/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Red min computere
Fra : Nooben
Vist : 284 gange
40 point
Dato : 04-07-04 20:15

Hej.
lade mig lige slå fast at min viden om computere ligger kun omkring den gamle com 64. med bånd station, hvor man bare skulle skrive load og run.....those were the days. Men nu har jeg altså de her 2 pcér den ene med win ME og den anden med Xp. Har en røvfuld bredbånd, sådan ca 512, mener jeg. har en Trendnet Router og et par kabler.
Hvorfor er det at når jeg sætter begge maskiner til Routeren, kan jeg godt oprette et netværk her hjemme, men en ting som at søge på nettet er fuldstændig umuligt ? Den ene Com. vil gerne surfe lidt sider, mens den anden bare "staller" på Google. burde de der 512mb ikke være nok til at 2 computere kunne fx bruge google (og en hel del mere vil jeg da have troet). nogle forslag ? intet er for simpelt, jeg håber (og går ud fra) jeg har lavet en eller anden dum nybegynder fejl.
(grunden til at overskriften er "red min..... er af den simple grund at jeg bor på 12 sal og hvis ikke snart det her funger´så ryger de sku ud over...)
På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-07-04 20:33

-jeg kender godt følelsen,-har ikke forstand på netværk...sorry

men hvis du totalskader dine computere,burde det sgu filmes/dokumenteres så der kunne laves en hel bølge af "læs dit computerskrammel ud over kanten"

-måske burde der laves en afspærring....12 sal...de slår sikkert hårdt når de lander..

nej men der er helt sikkert nogle hårde negle herinde der ved hva du ska gøre...

held og lykke -og lidt stædighed...

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 20:37

udemærket ide der, med den rette marketing kan det måske udvikles til en form for hardware jackass concept og så skal det sku sælges til højest bydende station. så skal jeg købe mig 100 computere og min egen edb nørd som skal side og fixe mit netværk 24 timer i døgnet, og hvis ikke han kan......ja så kender han vejen fra 12

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-07-04 20:47

Hardware jackass concept hihi-fnis kæmpe griner....thi fnis

jeg kan bare blive så træt af de ..... computere der skulle være en hjælp-men mange gange ikke eer det-se nu mit tastatur der syntes deet er vildt underholdende,at registrer 2 e'er når jeg trykker eeeeeen gang...

-dybt suk..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 20:49

Allerførst 512mb kører vi 5-10 comp på.
Og da du kan lave netværk så fungerer dine kabler og netkort også.
Men internetopsætningen på din ruter kommer der nok en anden og fortæller om.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-07-04 20:51

ja hvis de ikke er landet inden.....

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 20:55

Ok lyder godt, der er lys for enden af tunnelen kan jeg forstå, udemærket nu vil jeg side med næsen foran skærmen og vente på "oraklet af internetopsætninger på router kommer" og det tror jeg sku snart han gør!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 20:56

Du giver ikk emange oplysninger og det er nok derfor Eyvind passer.
Routeropsætningen skal passe til din opkobling, men hvis du har dynamisk IP adresse SKAL du have DHCP på WAN siden (Internet), det er automatisk søgning af IP adresse via DHCP server hos udbyder, og dine LAN indstillinger i routeren skal være med fast IP hvis du kun har een dynamisk IP fra udbyder. De faste IP adresser på LAN virker åbenbart når du kan lave lokalnetværk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 20:57

Hov hov det var ikke oraklet, men en stakkels bruger de rikk ekunn elade være med at blande sig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 20:59

..og som tænker hurtigere end han taster, suk!

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 20:59

Hehe bestemt heller ikke sådan ment BjarneD, næmere bare at jeg ville side og vente på den første og den bedste som kunne hjælpe, men dit indlæg hjalp også, nu ved jeg da det kan lade sig gøre, så der for, lys for ude.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 20:59

Hehe bestemt heller ikke sådan ment BjarneD, næmere bare at jeg ville side og vente på den første og den bedste som kunne hjælpe, men dit indlæg hjalp også, nu ved jeg da det kan lade sig gøre, så der for, lys for ude.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 21:06

