/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Promise ultra 133 tx2 ata/133 controller~
Fra : frederikshavn
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 30-06-04 01:42

Jeg har lige købt overnævnte ide controller,men kan ikke få skidet til at virke,problemet er at jeg vil have min master hd+brænder på hver sin ide channel på bundkortet,og 2 ekstra hd på controlleren,men når jeg sætter de 2 hd,på controlleren,og vil starte op,de bliver godt nok fundet,men så begynder win at læse ind,og går i stå der hvor bjælken kører frem og tilbage,og der bliver den bare stående,uden at komme videre,har skiftet alle ide kabler til 80 pin ultra 133.
bundkort:MSI K7N2 Delta,med NVIDIA nFORCE 2 chipset
CPU: AMD xp2500+
1024 mb Kingston ddr ram
Har opdateret til nyeste bios+bundkortsdriver
ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE MIG

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 30-06-04 04:53

Du bliver nok muligvis nødt til at installare Windows igen!

Under installationen af Windows bliver du spurgt og driver diskette (fulgte med til min) og drivere indlæses fra denne og installationen fortsættes.

Ellers så gennemgå og følg installationsvejledningen for controlleren!

Hviket styresystem / Windows vers. benytter du?

Har du staret fra bund med at installere?

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 01-07-04 11:28

Jeg bruger xp pro,og nej jeg er ikke startet fra bunden,det burde da ikke være nødvendigt at formatere sin pc,bare fordi man køber nyt hardware

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-07-04 12:54

Hmm

Nej - OK "Det burde ikke være nødvendigt at formattere" - men da jeg købte min controller for ca. 2 år siden, da kunne jeg heller ikke umiddelbart få den til at virke; så det var desværre for mig nødvendigt at starte helt forfra.

Den controller jeg har hedder "Promise FastTrak100" og for at jeg kunne benytte denne var det nødvendigt at formattere og indstille harddisk(ene) via controllerens egen software bl.a. også for at kunne benytte de forskellige diaskbehandlinger så som: normal hastighed, hurtig og kopi af harddisk m.m.

Men det er da dejligt, hvis dette er lavet om, så man ikke skal starte helt forfra; men læs installationsvejledningen, der må det stå!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 01-07-04 23:11

Nu har jeg formateret,og det virker sgu stadigvæh ikke,har gjort som der stod i vejledningen,inst.de der 3partsdriver,og det hele,prøvede at tage controlleren over i en andens mand's pc,og der virker den helt fint

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 50 point
Dato : 02-07-04 02:38

OK - det var da både skidt og godt. - Noget tyder så på en opsætningsfejl i din PC.

Prøv at gennemgå BIOS indstillinger og se, om der ikke er noget du kan ændre der. Nu har jeg i mine nyere PCére Intel P3 og P4, så jeg kan desværre ikke komme med nogen bud hvor du skal ændre.

Men husk, at noter de indstillinger som du ændre i. så du er i stand til at ændre tilbage. jeg mener, at man skal / kan ændre i indstillingerne under IDE og ligesom First Boot også skal ændres.

Håber, at det kan hjælpe lidt, jeg kan desværre ikke hjælpe mere. Men du kunne jo også prøve at drøfte med dem du har købt controlleren af.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 02-07-04 16:15

det er en 160gb samsung hd,som sidder der på,men når jeg sætter en 60gb samsung hd på,virker det godt nok,kan det tænkes at controlleren ikke kan klare 160 gb

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 03-07-04 02:45

Noget kunne da tyde på det; men det lyder da meget mystisk. Men på den anden side - der er / var jo grænser for hvor store harddisk. men prøv at spørge der hvor du har købt controlleren og eller send en e-mail til Promise.

Jeg har vistnok 2 x 30 GB IBM harddsik siddende i den PC hvor jeg har min primise controller.

Finder du ud af en forklaring - så meld lige tilbage og vist det er grunden så vil det være meget på sin plads, at du også lige opretter et tip - for at spare andre så mange ærgrelser som du har haft.

Men held og lykke med videre!

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-01-07 23:32

Tak for svaret Bjarne_H.