/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overclock 2.8GHz P4
Fra : xick
Vist : 392 gange
100 point
Dato : 22-06-04 20:29

Hey! Nogen der har forstand på at overclocke processore?

Her er nogle oplysninger om min processor (taget fra programmet AIDA32):

Processor Egenskaber:
   Producent    Intel
   Version    Intel(R) Pentium(R) 4 Processor
   Ekstern Hastighed    133 MHz
   Maksimum Hastighed    3000 MHz
   Nuværende Hastighed    2800 MHz
   Type    Central Processor
   Spænding    3.3 V, 2.9 V
   Status    Tilkoblet
   Sokkel Udformning    FC-478

Temperaturen er ca. 30°C på processoren, så kan det lade sig gøre at overclocke til 3.0 uden den brænder af?

//xick

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 22-06-04 20:36

Jo det kan det da.. men du får kun bøvl ud af det.. Når det gælder OC så er 100% sikkert dine ram der vil halte bagefter, og det er altså ikke besværet værd.. men prøv

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 21:10

Når man har så stor en CPU vil man helt sikkert få kølingsproblemer ved en OC så hvis du ikke forbedrer kølingen vil du sandsynligvis få nedgang i ydelsen efterhånden som temperaturen stiger.
Du har en hurtig CPU så jeg vil råde dig til at sørge for at have rigelig RAM af bedste kvalitet og så holde din PC ryddet pænt op uden for mange programmer der starter sammen med Windows - Det vil du få mere ud af end, at eksperimentere med OC når du ikke har nogen erfaringer.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 21:23

Hukommelses Moduls Egenskaber:
   Sokkel Udformning    DIMM1
   Type    DIMM, SDRAM
   Installeret Størrelse    512 MB
   Monteret Størrelse    512 MB

Det er mine RAM, så det kan være jeg bare skal droppe OC?!?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 21:39

Mon det virkelig kan passe, at du har et bundkort der understøtter P4 2800 mhz og ikke understøtter DDR RAM.
Prøv, at tjekke Aida under Software Autoopstart. Hvis du har en masse unødvendigt i gang der vil du kunne vinde en hel del ved, at deaktivere alt unødvendigt.

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 22-06-04 22:36

Bjarne. hmm du har ret.. det lyder da total usansyndligt med SD ram. MEN har du kun SD ram så kan du godt glemme det fuldstændig

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 22:47

Jeg kan heller ikke helt forstå det nu... jeg har lige chekket fakturaen på min comp, og der står kun DDR ... ikke noget med SD... men der kan AIDA vel tage fejl, eller?

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 22-06-04 22:50

så er der nok DDR, og jo det prg kan godt tage fejl... hvis du skal have lidt help med OC så skal det være min Pc400 Mzh Ddr ram, good luck

Karsten

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 22:53

karsten77 --> hvad mener du med: "hvis du skal have lidt help med OC så skal det være min Pc400 Mzh Ddr ram" ? :$

Forresten mit bundkort er "ASRock P4VT8" hvis det siger noget?!?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 22:56

Supports Hyper-Threading Technology
Hybrid Booster - a safe overclocking feature
FSB 800MHz
DDR 400/333/266
ASROCK I/O Plus - supports up to 8 USB2.0 ports
1x AGP 8X, V1.5
Serial ATA 1.5Gb/s, RAID 0,1,JBOD,
SATA HDD HotPlug
5.1-channel 3D audio.
default 10/100 Ethernet LAN.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 22:59

BjarneD --> Ved godt det her ryger udenfor kategorien af mit oprindelige spørgsmål, men jeg har lige chekket AIDA og AutoStart, og der er 3 programmer jeg ikke behøver under opstarten... men hvordan fjerner jeg dem?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 23:06

Du finder dem typisk i registreringsdatabasen (Kør - regedit - Enter)
Følg denne streng: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Du kan også skrive msconfig i Kør og åbne fanebladet Start hvor nøglerne kan deaktiveres.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 23:08

---nøglerne i registreringsdatabasen skal slettes, men man skal være sikker på hvad man gør eller kan man godt lave problemer.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 23:22

BjarneD --> når jeg deaktiverer ved hjælp af msconfig, får jeg en pop-up meddelelse hver gang min comp starter op... kan dette forhindres?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 23:30

Det ved jeg faktisk ikke fordi jeg bruger kun msconfig diagnostisk, som den er beregnet til. Jeg sletter altid de unødvendige nøgler i registreringsdatabasen, men det er glimrende, at afprøve hvad man kan undvære og så kan du garanteret finde de samme ting som du fandt i msconfig i den sti jeg angav.
Registreringsdatabasen er ikke legetøj, men hvis man tænker sig om før man sletter er det slet ikke så farligt og man kan jo evt. notere nøglenavnene fra Start i Msconfig - men vær lige sikker på at det er noget der skal væk.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 23:32

Jeg har nu slettet programmerne fra Reg. Der manglede dog 1 program i reggen som jeg kunne se i msconfig, men den fandt jeg en anden måde at slå fra på, så det er jo ligemeget

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 23:37

Så går det jo fint!

Kommentar
Fra : xick

Dato : 22-06-04 23:39

hmm, jeg ved ikke helt om svaret før blev at jeg ikke skulle overclocke?!? hvis ikke, så ved jeg ikke hvem der skal have point... men hvis I mener det kan lade sig gøre/betale sig med OC vil I så forklare/give link til en forklaring?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 23:50

Først og fremmest så kan du gøre med point hvad du vil, men jeg mener, at det kan lade sig gøre, at overclocke - jeg fraråder bare at gøre det fordi, der er mange faktorer der skal være i orden for, at du får glæde af det.
Dit bundkort har en såkaldt safe overclock, men det betyder ikke, at du vil få noget ud af det. Du skal huske at temperaturen er meget afgørende for en CPU's ydelse, men hvis det kriller i fingrene må du læse alt hvad du kan om emnet. Bare min mening

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-04 23:57

Du får lige et link, som du måske kan have lidt glæde af:
http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=1148

Kommentar
Fra : smut

Dato : 23-06-04 00:01

den kan sagtens clockes til 3.0 uden problemer det er jo ingen ting jeg har en prescott 3.0 der fint kører 3.6 ghz uden ny køler jeg bruger den der fulgte med jeg har bare hævet fsb til 240 i bios men kig lige her http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=1148

Godkendelse af svar
Fra : xick

Dato : 23-06-04 00:01

Tak for svaret BjarneD. Jeg tror jeg holder mine fingre væk fra OC i første omgang men tak for din mening .. - også tak til dig karsten77

8-|

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-06-04 00:09

En ting er at hæve frekvensen i BIOS noget helt andet er om hastigheden reelt bliver øget da hastigheden jo er andet end mhz.
Husk for øvrigt, at tjekke din CPU køler for "nullermænd" for det kan give rigtigt meget at have en ren køler.
Good luck
Bjarne