/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Min comp lukker ned! (stadig)
Fra : Chrillemand
Vist : 292 gange
95 point
Dato : 17-07-04 12:16

Hej derude.

Det er en lidt lang historie, men jeg prøver alligevel:

Der var engang en computer, som havde det fint. Men den var bare ikke så hurtig. (1200 Mhz duron) Bundkortet kunne ikke klarer til mere end 1600 mhz. (men det kommer ikke sagen ved lige nu)
Så købte jeg en processer, 2500 barton (1936mhz) og brugte den, ved en hastighed af 1633 mhz. Den kørte stadigvæk pisse godt.
Nå, så ville jeg have fuld ydelse af min cpu, som jeg købte en Abit KV7 bundkort, og 512 kingston hyperX ram.
Så satte jeg det i, og det blev meget ustabil, og gik ned i spil. Så købte jeg en ny brænder, liteon, og den ville ikke kører med den, og under formatering lukkede den ned efter 15 sek. Jeg byttede strømforsyningen ud, og jeg formaterede færdig. Så satte jeg den gamle PSU i, og det var ikke nogen problemer. Og det viste sig senre at den brænder jeg havde byttet ud, ikke var noget i vejen med. så jeg satte den gamle i. Men det viste sig at proceseren, som aldrig havde kørt med fuld ydelse, ikke kunne køre med fuld ydelse, så jeg fik den byttet til en ny. Og efter det var jeg glad, indtil jeg begyndte at spille Warcraft III TFT. Efter en times til lukkede den ned. Og det var det enenste spil den gjorde det i. Kunne spille BF Vietnam i timevis uden problemer, som efter min vurdering er mere krænvende.
Jeg tænkte at det nok var noget med varmen. Så jeg købte en frontpanel til at styre mine blæsere, en blæser(turbine) til chipsættet, og en kabinetkøler. På min cpu sidder en ThermelTake blæser.
Jeg skruede op for alle blæserene når jeg spillede og det virkede udemærket, men den lukkede stadigvæk ned en gang imellem. Min cpu bliver 54.56 grader når jeg spiller og SYSTemp bliver 58 deromkring. Så tænkte jeg, at det måtte være noget med de cd-drev, at ikke umiddelbart var varmen, fordi i Warcraft III bruger jeg cd, og det gør jeg ikke i alle de ander spil som ikke går ned. Så jeg hentede en nocd/virtuel fixed og pakkede den ud i spillet, og det virkede. Men den lukker stadigvæk ned, og den lukker hurtigere ned, når blæserene ikke kører på fuld kraft, end når den kører på fuld kraft. DVS. at jeg kan spille længere tid når mine blæsere kører på fuld kraft.

Men hvad gør jeg? Jeg har næsten prøvet alt, eller har jeg?

PS. vil lige sige, jeg næsten ikke kan installere spil, på grund af at mine cd-drev som lammer comp'en. Hvilket også er ret irriterende.

Ville være meget glad hvis i kunne hjælpe mig, da de er ved at blive ret sure inde på battlenet.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 105 point
Dato : 17-07-04 12:44

det kunne være driverne der er til dit motherbord (Bus-master, PCI-bridge,,,)
eller dit grafikkort, driveropdateringer.
Jeg spiller ikke (næsten , og bruger Win-ME,
på min pc ville jeg kikke i system egenskaber og se om alt er som det skal være.
et pctest program kunne måske fortælle dig hvor at det er galt.
at det stoppe efter en tid kunne lyde som et varmeproblem, men det har du jo gjort noget ved.
Jeg sidder med en ahtlon 1800 og har for det meste en temp. på 39-45 grader på cpu, og 30-35 grader på motherboard.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-07-04 13:02

Muligvis temperaturovervågning inde i bios, der lukker ned! Kunne osse være det ville hjælpe med en bios update?

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 17-07-04 22:47

For det første: Det er ikke temperaturen i bios'en, den har jeg tjekket. (bruger den ikke da jeg har et andet program til at overvåge)

Jeg kiggede inde i enhedshåndtering, og under "andre enheder," var der 3 ting den ikke kunne finde. Det ene var Via Raid Controller, USB-noget, og lyden. og det lå på den medfølgende cd til bundkortet. (Hvilket ikke er de nyeste)

Jeg bruger ikke lyden fra bundkortet, da jeg har SB Audigy NX.

På cd'en der medfulgte bundkort, ligger under utillity, noget der hedder Award Flash. Som den siger man skal bruge hvis ens system er blevet ustabilt. Og man skal gøre det inde i DOS, "Pure DOS environment" og er det noget jeg behøver, og hvordan kommer man i DOS?

Natmaden, ved du hvor jeg henter et systemtester program?

Og til det med temperaturen, så ligger den på 52 grader ved cpu'en og sysTemp når blæserene til chipset, og til kabinettet kører lavt, og cpu'en max, fordi den ikke larmer. Men er den tamperatur okay?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-04 23:26

mener at din temp er ok men højere end min.
hold dig væk fra award flash, der skal man virkelig vide hvad man gør, og det kan gå grueligt galt,
men det kan blive nødvendtigt,,, det venter vi med.
men snup denne tester den er god og giver dig samtidig råd og links til opdateringer, hvis nødvendigt.
den finder du her http://www.lavalys.com/products.php?lang=en
det hedder EVEREST home edition

Ps. en anden ting der kan være galt er en 'syg' ramblok der stopper når den bliver varm.
Kør din pc uden 'låg' på. når den stopper, så prøv at mærke med hånden om du kan føle specielt meret varme et sted i kassen

men prøv nu EVEREST home edition det skal kun downloades,udpakkes og kræver ikke instalation

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-07-04 01:37

systemp? Jeg er ikke helt med? Du mener forhåbenlig ikke motherboard temperatur?

Kommentar
Fra : hghghg

Dato : 18-07-04 21:58

på dette sted kan du hente alle eksisterende patch til dit spil
både den almindelige samt udvidelsen.

http://www.gamershell.com/download_patch.shtml

hvis jeg skal tjekke min pc bruger jeg dette program, det er gratis

http://www.benchmarkhq.ru/english.html?/sandradl_e.html

eller et andet der hedder AIDA32, hentes her
http://www.majorgeeks.com/download181.html

giver besked om varmeforholdene og udnyttelse af de forskellige del i din pc

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 18-07-04 23:01

til tedd: Jeg er ikke selv sikker på det me SYS TEMP, men går ud fra det bare er varmen i kabinettet som sådan. eller?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-07-04 00:31

52 grader i kabinet temperatur?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-07-04 00:55

der er jo utalige måde at måle det på, men din er nok lidt høj.
da du jo har regulator kunne du jo lade dem blæse noget mere,
som hghghg skriver , aida32 er et godt testpgm.

Natmaden

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 20-07-04 20:45

nu er der fremskridt, efter jeg havde ordnet det inde i enhedshåndtering, viste det sig at jeg kunne spille 1½ time, ned nedsat køleeffekt!
Tror det løste nogle problemer.

Men de der testeprogrammer, skal jeg da kører dem enkeltvis, eller er det et som kan teste det HELE på én gang?

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 27-08-04 18:42

Hehe.......Fremskridt betyder nødtvendigvis ikke at det løser mit problem, i hvert ikke i mit tilfælde.

Men jeg har fået det til at virke. Jeg hentede CPU-idle som sænkede temperaturen.

Men tak natmaden, for hjælp af ordne min pc, det med enhedshåndtering.!