Hvis du har en af de der boligforeningsopkoblinger kan det godt tænkes at du skal have en helt speciel opsætning med specifikke IP og Gateway adresser da de ofte kører med samme faste IP på en hel boligforening.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 21:06

suk, jeg sidder og staver mig igenenm deit første indlæg BjarneD og denne her mundfuld :
"Routeropsætningen skal passe til din opkobling, men hvis du har dynamisk IP adresse SKAL du have DHCP på WAN siden (Internet), det er automatisk søgning af IP adresse via DHCP server hos udbyder, og dine LAN indstillinger i routeren skal være med fast IP hvis du kun har een dynamisk IP fra udbyder. De faste IP adresser på LAN virker åbenbart når du kan lave lokalnetværk."
minder mig om da jeg skulle stave mig igennem tyske tekster i skolen, hvor man kunne høre de mærkelige lyde der kom ud af munden, men det abselout´ikke gav nogen mening! Men det lyder som om du ved havd du snakker om, så jeg vil begynde at slå ord som DHCP og Wan op. takker for hjælpen og kaster mig ud i det

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 21:08

kør genenm tv kablet tror jeg, men det er da i en boligforening. mener jeg har Stofa kabel og net.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 21:13
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 21:13

Kabelnet er ikke min stærke side, men jeg mener at Stofa normalt bruger en enkelt dynamisk IP og, at du slet ikke må have mere end en maskine tilkoblet, men hvad ved jeg.
Hvis du kan finde ud af at åbne opsætningen på routeren burde du kunne tjekke hvad du bruger.
Sådan en Trendnet har da vist en speciel Windows konfigurationseditor der skulle forenkle opsætningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 21:14
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 21:15

Den der er i hvert fald brugbar. Jeg vidste du var der E/e

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 21:21

Den router jeg har hedder Tw100-s4w1ca

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-04 21:25
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 21:26

Den skulle være OK til formålet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 21:27

Iflg. dette har du også noget software så du kan styre din router med din comp
http://www.simmsales.com/products.php?art=ART-02102

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 21:28

super jeg kaster mig ud i det, kryds finger for mig. det bliver en vild nat!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 21:28

Du har endda en wizard som laver det meste for dig...............står der på engelsk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 21:30

Hvis du bruger bankforbindelse så pas lige på med hvad du lader stå åben af porte i routeren.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 21:30

that's the spirit

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 22:47

Jeg er ikke super på området..

Men har haft et problem der ligner meget. Jeg havde 2 computere der skulle på nettet på samme tid. Det kunne ikke lade sige gøre da jeg kun havde en IP adresse. Men så kørte vi dem igennem en Hub og så kunne begge være på samtidig.

PS: Men det var en hub. Ellers var det en router. Det forgik på den måde vi samlede begge computere til den hub/router og derfra et kabel til routeren fra internet udbyderen.

Eller skulle jeg have 2 IP adresser. Og ganske rigtigt på du ikke ha 2 på samme IP Hehe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 22:56

Det har nu nok været en router CopycatDK. Hvis du bruger en hub vil du ikke kunne få forbindelse med kun en IP til rådighed.
I en router er det opbygget sådan,, at der er et WAN system der har forbindelse med Internettet og en LAN forbindelse der har forbindelse med det antal netkort der er tilkoblet via den indbyggede switch.
Wan forbindelsen udnytter den ene IP udbyderen har givet og LAN forbindelsen giver teoretisk mulighed for tilkobling af et meget stort antal netkort/PC'er fordi der kan tildeles mange forskellige IP i LAN.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 22:59

P.S.! En hub er kun et krydsfelt med mulighed for tilkobling af flere netkort/PC

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:03

Ved ikke hva det var..

Men vi kunne hvis vi ville være op til 8 på nettet samtidig da det blev lavet på den måde. Om de andre computere så skulle bruge en master computer og gå på nettet igennem den aner jeg intet om. men på nettet var vi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:10

Det var jo godt for jer, men fortæller nok ikke noget i denne sammenhæng.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:20

BjarneD.

Ved tråden ar lang. Men han spørger til hvordan han får begge computere på nettet og ikke kun den ene. Havde regnet med der var en der kunne uddybe det jeg skrev.
Men her kan jeg uddybe det lidt mere.

