/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dampspærre?
Fra : Hovsan
Vist : 3117 gange
100 point
Dato : 28-07-04 13:30

Ved opsætning af gipsvæg på træskelet på ydervæg er jeg i tvivl, om der skal ligge dampspærre imellem muren og gipspladen - ydervæggen er isoleret i hulmuren,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 13:45

Damspærren skal være tættest ind mod pladerne og evt isolering mellem mur og dampspærre

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 13:49

Måske har jeg ikke stillet mit spørgsmål tydeligt nok - ved godt, at dampspærre skal ligge mod den varme side, men er i tvivl om det overhovedet er nødvendigt med dampspærre, når der ikke er isolering mellem ydermur og plader - om den isolering der er i hulmuren så ikke udgør tilstrækkelig dampspærre. Altså om det overhovedet er nødvendigt at montere damspærre bag den gipsvæg jeg opsætter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 13:50

Lidt om fremgangsmåde v. isolering af væg
www.byggepladsen.com/expertlist.cfm?id=10390

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 13:53

Ups, det skal være
www.byggepladsen.com/xpertlist.cfm?id=10390
en dampspærre er ligeså meget for at forhindre at isoleringen trækker kondens fra rummet

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 28-07-04 14:24

Hvis du ikke ønsker at anvende dampspærre, kan du overveje papiruld.
Det er diffusionsåbent - holder ikke på fugt som rockwool o.l. - og mister dermed ikke isoleringsevnen.
Dampspærren skal forhindre at fugt indefra kommer ud i isoleringen og (især om vinteren) fortættes til vanddråber.
Herved mister rockwool isoleringsevnen. Men hvad værre er: Rockwoolen afgiver ikke gerne fugten igen - eller har svært ved det.
Ved papiruld diffunderer fugten igennem isoleringsmaterialet uden at kondensere. Til gengæld skal fugten så gerne kunne passere gennem de følgende materialer for at den skal kunne komme ud i det fri.
I en tagetage skal der således være fri luft mellem isolering og undertag og tagplader.
Du må, hvis du undlader dampspærre undersøge disse forhold.

Kig en gang på:

http://www.papiruld.dk/

Hvis det er et sommerhus du arbejder på og sommerhuset ikke anvendes særlig meget i vinterhalvåret diskuteres blandt fagfolk om der overhovedet skal dampspærre her, da fugt efterladt i huset kondenserer inde i selve huset (altså på indersiden af væggene) når kulden kommer.

Venlig hilsen Kresten

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 28-07-04 14:36

Du burde nu lave så meget isolering som der er plads til da en hulmursisolering ikke kan fjerne kulden fra bagmuren (den indvendige mur). Om der byggeteknisk skal være en dampspærre er nok et lige så godt spørgsmål som spørgsmålet om det korrekte i at opsætte gipsvæg på træskelet uden fyld.
Hvis det er for at rette væggen op var det nok bedre at ofre en varmvæg der enten kan limes eller skrues (på speciallægter) direkte mod muren. Varmvægge skal ikk ehave dampspærre da fyldet er skum.

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 14:45

Tak for svaret BjarneD. Har selv overvejet om ikke det er nødvendigt med varmvæg, men kunne da jeg kiggede på Danogips sider ikke helt finde ud af, hvad forskellen på deres Isoleringsvæg og Varmevæg er og dermed heller ikke afgøre, hvilken type jeg skal bruge. Så det er jeg da stadig i tvivl om, da der jo må være en forskel, når de har begge typer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 14:53

En varmvæg fra Danogips er som jeg skrev med skum mens en isoleringsvæg fra samme er med hårdtpresset rockwool. Jeg anvender selv varmvæg, der godt nok er temmelig dyr, men som er utrolig nem at arbejde med og som helt sikkert ikke kan opsuge fugt.
Hvis du beslutter dig for en varmvæg kan jeg sikkert godt vejlede dig hvis du er usikker over for den ellers fine vejledning på Danogips hjemmesiden.
Jem & Fix butikkerne sælger en type der kan limes direkte på væggen, men jeg ved ikke om det e rnoget der duer, men det er sikkert hurtigere at arbejde med og billigere.
Jeg hænger på tråden hvis vi skal have lidt gør det selv "snak".
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 15:09

Tak Bjarne - tror nok, at jeg i morgen forsøger, at undersøge om det du beskriver Jem og Fix har er en reel mulighed kvalitetsmæssigt, da økonomien ikke er til ubegrundede merudgifter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 16:09

Det er jo noget man forstår og derfor nævnte jeg det med Jem & Fix. Fordi noget er billigere behøver det jo ikke at være for ringe.
En pålimet væg vil måske have ringere bæreevne i forbindelse med opsætning af tunge ting. Kig på det.