/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP vil ikke lukke
Fra : lhjorgensen
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 22-06-04 18:20

Nomalt lukkede min computer selv, når jeg skulle slukke den. Men det gør den ikke mere. Jeg har fået lagt xp ind, for at det måske kunne løse problemet, men nej. Jeg har ikke en disse forstand på styreprogrammer og andet computersnak, så skriv venligst et svar på nomalt dansk !!
Altså problemet var, at pc'eren ikke selv lukker ned mere - men bare genstarter - hvad gør jeg.

Mange knuz fra en bedrøvet pige..

Henriette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-06-04 18:28

Nåh nu ikke bedrøvet

Her er lidt literatur på engelsk

http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.htm

Har du roxio software instaleret? Eller logitech hardware?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-04 18:35

Her er lidt litteratur på nomalt dansk !!

http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/index.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-04 18:46

Lidt på dansk.
Har du installeret Easy Cd creator 5 platinum.
Har du installeret noget.
Emesen.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 22-06-04 18:47

hej med dig
jeg HAR jo sagt til dig, at du skal smide skidtet i havnen !!!
mvh hende der ahtn. du ved !!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-04 18:49

ahtn - det virker ikke med saltvand.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-06-04 19:01

I KONTROOL PANEL under strømstyring kan du se om du kan vælge apm
ps er i tedds link.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 22-06-04 19:44

emesen
nåh sorry - jeg glemte at den skal have dykkerdragt og iltflaske på - haha !
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-06-04 20:47

Mojn Anth
Har fået sat strøm til havmågen, men den flyver bare i ring !
Desuden føler jeg mig lidt snydt.
Har du set på vejret, det er ikke varmt mere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-04 20:57

lhjorgensen > bortset fra drillepindende - hvordan går det.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-06-04 23:22

Hmm? Hvad med spørgsmålet her inde?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-06-04 04:34

du kan prøve dette VBS script,klik på teksten Power Off ,følg anvisningen,læs hvad der står i toppen af siden(engelsk,spørg),hold tastet Ctrl+B nede og skriv 76 ind>find næste.
linje> 76. Power Off or Reboot After Shutdown.
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
Manse9933

Kommentar
Fra : lhjorgensen

Dato : 25-06-04 21:03

Tak for alle svar - har tjekket både strømfor. og bios (kan ikke lave noget om derinde) Kan man opdatere sådan en? Ellers er jeg parat til at hoppe i haven, men håber på bedre vejr !!
Nu prøver jeg dette VBS, og hvis det ikke virker melder jeg om tempraturen i vandet...

Henriette

Kommentar
Fra : lhjorgensen

Dato : 25-06-04 21:36

ps: det var ikke haven jeg ville hoppe i, men havnen - men ufff det er kold.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 23:02

Har du checket det link på engelsk som jeg kom med, og det link på dansk palle kom med! Lyder ikke umiddelbart som et hardware problem!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-06-04 01:00

Kunne dette være en løsning...

Symptomer
Når du forsøger at lukke den Windows XP-baserede computer, kan computeren holde op med at reagere (den hænger), og du kan få vist følgende meddelelse:
Du kan nu slukke for computeren

Årsag
Denne situation opstår på computere, der understøtter funktionen APM (Avanceret strømstyring). Hvis du bruger en computer, der ikke indlæser et ACPI-kompatibelt (Advanced Configuration Power Interface) abstraktionslag for hardware (HAL), vises denne meddelelse, når lukkeproceduren er færdig. Hvis du bruger et ACPI-kompatibelt input/output-system (BIOS) sammen med ACPI HAL, kan operativsystemet slukke for strømtilførslen.

Løsning
Sådan løses problemet:
Klik på Start, og klik derefter på Kontrolpanel.
Klik på Ydelse og vedligeholdelse i Kontrolpanel, og klik derefter på Strømstyring.
Klik på fanen APM.
Marker afkrydsningsfeltet Aktiver Avanceret strømstyring, og klik derefter på OK.
Dette er et tip der er stjålet på nettet, og virkede for en anden, og her er et andet tip der virkede for en tredje:
Ofte finder Windows ikke automatisk ud af at Avanceret Strømstyring (Advanced Power Management) understøttes på maskinen. Denne indstilling kan dog nemt slås til ved hjælp af egenskaberne for skærmen, men... det er ikke altid nok (se nedenfor) :

For at slå "Avanceret strømstyring" til gør du følgende :

Åbn egenskaberne for skærm (dobbeltklik på "skærm" i kontrolpanelet)

Klik på fanebladet "Pauseskærm"

Klik på knappen "Strømstyring..." nederst på siden.

Klik på fanebladet "APM"

Sæt flueben i "Aktivér Avanceret strømstyring".

I nogle tilfælde er dette ikke nok, men så kan registreringsdatabasen hjælpe :

(Husk også at checke om denne funktion eventuelt er slået fra i BIOS).

Åbn regedit.exe

Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE
\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Her finder du værdien PowerdownAfterShutdown (ellers tilføjes den som strengværdi REG_SZ).

Indholdet sætter du til 1 for at aktivere funktionen, og 0 for at slå den fra igen

Genstart maskinen for at ændringerne træder i kraft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lhjorgensen

Dato : 26-06-04 12:27

Den der APM er der slet ikke, er det måske fordi bios er for gammel - kan den opdateres og hvordan gør man det..
Der kommer forøvrigt heller ikke den der besked "du kan nu slukke ..." Den står bare med den blå skærm og siger at den lukker.

Henriette

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-04 13:44

Du må have et trilstrækkelig nyt bundkort, med en bios der understøtter aut. nedlukning, da du har kunnet lukke/slukke før. det vil sige et ATX bundkort. De tidligere AT bunkort havde ikke den funktion.
Men det kan være der er et program der hænger og ikke vil afslutte, og derfor kan du ikke få den til at slukke aut.
Du kan trykke ctrl+alt+delete samtidig, og der på andet faneblad se hvilke programmer der kører i hukommelsen. Det kan give et fingerpeg om hvilket program der måske driller.
Du kan jo også tilbagestille din computer i start/alle programmer/tilbehør/systemværktøjer, så skal du stille den tilbage til en dato før problemet opstod. Men hvis problemet har været der i al den tid XP har været installeret så kan du ikke gøre dette.
Og så må fejlen være indstillingen i bioes, som skal stilles.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:37

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-05 09:34

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : lhjorgensen

Dato : 27-04-05 19:37

Tak for svaret pallebhansen. Bortset fra at jeg ikke har kloget i det i lang tid, for jeg har fået et par nye computere, og bruger ikke selv den mere. Jeg kunne heller ikke huske min kode til siden her, så måtte rode mine gemmere lidt igennem. Men tak fordi du gad at prøve - det kan jo være at jeg har brug for hjælp en anden gang. Hi fra Henriette