/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
min søn vil ikke spise
Fra : louisez
Vist : 793 gange
35 point
Dato : 24-06-04 08:33

Jeg har en søn på 15 mdr.. i søndags begynte han at kaste op og efter 2 dage kom det ud begge veje det vil sige det er 5 dage siden det startet siden der har det været meget begrænset hvad jeg har kunne få ham til at spise, selv om jeg laver hans livret osv vil han ikke have noget. ham drikker meget og det er jo selvfølgelig også meget vigtigt..
Han er ikke nogle stor dreng han vejer lige under 10kg..
Hvorlænge siger man at det er okay at børn ikke vil spise, så længe de bare drikker godt..?
på den ande side må han da føle bare lidt sult efter 5 dagen næsten uden nogle form for mad?
håber at der er nogle som ved om det er okay eller om jeg skal en tur forbi lægen med ham..
hilsen Louise

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 24-06-04 08:37

du skal gå til lægen i dag -
venlig hilsen og god bedring med din lille søn
fru Skrap

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 45 point
Dato : 24-06-04 09:40

Er enig med fru Skrap, det er alt for længe det har stået på - hvis der ikke er mærkbar bedring efter et par dage, så er det på tide at kontakte læge, så i din søns tilfælde på høje tid.

Det er ikke et spørgsmål om hvor det er ok - for det er jo helt klart han er syg. Normalt vil man tænke på omgangssyge, men det varer normalt kun 1 - 2 døgn - så bare på den baggrund er det nødvendigt at søge læge. Da du ydermer skriver at din søn ikke vejer meget er det endnu vigtigere - husk på i hans alder dannes grundlæggende ting for den videre udvikling.

God bedring med ham - håber at du allerede har fulgt fru Skraps råd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-04 10:07

Hvis han stadig kaster op og har diarre er det på høje tid med lægebesøg. Men det vigtigste er at han har fået væske nok, og hvis han ellers virker kvik nok er det sikkert bare forbigående ubehag og madlede. Nu er han ikke så gammel, men hvis han f.eks ikke havde været syg, er det meget alm. at børn i perioder ikke gider spise ret meget, og som regel bliver det ikke bedre af at prøve at presse dem til at spise. Men hvis han slet ikke har spist i 5 dage skal du snakke med lægen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 24-06-04 10:46

Hvs han er syg så skal en læge tilse ham. Han han er frisk nok, men bare ikke gider spise så er det ikke nødvendigt med lægen. Mange børn har det sådan i perioder, og jo mere forældrenen fokuserer på at barnet skal spise jo mindre spiser det.
Ved ikke hvordan spisesituationen er hjemme hos jer, men en god ide vil være at sætte ham med til bordet når i andre spiser. Alle bliver siddende ved bordet til alle er færdige - om de selv spiser eller ej. Husk at lav små portioner til ham, store portioner virker alt for uoverskueligt for ham. Tilbyd ham 3 hovedmåltider, og 2-3 små måltider, gerne på nogenlunde faste tidspunkter. Stik ham ikke et eller andet i tide og utide, det ødelægger appetiten for de rigtige måltider. Væske skal han selvfølgelig tilbydes hele døgnet.
Tror hvis du følger dette spiser han igen om få dage.
Og med hensyn til lægen - brug din sunde fornuft -du kender drengen bedst. Hvis han ser syg ud eller du kan se han har tabt sig skal han selvfølgelig til læge.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 24-06-04 10:56

Hej.
Ville nu også gå til lægen med ham. Der udover findes der et udmærket middel fra apoteket, der hedder REVOLYT. Bland det op i saftevand eller juice. Det erstatter de tab han har haft under diarrén, elektrolytter osv. Salte. som han har brug for. Men er du bare det mindste i tvivl, så gå til læge med ham.
Held og lykke..... Lone

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 24-06-04 15:08

Jeg har en søn på 3 år med diarre på 5 døgn. Jeg ringede til lægen i morges og hun sagde at man skulle tilbyde ham godt at drikke med salt og sukker. Evt. sød saft og boullion. Vi giver ham cola og chips da der er salt i. Hvis det ikke var over i morgen skulle vi komme med en aføringsprøve. Men lægen sagde at der var mange virus i omløb nu.
God bedring.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 24-06-04 15:25

ringet til vores læge og fortalte det som det er at han nu i 5 dage har kastedeop og haft diarre.
At han gerne ville drikke men ingen ting ikke spise.
Hun sage til mig at hvis han ikke var i bredring inde i morgen ville hun gerne se ham for han har også lidt feber så man skal jo udelukke at der ikke er noget andet..
Han virker jo ikke syg lige ud over når han kasterop men 5 min efter vil han ned og lege vider på gulvet.
men tror vi må ud og købe chips og cola og se om vi ikke kan få lidt af det i ham..

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 24-06-04 15:44

> Den med Cola er fin i forhold til diarré, da det ofte kan stoppe diarrén, men desværre ikke opkastning. God bedring med ham, håber at han har det bedre i morgen.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 24-06-04 15:44

> louisez Den med Cola er fin i forhold til diarré, da det ofte kan stoppe diarrén, men desværre ikke opkastning. God bedring med ham, håber at han har det bedre i morgen.

Kommentar
Fra : Jsenoch

Dato : 16-08-04 09:33

Jeg er enig med de andre om at du nok burde besøge lægen. Det er også godt med en masse væske men du skal også passe på at for meget væske giver drengen en mæthedsføelse så han simpelhen ikke føler sult...

Godkendelse af svar
Fra : louisez

Dato : 16-08-04 10:27

Tak for svaret Hovsan.