/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overspilning af lp'ere til PC
Fra : marcussen1
Vist : 1690 gange
350 point
Dato : 20-06-04 21:44

1. Er ikke sikker på at dette er det rigtige sted at spøtge, men jeg prøver.
Jeg har en temmelig stor samling af gamle lp'ere. Dem vil jeg gerne spille over på min PC for derefter at brænde dem på cd'er. Jeg ved blot ikke, hvilke hardware jeg skal anskaffe mig. Mit musikanlæg er temmelig nyt, og jeg en udmærket pladespiller. Er de en, der kan fortælle om hardwaredelene. Jeg bruger Win XP Home E.
M v h
Niels

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-06-04 22:10

Du behøver ikke det store udstyr.

Pladespiller forforstærket gennem din stereoanklægsforstærker. Altså fra linieudgangen her til linieindgangen på dit lydkort i PC'em.
Brug så Cool Edit Pro el. lign software til at recorde med på Pc'en. Her kan du også fjerne de værste ridser m.m.
Nero sørger så for at konvertere til audiofiler når du brænder det ud.

Jeg har lavet mange CD-kopier af mine gamle vinyl-skiver på den måde.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-06-04 22:18

Hej marcussen1
Prøv at kikke her - http://www.delback.co.uk/lp-cdr.htm
Den er godt nok på engelsk.
Hvis du mangler noget program at gøre det med, kan jeg anbefale jetaudio6 fra http://www.jetaudio.com/
den er gratis og er som et lille stereoanlæg (med video)
Det du skal gøre er at sætte dit eget stereoanlæg (TAPE OUT) til pclydkortes stik (LINE IN)
Problemet er at mange nyere anlæg ikke har en udgang til det
men fortæl hvad du har, så kommer vi vidre.
Mvh. Natmaden.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 350 point
Dato : 20-06-04 23:01

Her er hvordan du får det til at virke
Du skal bruge en audiokabel

http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50098.HTM

den der er vist på linket er den samme som min bortset fra at den der er gøn er sort på min.
Du tager den røde og hvide stik og putter dem i bag på-lad os sige det er kassettebånd du vil bruge til at få over på cd-så kommer du dem i der hvor der på din kasette står line out-er det til grammofonen sætter du den røde og hvide bagpå den hvor der står line out-den anden stik skal i din computers lydkort-under line.
Så skal du hvis du vil gøre som jeg downloade audiograpper- http://www.audiograbber.com-us.net/
Når du har dovnloadet den og åbnet den-skal du i programmet gå op under filer og vælge den der hedder line in sampling-så starte du bare henholdsvis din kassette eller grammofon og så klikke du bare der hvor der står record-og bagefter skal du bare gemme filen.
Indstillinger for dine lydegenskaber skal være følgende(som jeg beskriver er den måde som min står)
Højreklik på dit lydikon
Vælg-åbn indstillinger for lydstyrke
Vælg fanen indstillinger
Klik på egenskaber
Vælg indspilling-klik på ok
Den eneste jeg har flueben i her er den der hedder line in.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 20-06-04 23:11

Hej.
Her har du en rigtig god "køreplan" som fortæller fra A til Z hvordan du gør og hvilket udstyr du skal bruge.
http://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-06-04 23:34

Alle mine LP'er spillede jeg over med Goldwave 4.26 som er gratis http://www.goldwave.ca/release426.php '
Lexi's link http://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf er netop en super dansk vejledning i brug af dette program.
Et rigtig godt program med alle funktioner.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-06-04 06:15

Hejsa
Se mit tip fra 2003 http://www.kandu.dk/dk/tip/5226
Hygge
Søren (på jobbet)

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 21-06-04 09:08

Du kan få et program der hedder steinberg clean hvor at du kan indspille dine plader og rense dem for knitren og sus.derudover skal du bruge et kabel der skal gå fra line out i anlægget til line in på lydkortet.
det giver et utroligt godt resultat.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 21-06-04 09:16

Der var en god guide i computerbladet 'Komputer for alle', for et par måneder siden.

Måske har dit bibliotek bladet endnu ?

/Bofh

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 21-06-04 10:50

Jeg troede ellers at lidt knas ok knitren var det charmerende ved plader... Kan ikk helt forstå dem der overspiller pladerne til brændbare cd'er. Om ti år knaser og suser de dobbelt så meget som lp'erne der bare har stået på hylden. Selv de aller dyreste cd'er går langsomt i opløsning.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-06-04 11:03

kaptajnkaber: der er just nu ved at komme en ny slags brændbare dvd'er på markedet der med garanti holder i mindst 100 år inden de langsomt begynder at gå i opløsning.....så der er da fremtids perspektiver i at overføre dem nu
men ja, lidt knasen og knitren er da helt klart det hyggelige ved at sætte en plade på (og så det faktum at frekvensområdet er større)
Vh fluffy

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-06-04 04:09
Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 22-06-04 12:59

Ved godt at i forhold til de andre bud, er det her nok det dyreste. Men med et SB audigy kort, kan du overspille lp'er o lign. til din pc.

Bare et forslag. (koster omkring 800,-)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-06-04 13:16

Du skal have en gramofon ,, men det har du jo
Det nemmeste er hvis denne er sat til et alm. anlæg den gang(god old days) havde du vel også en båndoptager.
Lad nu som om at din pc er båndoptageren. du forbinder den til stereoanlægget som en sådan.
Det gør du med en ledning til pcens lydkort (line in).
Grunden til at bruge anlægget er at dette virker som forforstærker for gramofonen. og den måde er jo så gratis+ledning.
Hvis du ikke kan tilslutte din grammofon til anlægget, ja lån et der kan.
ellers skal du bruge en lille boks mellem grammofon og pc, denne boks indeholder en grammofon-forforstærker(RIAA)
Sådan en dims kan købes for ca. 650kr. hos http://www.zitech.dk/product/BigImage.aspx?ID=10698
hvilket at jeg syntes er dyrt. køb hellere en brugt radio/forstærker på noget loppemarked.
http://www.papkassen.dk

Da du sikkert kun gider/orker at lave dit kopi en gang, så sørg for at dine lp'er er rensede.
http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/

Der er jo så forskellige måder at optage og gemme dem på, men fælles for dem er at det tager mindst lige så lang tid som lp'en varer!

Mvh. Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 17-12-04 15:33

Tak for svaret briani.