/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sikkerhedskopiering
Fra : bauchmann
Vist : 458 gange
150 point
Dato : 26-07-04 15:15

I week-enden ville jeg tage en sikkerhedskopi på disketter. Da jeg rundede de 40, kom jeg til at tænke på, om man ikke kunne tage den på CD. Hvordan gør jeg? Har ikke flere disketter.
Torben

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-07-04 15:22

Hej bauchmann - det kan sagtens lade sig gøre.

Hvis det kun er en simpel kopi af diverse filer/foldere kan du gøre det via dit brænder program eller hvis du kører XP kan det gøre direkte.

Hvilket operativsystem (98 / ME / XP) bruger du og/eller hvilket brændet program benytter du (Nero) ?

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 15:24

Du kan 'nemt' lave en zip fil med alle dine data. Det er vigtigt at du ZIP'er dem. Hvis du bare kopierer filerne over på CD'en vil de være skrivebeskyttede når/hvis du lægger dem tilbage på din Harddisk.

vh ole

Accepteret svar
Fra : Karl_Smart

Modtaget 160 point
Dato : 26-07-04 15:29

Det kommer an på hviket brænderprogram du bruger (jeg går ud fra at du har en brænder...)

Først stikker du en tom cd i brænderen. Hvis du bruger Nero (det mest almindelige) skal du bare lave en ny "Data-CD" og trække alle de filer over på cd'en (venstre vindue) fra fil-browseren i det højre vindue. Nederst i vinduet skulle du gerne kunne se hvor meget plads du har brugt af cd'ens 700 MB. Når du er færdig trykker på "brænd kompilation"-ikonet (eller noget) øverst i vinduet og trykker på "Brænd" hvorefter resten går af sig selv.

Du kan også bruge Windows XP's indbyggede funktion til CD-brænding:

Stik en tom cd i brænderen. Kopier (!) alle de filer du vil tage backup af over i en mappe som du f.eks. kalder "backup cd 1". Derefter vælger du mappen og trykker "kopier filer til cd" (eller noget lignende) i den blå menu til venstre. Herefter skulle du gerne blive guidet igennem resten af processen.

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 26-07-04 15:30

PS på en cd kan der ligge det der tilsvarer ca. 500 disketter..

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 15:34

Ja det fint, og når du så skal bruge dine data igen kan du starte med at fjerne skrivebeskyttelsen . . .

ol

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 26-07-04 16:13

??

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 16:18

???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-07-04 16:28

>Olarsen
Hva' er det for noget med skrivebeskyttelse.
Der er vist noget du gør anderledes end os andre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-07-04 16:34

Hvis du tager en fil fra en CD så er den skrivebeskyttet. Tag et word dokument f.eks. hvis det kopioeres fra en CD så er det skrivebeskyttet og kan ikke opdateres før man har fjernet skrivebeskyttelse, hvilket i sig selv ikke er særligt svært, blot et mindre irritationsmoment.

ol

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-07-04 16:35

Er der ikke en der kan skære det ud i pap for mig. Som skrevet er jeg nybegynder, så det forvirrer mig, når ikke engang i kan blive enige. Hvis det skorter på flere point så skriv det. Bare jeg får mit problem løst.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-07-04 17:29

Jeg er bange for at jeg ikke modtager alle kommentarer, for de modtagne virker usammenhængende og uforståelige. Kandu har for flere dage siden fået at vide, at jeg har problemer. Håber, at en vil komme med en sammenhængende forklaring.
Torben

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-07-04 18:13

Hej Torben,

hvis du ønsker et sammenhængende svar er du nødsaget til, at svare på nogle enkle spørgsmål:
1: har du en brænder?
2: hvilket operativsystem benytter du?
3: har du installeret et brænder program og hvilket?

Det eneste du kan opfatte som usammenhængende er uenighed om skrivebeskyttelse eller ej: Det er korrekt, at alt hvad der bliver brændt på en CD er skrivebeskyttet. Det betyder, at hvis du overfører en fil fra en CD til din Harddisk følger skrivebeskyttelsen med - men den kan selvfølgelig fjernes igen.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-07-04 18:16

Jeg har brænder. Bruger Win. XP home. Hvilket program ved jeg ikke, men det var med computeren da jeg købte den. Hvordan finder jeg ud af det?
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-07-04 18:24

Det er Sonic Record Now der er programmet.
Torben

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-07-04 18:28

Hej Torben, så er det jo meget enkelt:

Hvis du ser 2. del af Karl Smart's svar, så har du opskriften.

Citat
Du kan også bruge Windows XP's indbyggede funktion til CD-brænding:

Stik en tom cd i brænderen. Kopier (!) alle de filer du vil tage backup af over i en mappe som du f.eks. kalder "backup cd 1". Derefter vælger du mappen og trykker "kopier filer til cd" (eller noget lignende) i den blå menu til venstre. Herefter skulle du gerne blive guidet igennem resten af processen.

/Karl Smart

Det er muligt, at du også har et selvstændigt brænder program - men glem det i første omgang.
Det samme gælder også angående skrivebeskyttelse - det er som sagt kun aktuelt, hvis du skal indlæse data på din harddisk igen.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-07-04 18:29

Ok, jeg kender ikke programmet Sonic Record Now.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 26-07-04 20:08

Tak for svaret Karl_Smart.

Kommentar
Fra : Fellini

Dato : 26-07-04 20:46

Brug proggrammet ghost fra Norton

det findes via diverse dowloadtjenester *S*

Knus

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 28-07-04 19:47

det var så lidt