/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
[250 point] SATA Raid ved Promise
Fra : KooL
Vist : 375 gange
250 point
Dato : 19-06-04 11:39

Hey dudes!

Da jeg ikke vil dele points ud til svar der ikke kunne bruges til noget, vælger jeg at give points efter svarret.
Jeg har en del spørgsmål ang raid, så det kunne jo oxo være de skulle fordeles til flere personer. Et godt svar er 250 points vær, og moske mere :)

Jeg agter at købe 2 - 3 SATA HD'er og sætte dem i striped raid.
(system info aller nederst)

Jeg har 2 Sata stik på mit mobo.
1) kan man som IDE sætte flere disks på et kabel?
2) Hvad bestemmer hvor mange HD'er man kan raide ? er det controleren eller selve teknologien.
Kunne jo være rart at vide om jeg skal købe 2 eller 3 diske :)

En af grundene til at jeg skal have nye HD'er er at min IBM 120 deskstar har været for varm så lejeren er blevet medtaget, den hyler en del, og lever nok ikke ret længe.
Det vil jeg jo ikke have sker igen.
3) Er varmeudviklingen fra en SATA større end på en ATA?
Jeg har ikke i sinde at købe HD kølere, men vil gerne vide hvor opmærksom jeg skal være på det.
4) Kan min køling klare SATA ?
Jeg har lidt passiv køling, så tænkte på om det kunne have en påvirkning.

5) Det er min jomfru tur med raid. er der noget man skal være spesielt opmærksom på?

Min gamle IBM agter jeg så at købe en ekstern box til, og har kikket lidt rundt.
6) Er der forskeld på sådanne bokse, eller noget man skal være opmærksom på?

-=: SYSTEM INFO :=-

Valgte HD: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65069

Mobo: Soltek SL-87CW - FL
Chipset: Intel 875P + Intel ICH5
CPU: Intel p4 Northwood 3.0 GHz/ 800 FSB
Raid controller: Promise PDC20376 (integreret i mobo)
Gfx: ATI Radion 9700

Køling:
Cpu: Passiv Zalman CNPS6500B CU
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM006&Fane=SILENT,SICP
Gfx: Passiv Zalman VGA heatpipe ZM80C-HP
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM212&Fane=
case: 2 x 80mm Papst 8412 N/2GLE Ultra Low Noise blæser
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP150&Fane=SILENT,SIFA

Manger du/I noget info så bare sprørg.
på forhånd tak.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-06-04 15:06

Hej jeg er ret ny med den teknologi. jeg har for 2 - 3 måneder siden installeret 2 SATA og min erfaring med dem er.
min fig. er
P4 2,8 GB, 1,5 GB ram og Asus P-V800 X motherboard grafikkortet getforce 5600 xt
SATA diskene var Maxtor 80 GB

Den ene af de 2 var ved installering defekt ( jeg fik den byttet uden problener ved leverandøren)
okay jeg fik dem installeret og det voldte lidt besvær eftersom det var første gang jeg stiftede bekendtskab med SATA diske,
nu kører det rimeligt stabilt men, jeghar svært ved at holde det kølet ned især de 2 Sata når de bliver for varme er systemet ustabilt, i den forbindelse har jeg måttet etablere ekstra køling af systemet.
Min kammerat som fik den harddisk der blev byttet har meget store problemer med at få det til at køre tilfredsstillende.
Er der andre som har prøvet noget lignende

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-06-04 15:07

Hej jeg er ret ny med den teknologi. jeg har for 2 - 3 måneder siden installeret 2 SATA og min erfaring med dem er.
min fig. er
P4 2,8 GB, 1,5 GB ram og Asus P-V800 X motherboard grafikkortet getforce 5600 xt
SATA diskene var Maxtor 80 GB

Den ene af de 2 var ved installering defekt ( jeg fik den byttet uden problener ved leverandøren)
okay jeg fik dem installeret og det voldte lidt besvær eftersom det var første gang jeg stiftede bekendtskab med SATA diske,
nu kører det rimeligt stabilt men, jeghar svært ved at holde det kølet ned især de 2 Sata når de bliver for varme er systemet ustabilt, i den forbindelse har jeg måttet etablere ekstra køling af systemet.
Min kammerat som fik den harddisk der blev byttet har meget store problemer med at få det til at køre tilfredsstillende.
Er der andre som har prøvet noget lignende

