/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvor blev DVD-drevet af?
Fra : dreyer
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 24-07-04 10:15

Hej!
Jeg har for nyligt købt en DVD-brænder. Men efter jeg har indsat den i computeren kan jeg ikke se mit gamle DVD-drev, ikke engang i BIOS. Til gengæld virker brænderen fint.
En ven har fortalt mig, at visse DVD-drev ikke fungerer sammen med andre (ældre) drev. Kan det være rigtigt? Eller kan der være noget andet galt?
Jeg har tjekket at jumpere og den slags er isat korrekt.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 10:20

Du kan sætte dem på hver sit datakabel - den gamle som slave sammen med harddisken, og den nye som master på det andet kabel.
Men tag en ad gangen og start op og luk igen.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 24-07-04 10:24

De sidder på hver deres kabel.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 10:24

Du skal sørge for et dine drev er sat rigtigt op i MASTER/SLAVE par. Du skal tjekke de små 'lakridser' = Jumpers bag drevene.

De kan f.eks sidde således :
Kontroller kabel 1 : Harddisk 1 = Master, harddisk 2.
Kontrollerkabel 2 : CD-ROM Master, CD-BRÆNDER Slave.

Hvilket giver : Drev C (harddisk1) Drev D (harddisk 2) Drev E (CD-ROM) DREV F (CD Brænder)

Du kan selv følgelig også bytte rundt på dem, men de skal stadig konfigureres korrekt som master/slave par.

Der står bag på drevene, hvordan jumperne skal sidde for at enheden fungerer; enten master eller som slave.

Når du har sat dem op som beskrevet kan du se drevene i BIOS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 10:26

Ups.. em lille fejl i linjen : Kontroller kabel 1 : Harddisk 1 = Master, harddisk 2 osv..

Der skulle have stået :
Kontroller kabel 1 : Harddisk 1 = Master, harddisk 2 = Slave.
Kontrollerkabel 2 : CD-ROM = Master, CD-BRÆNDER = Slave.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 24-07-04 10:33

Hej!
Jeg ved godt hvordan kabler og jumperne skal placeres. Problemet er at det ikke virker når man gør det efter bogen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 10:34

HD 1 (C:) på primary IDE kabel sat som master
Gl DVD på primary IDE kabel sat som slave

Ny DVD på secundary IDE kabel sat som master

Du skal lige kigge bag på harddisk og DVD hvad de står til
C M S
S A L

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 10:38

I nogle enheder (HD,CD-ROM,CD Brænder,DVD osv..) er det muligt at indsætte controllerkablet omvendt. Du skal sørge for den røde streg på kablet vender ind mod strømforsyningskablet.

Hvis du har haft kontrollerkablerne afmonteret fra controlleren kan du også have fået vendt dem forkert dér.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 24-07-04 10:42

Kabler og jumpere sidder korrekt.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-07-04 10:45

>>molo
det er ikke altid det er korrekt >> "røde streg på kablet vender ind mod strømforsyningskablet"

kig derfor efter 39---------2
den farvede side af fladkablet skal side på 1-2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 10:46

Snurre alle drev under opstart ? LYT !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-04 10:48

dk -> Ok. så lærte jeg noget nyt 0

På de comp. jeg har rodet med, har det dog altid været som jeg beskrev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-04 10:49

dreyer - er det samme comp hvor du også har HD på Raid controler

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 24-07-04 10:52

Emesen: Jeg bruger ikke RAID-controlleren i øjeblikket (og så virker den uden at hakke). Men det er den samme computer.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-07-04 11:00

lyder som om at enten slave på primary eller på secundary slave er sat til "disabled" under
"standard setup"

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-04 11:01

HD 1 pri. = master
DVD pri. = slave
HD 2 sec = master
DVD 2 sec = slave
Så skal det køre..........men sæt lige en ad gangen til

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 21-09-04 23:23

Problemet er løst med brug af en ekstern USB-dims til DVD-sagen.
Point til emesen for den flittige aktivitet...

Hilsen
Dreyer