/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Overspilning VHS til VHS
Fra : Gambrinus
Vist : 426 gange
53 point
Dato : 05-08-04 09:10

Hvordan overspiller man nemmest og bedst optagelser fra en VHS Video
til en anden VHS Video ? VHS til VHS gennem Scart eller over fjernsynet ?
Jeg har en veninde der, har en del småoptagelser, som hun gerne vil ha' orden i.
Hendes PC er ikke stor nok til videoredigering og det er jo heller ikke redigering, hun har brug for, bare få samlet div. indspilninger på et bånd.
Jeg kunne vel nok finde ud af det på en eller anden måde, men hvis i ligger inde med erfaringer, i vil dele med mig, vil det være dejligt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-08-04 09:40

Hej Gambrinus,

når jeg kopierer VHS bånd foretager jeg det altid via Scart <-> Scart hvis der ikke er andre stik.
Nu er jeg i den situation at mine VHS maskiner er udstyret med Phono stik til seperat Video / Højre og venstre kanals lyd, i dette tilfælde benytter jeg et special kabel (kan købes i alle Radio forretninger).

Mvh Ivan

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 63 point
Dato : 05-08-04 10:21

Scart - Scartt.
Du kan så sætte det alm. antennestik fra videoen op i fjernsynet(kræver at du indstiller fjernsynet til en videokanal AV, kan ikke bruges her, da scart stikket er optaget), så kan du følge med på fjernsynet hvad der bliver overspillet. (nemmere at redigere)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-08-04 10:23

Der er ingen problemer med at bruge scart til scart når bare det ikke er et af de helt billige kabler. Man kan jo i de fleste tilfælde så kigge med på fjernsynet ved hjælp af et almindeligt koaksialkabel (antennekabel) når man indstiller TV-et på videokanalen (35 -36 -37).
Man bruger jo bare pause på den video der optager og så spoler man frem, skifter bånd til næste klip. Hvis man ikke stopper rigtigt kommer der "sort støj", som jo kan undgås ved at starte optagelsen lige før støjen.
Tjek om en af de videoer der er til rådighed har redigeringsfunktioner for det er der jo nogle af de lidt bedre der har så man kan lave lidt pænere overgange.

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-08-04 10:41

Tak begge tre.
I fortjener alle point.
Thulin har mindst superpoint, så han får dem
Gambrinus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-08-04 10:47

Gambrinus - hvis din video er udstyret med de omtalte phono-stik (evt. på forsiden), vil jeg anbefale at bruge dem.
På den måde har du fortsat et ledigt scart-stik til dit fjernsyn. De er de samme phono-stik jeg benytter i forbindelse med en Hama redigeringsboks (analog).

Mvh Ivan

Ok med point - de betyder ikke så meget.