/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
børnepasseren...opdrage børne??
Fra : danielskovmand
Vist : 511 gange
50 point
Dato : 21-07-04 23:38

må man som barnepasser opdrage børne sådan de er til at styre???
det ville være rat hvis man kunne få sat en debat igang...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 23:40

Ja .. det er jo netop opgaven som "barnepasser" !!
/ PG

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 21-07-04 23:47

Det kommer an på hvilke metoder du vil bruge????

// Toupie

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 23:54

danielskovmand er ikke den store pædægog .. så metoder og processer er ikke spørgsmålet .. det er et spørgsmål om RESULTATET !!
/PG

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 21-07-04 23:55

det handler ikke om mig men sådan i almindelighed, må man lære dem manere ved bordet, lære dem hvordan man man skal opføre sig overfor andre... er det Okay?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-07-04 00:00

Okay .. selvfølgelig. Når man er "barnepasser" opfatter jeg dit spørgsmål, som er du "ansat" til at passe barn/børn ?
Opgaven må da være at videreføre forældrenes opdragelses-teorier eller ideér.
/PG

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-07-04 00:00

Det er forældrenes opgave at opdrage sine børn og give dem gode mane'rer, det er ikke samfundets opgave. men institutioner og skole kan være med til at præge børnene. Ansvar o.s.v. er forældrenes.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-07-04 00:03

Danielskovmand det kommer helt an på hvad du mener med "barnepasser"??? om det er en institutions ansat eller en babysitter???

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 00:11

hvad nu hvis forældrene ikke lever op til deres ansvar??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-07-04 07:40

Vil man gøre det bedste for sit barn, må man sikre det bliver opdraget.

Hvorledes skal barnet ellers lære livets færdselsregler?

Det vil være synd og et meget stort arbejde, hvis et barn/menneske skal ud i livet og gøre alle erfaringerne selv.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-07-04 11:27

De mest elementære ting som:

vaske sig
opføre sig ordentligt
sidde ordentligt ved bordet
rydde op på sit værelse
lære færdselen at kende
tage tøj på
o.s.v
Jo mere børn har lært, jo nemmere er det for dem i livet at klare sig selv.
lektier bør forældrene hjælpe med, ellers skal der være en anden form for hjælp. Hvis de har lært diverse ting så er de godt rustet til at klare sig selv, og ikke være afhængige af deres forældre resten af livet, og blive nogle uselvstændige individer.

Som gfha skriver vil det være synd , hvis de skal gøre alle erfaringerne selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-04 12:52

Primært er det forældrenes ansvar at opdrage sine børn, men desværre ser man mange tilfælde hvor det ikke lykkes.
Så er det man får en flok "utilpassede" unge mennesker der begår hærværk, vold og kriminalitet, og som ikke er i stand til at se det er forkert fordi de ikke tidligere har lært at skelne mellem rigtigt og forkert.
De mest elementære ting som 25 nævner omfatter i høj grad også evnen til at begå sig i samfundet på en hensigtsmæssig måde, at overskue konsekvensen af sine handlinger.
Mange steder er det et problem, allerede i børnehave/skolealderen, at nogen børn er så utilpassede/uopdragede, at det kan være næsten umuligt at opretholde bare den mindste smule disciplin.

Og hvis ikke de børn ligefrem er diagnosticeret som havende et psykisk handicap af en slags, er der ingen tvivl om, at det drejer sig om et barn hvor forældrene i høj grad har fejlet med at lære de børn hvordan man opfører sig uden for hjemmet.
Det er så ikke børnenes skyld, og derfor mener jeg ikke det er rigtigt hvis andre forbeholder sig ret til at opdrage de børn, hvis forældrene ikke gør det selv.
Det er mere oplagt at prøve at forklare forældrene at det er deres pligt at sørge for at lære børnene de ting der hører til en god "opdragelse"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-04 12:57

Glemte lige en ting: at undlade at opdrage sine børn på hensigtsmæssig måde, burde efter min mening sidestilles med vanrøgt og mishandling.

