/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Max bitrate i MP3-afspiller (eller telef~
Fra : Kinajumjum
Vist : 344 gange
60 point
Dato : 20-06-04 16:01

Når man beskæftiger sig med digital musik findes der flere måde betragte kvalitet på (bitrate, samplingsfrekvens, støjforhold).
Hvis man kigger sig omkring på nettet findes der et utal af mp3 afspillere, men hvordan definerer man lydkvalitet i sammenhæng med disse?

Jeg har købt en telefon (Nokia 6230) med indbygget mp3 afspiller. Når jeg smider filer over på, gør jeg i det 192kbit/s opløsning.

Mit ene spørgsmål er hvordan jeg - teknisk set, ikke praktisk - finder ud af hvor høj en opløsning telefonen kan håndtere. Det ville jo ikke give mening at have filer på 192kbit/sek liggende, hvis den max kan afspille ex 128kbit/sek.

Sammenlignet med fx denne afspiller http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=541&page=6 er der stor prisforskel. Men hvad med lydkvalitet? Hvordan sammenlignes denne mp3-afspiller med en Nokia-telefons mp3 afspiller?

(Venligts undlad bare at konkludere at når Creative'n er dyere er den også bedre; eller at jeg skal afspille samme fil på begge afspillere, og lytte hvad der lyder bedst.. det besvarer ikke mit spørgsmål)

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 20-06-04 20:09

man kan vel generelt set ikke tale om hvor høj en kvalitet en afspiller kan håndtere.....derimod kan man se på hvor stor lagerplads den har, for det er jo i sidste ende det der er afgørende for kvaliteten......nemlig at en mp3 fil i en høj kvalitet fylder en del mere end en mp3 fil i en ringere kvalitet.....
bitrate er jo bare en betegnelse for hvor meget et stykke musik er blevet komprimeret (med deraf følgende kvalitets-tab i form af beskærelse af frekvens området)
samplings frekvens har ikke ret meget at sige når vi taler om mp3.....det ligger i leddet inden.....nemlig når f.eks. en cd køres igennem en da-konverter (digital til analog) og samples til en wav fil.....(som jo er grundlaget for en konvertering til mp3)
den umiddelbart eneste måde (jeg kan se) at sætte din mobil op overfor creative's afspiller er ved at kigge på lager kapaciteten.......creative's har 60Gb hvilket gør den istand til at lagre mange mp3 filer i en meget høj kvalitet hvilket jo er en enorm fordel.......desuden har den en 4 bånds equalizer hvilket gør dig istand til at indstille forholdet mellem bas, mellemtone, og diskant så det passer til dine ører......
håber du kan bruge det......vh fluffy

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 20-06-04 20:40

Der står jo heller ikke at den afspiller som du har linket til kun kan afspille med 128kbps, men at den har plads til 1000timer ved denne indkodning. Samtidig vil jeg gerne lige tilføje at der ikke er noget teknisk argument for at anvende 192kbps mp3'er i forhold til 128kbps mp3'er da det teoretisk er umuligt at høre forskel for det menneskelige øre. Grundlæggende spiller samtlige mp3-afspillere lige godt, da det grundlæggende er præcist det samme. Det som kan gøre en kvalitetsmæssig forskel er altså ikke så meget det elektroniske, men mere det mekaniske som kvalitet af ledninger og stik mm. Derved kan netop prisen ofte lede en i hvilken mp3-afspiller der lyder bedst da det ofte er de dyre afspillere som der er kælet for mht. detaljerne. Endeligt er det for det meste øretelefonerne som er afgørende om man får en god musikoplevelse, de hørertelefoner som følger med er aldrig i den bedste kvalitet, og det kan betale sig at købe nogle fra et specialiseret firma, som f.eks. Koss eller noget. Til sidst så vil jeg da lige tilføje at alle mp3-afspillere kan spille 192kbps og også langt mere, de dårligste stopper vist ved 300-og noget

mvh
boegvad

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-06-04 10:43

Vil lige sige at jeg må have umenneskelige ører!!!!!
Jeg kan sagtens høre forskel på 128 Kbps og 192 Kbps.......Hvis man afspiller gennem et par computer højtalere eller et par høretelefoner kan man selvfølgelig ikke....deres frekvensområde er så lille at de alligevel ikke kan afspille de frekvenser der er "sparet" væk. Men hvis man afspiller dem gennem en god forstærker og et godt sæt højtalere, så er der en verden til forskel i bas gengivelsen. (men jeg er selvfølgelig også lydfreak og ripper mit musik i højest mulige wma
format : 700-900 Kbps)
Vh fluffy

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-06-04 13:39

700-900kbps? Det er jo så bare dumt, der er intet argument som kan forsvare det - du ku' ligeså godt lave dem i 5mbps så de fylder mere end CD'er. Så ville filerne bare være fyldt med slam-kode som du alligevel ikke kunne bruge til noget, lidt ligesom 900kbps. Det skal så lige tilføjes at wma ABSOLUT ikke kan sammenlignes med komprimering i mp3-format, og wma er da også langt mere sårbart ved lavere kbps. Stadig vil jeg argumentere for at en god komprimeret mp3 med variabel kbps på 128kbps vil lyde som præcist det samme som en højere kbps lige meget hvor godt dit anlæg er. Hvis man hører det på er topprofessionelt anlæg kan man måske høre en forskel i bassen, men dermed ikke sagt at det er en kvalitetsforskel - det kan blot skyldes komprimeringen og kan være forskellig fra hver komprimering.

Desuden så er der stadig ikke noget teoretisk argument for at høre mp3 med over 128kbps. Det skal siges at der ikke "spares noget væk" i mp3'er helt ned til 128kpbs som du vil kunne høre alligevel. Det eneste som fjernes er frekvenser som du alligevel ikke kan høre, såkaldte 'tonedale' og andre smarte ting som alligevel er rent fyld. Skal måske tilføje at jeg selv har været med til at lave et program til mp3-komprimering så jeg ved en smule om det.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-06-04 14:44

hmmmm.....det du påstår ikke kan høres er i høj grad "overtoner" og de kan ganske korrekt ikke høres som toner i sig selv, men er med til at give de underliggende toner "klangfarve" og dermed er de jo i bund og grund hørbare alligevel....
hvis du fjerner ALLE overtoner står man jo bare med en sinustone (tonen fra prøvebilledet på fjerneren)....den er ret skærende.....selvfølgelig fjerner man LANGTFRA alle overtoner ved at komprimere et stykke musik, men naturligvis flere i bassen end diskanten...Og jeg kan uden det mindste problem høre det på mit dyre anlæg Men hvis man bare skal rende rundt med sin afspiller i inderlommen og et par høretelefoner så vil jeg give dig ret. Hvis vi skal fortsætte diskusionen må vi hellere lave vores egen tråd (det kan blive en meget lang snak) istedet for at fjerne os mere og mere fra kinajumjum's egentlige spørgsmål
vh fluffy (lyd ingeniør/teknolog)

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 22-06-04 00:21

Hehe... De Herrer...

Hvis jeg et øjeblik må forstyrre med topic;

Hvordan afgør man teknisk set hvor god kvalitet to forskellige mp3-afspillere kan afspille? .. Ud over den subjektive "lyt og bestem dig"-test?!?