/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Sidestik ved løb
Fra : Seeman
Vist : 4362 gange
30 point
Dato : 27-07-04 15:57

Hej alle

Er der nogen der ved hvordan man ved løb kan undgå sidestik?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-07-04 16:03

Træk vejret gennem næsen, og løb med munden lukket.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-04 16:45

Korrekt vejrtrækning foregår altså ved indånding gennem næsen og udånding gennem munden.
Sidestik kan skyldes at musklerne (ubevidst) spændes, og derved fremkommer smerterne.
Prøv at vænne dig til at bruge mavemusklerne i forbindelse med vejrtrækningen, ligesom du gør når du ikke løber.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 27-07-04 17:06

Undgå at løbe lige efter at du har spist. Lad være at lægge for hårdt ud. Sæt tempoet ned.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 27-07-04 19:25

Og lige et tip..

Får du sidestik mens du løber så sæt farten ned og løft armen i den side du har ondt op over hovdet.
På den måde at du ligger håndfladen mellem dine skulderblade eller nakke og holder på albuen med den anden arm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-04 19:25

JAGENDE SIDESTIK
Lægerne ved ikke helt, hvorfor vi får sidestik. Måske fordi bindevævet omkring mavens organer belastes af den ekstra fysiske aktivitet eller af et måltid, du lige har spist. Måske fordi mellemgulvets muskler får for lidt blod, fordi tarmene kræver en stor del af dit blod til at fordøje måltidet.

Slip for det: Sørg for at varme op, og undgå at spise, umiddelbart inden du skal løbe. Har du spist et stort måltid, så vent to-tre timer. Du kan fint drikke mindre mængder vand før og under løbet. Får du alligevel sidestik, så stop op og hvil. Tag nogle dybe indåndinger, og stræk dig til den modsatte side.

fra denne side http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=471&a=2659

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 30 point
Dato : 02-09-04 01:10

Et godt råd for at få styr på vejrtrækningen er at du koncentrerer dig om et puste godt ud så du får tømt lungerne helt efter hvert åndedrag.
Instinktvivt vil man nemlig som regl forsøge at trække luft ind så hurtigt som muligt, og derved ikke få tømt lungerne ordenteligt, hvilket hurtigt fører til en gispende vejrtrækning, og en rolig og kontroleret vejrtrækning er efter min erfaring det bedste til at forebygge sidestik.

Godkendelse af svar
Fra : Seeman

Dato : 03-10-04 15:39

Tak for svaret anders_bak.