Der er kun en computer der kan stå med adgang til nettet. Resten skal have adgang igennem den. dvs. Er hoved computeren slukket ergo ingen adgang. Der findes faktiks en guide i XP og tror også den er i me hvordan man oprette netværket. Hvor også spørgmålet dukker op om du har adgang til internettet igennem en anden computer på netværket.

Jeg har ikke selv sat hjemme netværk op. Men jeg er sikker på en anden her kan fortælle hvordan man gør.

Og jeg undkylder hvis jeg har misforstået spørgsmålet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:30

CopycatDK, den løsning du beskriver er en man bruger når man ikke har en router og ulempen er, at den computer der skaber forbindelsen skal være tændt.
Skal vi ikke bare sige, at du ikke har forstået spørgsmålet, da du åbenbart ikke ved hvad en router er og her er det et problem med en router.
En router som den der er tale om i dette tilfælde har også NAT firewall hvilket beskytter netværket bag routeren.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:40

Ja og jep på den måde kommer han ikke på nettet med en IP. Rigtigt eller forkert?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:43

Nu vil jeg være endnu mere dum... Jeg har altid haft cybercity. og derved en router?? Fatter ikke hva du siger når du snakker om min løsning var når man ikke havde en router???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:49

Det er ved at blive pinligt og helt ude af proportion. Du har en opkaldsrouter til ADSL og spørgeren her har en router med indbygget switch.
Godnat.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 23:51

uhhh jeg døjer med det skidt, er sku bange for der bliver en rituel com udkastning fra 12 sal i århus c en af dagene. Begge com kan "finde" routeren når man bruger instalations cdén, men det er kun den ene (den gamle satan med win me, som vil på nettet) hiver jeg kablerne ud af routeren og kobler xp computern i modemet køre den fint. har rodet lidt med de der forskellige internet/netværks opsætninger i windows, men har stadig ikke ramt den rigtige combination. Tror lige at der skal afreageres med en counter-strike, så routeren ryger på hylden til i morgen og kærstens com. må savne nettet et par dage mere, for man har vel sine prioteringer i orden og ved at en mand skal da ha´hans net! det skal han da ha´!
(dette var min første post herinde og jeg må sige jeg er vildt posetivt overrasket over alle de svar. tusinde tak. I får en brefing når det køre)

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:55

Du kan få en ekstra IP adresse for 5 eller 10 kr om måneden ved stofa så kan begge være på

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 23:57

ok, det må jeg prøve at udersøge. takker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:57

Det er fint, men måske du skal fortælle lidt om hvad og hvordan. Når du er klar igen.
Problemerne ligger jo nok i den dynamiske IP, men da specifikationerne fortæller, at du har DHCP i routeren skulle det ikke være et problem, men der kan også være problemer med lukkede porte.
Hyg dig med din CS

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:58

BjarneD

Vil han ikke bruge min metode skal han købe den ekstra IP. Min metode virker i praksis. Min svorger køre med stofa og begge hans piger køre på nettet fra hver deres computer. bare hans er tændt. Er der mange andre muligheder end de 2?? Ja jeg spørg bare.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:59

Måske skulle CopycatDK tage over han kan jo bare det der

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 04-07-04 23:59

det er bare i orden BjarneD, tror du har ret i det med den dynamiske IP, men i får feedback. natnat

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:59

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-07-04 00:01

lol fin en der bjarne, du har styr på det kan jeg se. copycat jeg checker det med at købe ip.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 05-07-04 00:09

Det koster 299kr at oprette familie abb. og derefter 25kr ekstra pr måned for 5 ekstra dynamiske IP adresser.
Om ikke andet kan du jo prøve at kontakte stofa ang. mindre en 5 IPer. ellers ville jeg nok vælge den billige løsning.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 05-07-04 00:24

Hej der.
Stofanet kan godt være lidt drilsk at få til at virke med mere end én Pc, men løsningen er at internettet KUN må se én MAC adresse!
Den nemmeste løsning er, hvis din router har det - "MAC Address Clone", så vil alle de Pc'er der sidder på din LAN side blive vist som værende èn og samme på WAN siden.
Hvis din router ikke har den funktion, må du ty til en software løsning, f.eks winroute, men det kræver selvfølgelig at Pc'en altid skal være tændt, hvis den/de andre skal kunne komme på.
Hvis igen af de løsninger du'r, må du ty til lidt lommeuld, og betaler for flere IP adresser hos Stofa.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 11:04

