/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Intel Centrino i PC
Fra : Befan
Vist : 481 gange
50 point
Dato : 06-08-04 12:29

Hey...

Jeg har fået afvide at Centrino'en ikke udvikler så meget varme som hid de forige, men der står at den er til bærbar, men så kom jeg til at tænke på om man ikke kan sætte Centrino'en i en stationær computer, da det er en Socet478 ligsom P4.???

HMV Befan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 16:39

Det er utroligt hvad man kan, men tror du ikke at det er bedre at montere en Pentium 4 med en god køler på.
Grunden til at man har udviklet processorer med lav varmeudvikling og strømforbrug er jo de konkrete problemer i en notebook, lidt plads og lav batterikapacitet.
Centrinoen ligger i en ydelse der er ca. halvt så stor som de nyere P4 hvilket er udmærket i en notebook da den lavere varme giver bedre udnyttelse af processoren. En notebook med en stor P4 vil ikke kunne yde ret meget i længden fordi den døjer med at komme af med varmen og varme nedsætter ydelsen dramatisk.
Var det svar nok?

Kommentar
Fra : sden

Dato : 06-08-04 18:50

Det med at udelsen kun er på det halve er vrøvl! Clockfrekvensen er lavere, men udelsen er næsten det samme som en almindelig p4 fordi cetrinoen laver mere pr clockcyklus.

jeg ved dog ikke om centrinoen også har 478 ben, men hvis den har, er der ingen hindring for, at du ikk kan smide den på et socket 478 bundkort.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 19:03

sdn. Du kan selv være vrøvl. Du blander tingene sammen og jeg skriver ikke til dig, men til en der kan misforstå så meget galt, at han tror at det vil være en fordel med mindre varmeudvikling på en stationær.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 06-08-04 23:12

nej ikke at det er fordel med mindre varmeudvikling, men at den ikkr udvikler så meget varme, så behøver man jo ikke at have ne moster køler på... Men det ser ud til at i er lidt uenige om den er bedre en P4 eller ej.... Vil gerne have et svar på om den er eller ej, altså ydelses messigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 23:56

Det her er vist endt på vrøvleplanet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 23:56

Det her er vist endt på vrøvleplanet

Accepteret svar
Fra : hatt3n

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-04 18:09

Jo du kan godt benytte dig af Intel Centrino CPU'er på normalt bundkort, men så skal vi hen og kigge på Mini-ITX boards:
http://www.mini-itx.de/dfi/G5M100-N.htm

Desuden kan jeg ikke se ideen i at du vil benytte da en Centrino CPU når Intel Prescott serien kan yde mere eller mindre det samme i sidste ende.
Udvalgte af normale bundkort er heller ikke så stort, du skal kigge på små industrielle, som ovenstående.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 08-08-04 22:12

ja okay... jeg spurgte også bare...
men det ser lidt for besværligt ud, alt det med Mini ITX board... detr er ikke mig allingevel...

Godkendelse af svar
Fra : Befan

Dato : 08-08-04 22:14

Tak for svaret hatt3n.

Kommentar
Fra : hatt3n

Dato : 08-08-04 22:24

Det var så lidt.. :)
Det er så men også meget besværligt pt. da et normalt board har mange flere muligheder og funktioner..