i mappeproblemer. Det er jo dit drev du har probs med. Tænker videre..........................:)
Prøv lige for god ordens skyld at sætte din enhed på en anden computer, evt. naboens og se hvad den siger til det, og hvad har du lavet ved computeren siden den 5. august? (ændret indstillinger, fragmenteret osv)

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 12-08-04 09:29

ghosty>>

...øhhh...mellem os to...så aner jeg sjældent, hvad jeg laver med/i mine pc'er - derfor vil jeg heller ikke ku' huske det...
- måske har jeg fragmenteret efter den 5. august...men uden at memory-birden var tilsluttet (tror jeg nok)

Og jeg får præcis samme meddelelse om skrivebeskyttelse i den anden pc.

Jeg kan diskfragmentere min bird uden der gøres indsigelse...her får jeg bare besked om, at det slet ikke er nødvendigt...

mvh/ann-vibeke

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 500 point
Dato : 14-08-04 14:05

Du defrakmenterer kun et drev ad gangen - memorybird er et drev.
Det er normalt ikke nødvendigt at defrakmentere et sådan drev da det ofte bliver slettet ved brug.
Inden du defrakmenterer (stabler filerne pænt) bør du køre en diskoprydning først.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : annvibeke

Dato : 14-08-04 14:10

Tak for svaret emesen.

Hmmm...jeg kører sjældent diskoprydning...

Når jeg forsøgte med diskfragmentering af min bird i går er det fordi jeg ofte kommer godt af sted med at "skyde i blinde"

Laver jeg ulykker, hvis jeg nøjes med at diskfragmentere mine drev?
...det tro'de jeg var en grundigere form for oprydning...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 14:19

Diskoprydning smider ubrugelige filer væk.
Frakmenter er småstumper som burde være en helhed.
Defrakmentering samler disse stumper til enheder så windows har lettere ved at finde filerne.
Comp har lettere ved at defrakmentere (samle) filerne når der ikke er ubrugelige i mellem.
Men det er ikke absolut nødvendigt med diskoprydning - men en god ting.
Eyvind.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 14-08-04 14:24

Øv...man skal da osse rydde op alle vegne...

Men jeg kan "se" nytteværdien - jeg kan da osse bruge, at diskfragmenteringen er lidt hurtigere...så hvis det bare forudsætter at jeg rydder op først (det ta'r vist ikke så lang tid) så sparer jeg tid i den anden ende...

mvh/ann-vibeke