/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Philips brænder i Presario virker ikke i~
Fra : jesperben
Vist : 418 gange
200 point
Dato : 30-06-02 18:32

Jeg har en Compaq Presario 7950, der indeholder en Philips cd/rw-brænder model CDD4401/71. Efter at have opgraderet til XP kan Windows ikke længere se, at der er tale om en brænder. Den opfattes blot som et cd-rom-drev.

Jeg ved, at spørgsmålet har været oppe for nogle måneder siden uden en løsning men prøver nu, om der er kommet gode idéer til?

Venlig hilsen
Jesper Beenfeldt Nielsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-06-02 18:42

Hej Jesper,

har du installeret ASPI eller opdateret den?

ang. Aspi ka' du få flere informationer her...

Håber det ka' bruges...

Mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 30-06-02 18:43

Damn... Damn... Undskyld...

glemte linket til ASPI...
http://www.nu2.nu/aspi/

beklager...

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 30-06-02 19:12

Hej jesperben

Du skal nok opdate driver til din Philips cd/rw-brænder eller Brænder program!

Kig her
http://www.driverguide.com/
eller
http://www2.consumer.philips.com/global/b2c/ce/index.jhtml?country=GB

Mvh
Croaks

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 01-07-02 15:36

fandt du en løsning som virkede ??

Kommentar
Fra : cad

Dato : 02-07-02 01:49

problemet er brænderprogrammet

opdater dit brænderprogram eller køb den nyeste NERO 5.5 eller højere . Nero er der aldrig problemer med under xp. Nero vil altid finde din brænder.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 05-07-02 20:10

Hmm. problemet er sikkert nok ASPI driverene som flere skriver, desværre er det ikke sikkert at de nye opdaterede ASPI drivere virker. Får du ikke løst problemet har jeg ASPI drivere der kan få dit drev til at spille, jeg har selv haft problemet, og fandt modificerede ASPI drivere på nettet der bare virker.

Yoogi

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-07-02 01:17

Hej Jesper,

problemet ka' være at dit system ikke vil installere ASPI korrekt, jeg havde samme problem med min Plextor brænder i W2k, men jeg fik det løst vha. ForceASPI, programmet ka' donwloades her -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm

den originale hjemmeside hvorfra programmet er fra, er desvære ved at blive lavet om i øjeblikket -->
http://www.flexion.org/aspi/
så informationer omkring programmet og hvordan det ska' gøres, står der desværre ikke i øjeblikket... Men heldigvis indeholder filen et dokument ”INDEX.html” den nævner dog ikke noget om XP, men denne side har dog lidt omkring den, samt andre go’e tips omkring ASPI -->
http://aspi.radified.com/
Og her står der beskrevet at der er flere XP brugere der har haft succes med den…

men jeg vil prøve at beskrive hvad du skal gøre efter du har downloadet og udpakket filen...
det er faktisk ikke så meget…
der ligger en batch fil ”Instaspi.bat” den ska’ du aktivere, det ka’ godt være du bli’r nød til at omdøbe den til *.CMD så det bliver til ” Instaspi.cmd”, før det virker.

Men efter at ha’ aktiveret den, skulle din ASPI meget gerne fungere og være installeret korrekt, og du skulle havde en fungerende brænder.

Hvis du ikke har må du lige sige til…

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : jesperben

Dato : 14-07-02 11:37

Jeg har nu fået løst mit problem - ad flere omgange.

1. del - før jeg prøvede kandu.dk - bestod i at hente de nyeste aspi-drivere på hos Adaptec. Det ændrede ikke noget (derfor afviste jeg zonkers svar).

2. del bestod i en opdateret driver, som mærkværdigvis hverken kan fremskaffes gennem Compaq eller Philips. Men på www.driverguide.com (som croaks henviste til) kan man finde en ved at søge efter CDD4401.

Herefter virkede drevet nogle få gange.

3. del af løsningen var at gå ind på http://www.nu2.nu/aspi (henvist af strarup). Her kunne man hente en Aspi-fil, som hører til brænderprogrammet Nero. Den skal erstatte en af Adaptecs filer (wnaspi32.dll ). Den udskiftning ser ud til at have virket. Jeg er lidt tøvende, for ifølge et lille program, der skal checke Aspi, virker det ikke. Men foreløbig har jeg været i stand til at brænde cd'er med XP's indbyggede brænder-program, og det var faktisk mit mål.

Jeg har været fristet til at prøve Strarups forslag med ForceASPI-programmet men så længe det virker, vil jeg lade være med at eksperimentere. (Men jeg har gemt forslaget til evt. nye problemer.

Tak for hjælpen til alle

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-07-02 11:55

Hej Jesper,

det ka' du nu ellers godt, idet den får systemet til at acceptere Adaptecs ASPI... det er fordi Adaptec's egen installere kontrollere om man har et Adaptec device... og har man ikke det vil den ikke installere den...

den undersøgelse funktion er taget ud af ForceASPI, hvorfor den godt vil installere Adaptec's ASPI...
men hvis det ikke funker ku' du jo altid gå tilbage til den anden metode igen...

men hvis du bruger ForceASPI til at installere din ASPI med, så vil ASPI Check programmet også virke, og vise dig hvilken Adaptec ASPI version du har installeret...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : jesperben

Dato : 20-07-02 21:24

Jeg er ny, så jeg troede ikke, at en kommentar kunne accepteres som et svar, men det kan jeg se, at man kan, så det er hermed gjort.

Tak til alle.