/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Blæsere og mobo stik ???
Fra : jesper_m_h
Vist : 315 gange
100 point
Dato : 26-06-04 00:54

Jeg har lige et spørgsmål
Jeg har et MSI Pro266Master mobo med 4 Stk. Fanheaders, disse skulle man så kunne sætte en blæser til og få noget software til at styre denne, således at der skruges ned for blæserene ved lave belastninger, det virker også fint med de blæsere der følger med pIII cpuen, så er det at jeg tænker hvor meget kan man trække i strøm fra disse, kan de trække 120mm. blæsere (titan) der bruger omkring 300mA.

På forehånd tak

Jesper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-04 01:03

Blæsere kører som regel ved 12 volt. 120 mm bruger det samme som 80 mm, de går bare lidt langsommere og dermed lydsvagere! Software? Ja hvis motherboardet understøtter det, så jo det burde kunne køre. En typisk strømforsyning trækker vel 12 til 15 A

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 26-06-04 09:14

Jo de køre på 12V lige som en 80mm. men mine papst bruger kun 120mA mod Ca.280mA for 120mm. og så er det at jeg tænker kan mit mobo håndtere de ekstra mA.
12 til 13 A fra en PSU jo da og en hel del mere, men det er mobo jeg tænker på, der må være en grense for hvad der kan trækkes på de små 3 benede stik,
btw jeg bruger en Antec true 550 W så det er ikke strøm jeg mangler.

jesper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-04 16:29

Lyder mere som et køleproblem du har? Spørgsmålet er om du har brug for så meget køling! Jo de der små stik kan vel ikke trække så voldsomt meget, men mon ikke de skulle være i stand til at trække 280mA? Det er vel bare at sætte blæserne til evt. en af gangen og så se hvad der sker?

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 26-06-04 22:39

Jo der er et køle problem Nemelig Vand køleren, den er udstyret med 2 LARMENDE 120mm der ikke flytter ret meget luft
Jeg har så fået 2 Stk. Titan 120mm med rpm udlæsning, og så tængte jeg hvis jeg kan køre dem fra moboet kan min software styre omdrejningerne og violar minimal støj. Ja jeg kunne godt bare sette dem til og se hvad der sker,,,,, MEN hvis de rister mit mobo vil jeg heller lave noget og leve med larmen en at have et død mobo og 2 gode blæsere.
Der er selvfølgelig en grense for hvad man kan trække på de 2 stik, og det er det jeg ikke ved men godt vil finde ud af.
Alternativet er en 3 til 4 adapter, men så mister jeg muligheden for at styre blæserene pr software

jesper