Ved ikke om der var nogen der så udsendelsen i TV, mandag aften om en 7-årig amerikansk dreng.
Det var et tydeligt eksempel på hvor galt det kan gå når den der skulle sørge for at "forme" et barn, fejlede på groveste vis.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 14:38

nope jeg så ikke programmet
- men det rigtigt hvis man er forældre ja så har man det fulde ansvar for opdragelsen.. jeg har fået 95 % af min opdragelse mine old parents. de var dog kun 21 og 24 dengang ...
- men alt-andet-lige så ser jeg i busser/tog at mange har ikke lært deres børn hvordan man skal opføre sig over for andre... de kalder det for den frie opdragelse jeg kalder det uansvarligt... man skal ikke tilbage til 20-30'eres opdragelse men man kan sku godt lære af grund reglerne...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-04 16:25

Problemet med såkaldt fri opdragelse er, at de fleste glemmer at tænke på, at børn i den alder ikke er i stand til at administrere den frihed. Altså at kunne se konsekvensen af det de laver.
Hvis ikke nogen påtager sig det ansvar at vejlede børnene og fortælle dem ,"at hvis du nu gør sådan, så sker der det eller det", så er det at man ser "uopdragede" børn der ikke ved, at det de gør er forkert.
Mange børn kan også opfatte det som om forældrene er ligeglade med hvad de laver, med det resultat at børnene i afmagt opfører sig endnu mere uhensigtsmæssigt.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-07-04 17:16

den udsendelse Dova hentyder til var det en for klæbende mormor det var til skade for barnets tarv, for mig at se var det godt begge børn kom hjem til deres egen mor. Man skal støtte sine børn ikke klamre sig til dem, de skal lære at klare sig selv, med støtte fra forældrene.
Med hensyn til utilpassede børn tror jeg det er forældrene der skal tages fat på evt. med hjælp fra kommunen, såfremt de ikke rigtigt kan magte børnene. Fri opdragelse er en stor misforståelse.
Men vores familiestruktur er også ændret drastisk, der er mange enlige forsørgere, og ikke mindst blandede forhold med dine børn mine børn og vores børn, det kan ikke være særligt nemt, ej heller for børnene.

For hver gang det lykkedes for et barn (og også voksen) at præsrtere noge/udrette div. opgaver så vokser ens selvtillid, og det skal børnene i høj grad have, det er en god ballast i hele livet.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 28-07-04 02:02

Hej danielskovmand.

Du skriver: som spørgsmål nr. 1. - må man som barnepasser opdrage børne sådan de
er til at styre???
samt: som spørgsmål nr. 2. - det ville være rat hvis man kunne få sat en debat igang...

Min kommentar til spørgsmål nr. 1. – Selvfølgelig må du opdrage på børn, når du er sat til at passe dem, du skal bare huske på at børn skal IKKE styres ! De skal motiveres til at blive gode og kærlige mennesker! – Og motivationen sker bedst ved at være et godt eksempel for børnene. Det med at fortælle om nogle regler, har en meget lille og kortsigtet virkning.

Min kommentar til spørgsmål nr. 2. – Den debat har været i gang flere gange her på ”Kandu”,
og der kommer gerne nogle gode indlæg, samt nogle indlæg der handler om, at kaste mudder
efter hinanden, samt i forsøg på at sætte nogle i et dårligt lys overfor andre.

Men jeg synes din ide er helt OK.

Med venlig hilsen
dkwM327

Accepteret svar
Fra : ehtrod_n

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-05 01:39

Hej danielskovmand selvfølgelig må man opdrage på børnene når du passer dem ellers bliver de forvirrede når de må noget den ene gang og den næste gang må de ikke. Og nu findes der altså også mange møj forkælede børn i dagens danmark de har ingen respekt for noget. Det er ikke for at prale men nu har jeg selv 2 voksne børn og da de var børn blev de opdraget til at være nogle hensyns fulde og høflige personer tak er kun et fattig ord !!! det må man gerne lære.
I dag er mine børn nogle velfungerende borger der er kommet frem i verden. Så Daniel jeg syntes at det er i orden at rette på børnene.

Godkendelse af svar
Fra : danielskovmand

Dato : 11-07-05 19:43

Tak for svaret ehtrod_n.
         - SUPER NICE NU VIL JEG UD OG OPDRAGE MINE BØRN SOM DINE