Lyder rigtigt kjeldal da Stofa jo vil tjene penge på at der er koblet flere PC på samme opkobling.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-07-04 13:02

Hi Kjeldal, hvad er det der winroute? lyder lokkende, det er intet problem med at den ene pcén skal være tændt hvis de begge skal på. Tror desvære ikke jeg har det der "mac address clone" halløj. så det må blive software af en slags, som skal rede dagen. Gider heller ikke rigtig give flere penge til stofa da jeg syntes de 300 om måneden er mere end nok for en service som på gode dage lige lever op til hvad de siger, mens andre dage kan det virke som om man bare skulle ty tilbage til Pony ekspressen for HURTIGST mulig udveksling af information.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 13:20

Prøv du nu først, at se efter om din router ikke kan anvendes, det er trods alt lykkedes for andre Stofa brugere. I stedet for Winroute kan du bruge CopycatDK's løsning med at køre netværksguide i Win XP hvor du laver en diskette som skal køres på Win ME, og du skal så reducere brugen af din router til at fungere som almindelig switch. Det kalder jeg spild af resourcer.
M.h.t. pris så betaler jeg TDC 359- /md. for en 512/128 kbit., og der er så 2 dynamiske IP og ingen dikkedarer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 14:54

>>>M.h.t. pris så betaler jeg TDC 359- /md. for en 512/128 kbit., og der er så 2 dynamiske IP og ingen dikkedarer.<<<

M.h.t. pris så betaler vi TDC 359- /md. for en 512/128 kbit., og der er så 1 statisk IP og ingen dikkedarer.
En lille SME server på 166 mhz 198 mb ram 10 comp deler denne opkobling med mail og hjemmeside og alle på netværk.
Vi skiftes til stordownload når det er nødvendigt.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 16:14

..efteraber

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 16:51

Ja BjarneD - men det var bare for at illustrere hvor lidt man kan klare sig med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 17:32

Det er jeg klar over og det er lidt imponerende, men en alsidig netværksadm. gør underværker.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 05-07-04 23:58

Winroute finder du på http://www.kerio.com/ og Wingate på http://www.wingate.com.
Begge virker med Stofa. (installeret og opsat med 2 netkort i samme Pc.)

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 05-07-04 23:59

Der skulle selvfølgelig stå http://www.wingate.com

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 00:02

kjeldal, Wingate det var noget jeg brugte på Win95/98 før det blev muligt at anvende ICS til deling. Se lidt om ICS:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 00:04

..underforstået indbygget i programmerne.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 06-07-04 22:01

Tak til BjarneD, det var et godt link, det er rart at man også kan få hjælp den modsatte vej. - Tak
(Jeg fik da svar på et par uløste ?/problemer, ved at læse det link)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 22:34

Lyder godt Kjeldal, jeg lærer også noget, og dit wingate link fik mig lige til at kigge lidt på det program, som kom til at indgå i en specialopgave jeg skulle løse for nogle år siden. Jeg fik for øvrigt programmet anbefalet af en New Zeelander, som reagerede på mit nødråb i en nyhedsgruppe. Licensen skaffede jeg fra et Århus firma. Jo det er spændende at arbejde med IT.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 23-07-04 11:36

Så køre det hele, ved ikke lige hvad der var gået galt, men snakkede med stofa i går, som sagde at det var intet problem at have 2 com. på og jeg ikke behøvede flere IPér. Det viste sig at af uforklarlige årsager køre port 1 i min router utrolig langsomt???? men da jeg brugte port 2 og 3 og startede helt forfra, gik det fint. Så der bliver ingen Computer udsmidning fra 12 sal i denne omgang. Tusinde tak for hjælpen alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Nooben

Dato : 03-09-04 13:33

Tak for svaret BjarneD. sorry jeg ikke fik lukket spørsmålet, det hjalp at få læst lidt om routeren. snakkede med stofa som sagde det var fint med en router og jeg kunne havde alle de maskiner på jeg ville. 1000 tak for hjælpen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-04 14:26

En happy ending, dejligt!