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-06-04 15:08

Hej jeg er ret ny med den teknologi. jeg har for 2 - 3 måneder siden installeret 2 SATA og min erfaring med dem er.
min fig. er
P4 2,8 GB, 1,5 GB ram og Asus P-V800 X motherboard grafikkortet getforce 5600 xt
SATA diskene var Maxtor 80 GB

Den ene af de 2 var ved installering defekt ( jeg fik den byttet uden problener ved leverandøren)
okay jeg fik dem installeret og det voldte lidt besvær eftersom det var første gang jeg stiftede bekendtskab med SATA diske,
nu kører det rimeligt stabilt men, jeghar svært ved at holde det kølet ned især de 2 Sata når de bliver for varme er systemet ustabilt, i den forbindelse har jeg måttet etablere ekstra køling af systemet.
Min kammerat som fik den harddisk der blev byttet har meget store problemer med at få det til at køre tilfredsstillende.
Er der andre som har prøvet noget lignende

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-06-04 15:10

Hej jeg er ret ny med den teknologi. jeg har for 2 - 3 måneder siden installeret 2 SATA og min erfaring med dem er.
min fig. er
P4 2,8 GB, 1,5 GB ram og Asus P-V800 X motherboard grafikkortet getforce 5600 xt
SATA diskene var Maxtor 80 GB

Den ene af de 2 var ved installering defekt ( jeg fik den byttet uden problener ved leverandøren)
okay jeg fik dem installeret og det voldte lidt besvær eftersom det var første gang jeg stiftede bekendtskab med SATA diske,
nu kører det rimeligt stabilt men, jeghar svært ved at holde det kølet ned især de 2 Sata når de bliver for varme er systemet ustabilt, i den forbindelse har jeg måttet etablere ekstra køling af systemet.
Min kammerat som fik den harddisk der blev byttet har meget store problemer med at få det til at køre tilfredsstillende.
Er der andre som har prøvet noget lignende

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-06-04 19:41

Vil du have højere hastighed på HD eller vil du have sikkerhed for HD nedbrud.
Raid 1 kan dog bruges som backup system, med skuffer.
Jeg er ikke sikker - men jeg mener kun at du kan "køre" Raid 0 ell. 1 med en HD på et kabel, begge sat som master.
Men derfor kan du jo godt have resten som alm. lager-diske.
En af mine koleger kører med 5 HD i raid (ganske vist Linux Mandrake)
Jeg er ikke så stærk i kørsel med raid - har kun leget ganske lidt.
Emesen.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-06-04 19:48

Ideen var at få en højere hastighed, hver har sit eget kabel, således de kører som en samlet disk på 160 GB
det er noget som jeg forsøger og få lidt viden om. som bekendt er erfaring dyr.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-06-04 20:57

Emesen: Jeg vil have preformance raid = striped = raid 0
Det kan jeg sagtens.
Det var mere forbindelses typen for Seriel ATA (SATA). Om man kan connecte flere Sata HD på samme "port" / "stik" på mobo... Da det jo ikke er det samme som normale ATAs flade IDE stik. Hvis men ikke kan (hvad jeg ikke tror) , så kan jeg kun køre raid med 2 Sata diske. Derfor spørgsmålet

sry - ,men Jeg tror vi går lidt forbi hinanden? eller?
Men andre ord... jeg er ikke sikker på hvilken af min spørgsmål du svarrede på. :X
Jeg er ikke den bedste til at formulere mig, så spørg endelig hvis der er noget tvivl.

Fleng:
Jeg fangede hvad du skrev :)
Hvilken ekstre køling har du så sat i, og virker kølingen nu?
Du skriver; "nogenlunde stabilt"...kan du uddybe...

Mvh KoL

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-06-04 21:16

Hvis ikke du får et svar - om der kan køre flere Raid på samme port/kabel (s-ata),
så kan jeg spørge en nørd jeg kender men først på mandag.
Emesen.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-06-04 22:30

Jeg har simpelthen lavet hul i bunden af kabinettet, der igen hævet via en sokkel, derigennem får den så tilført ekstra kold luft. jeg også fjernet de 2 dækplader der er i overskud i toppen. Når jeg igen kommer på højkant skal der installeres en ekstra stor blæser i bunden, då der komme mere luft ind, dækpladerne vil så nok kunne monteres igen. Men det har lange udsigter før det bliver gjort. fordi jeg sidder for øjeblikket med et brækket ben.
siden jeg har lavet det er ikke gået ned før gik den ned i tide og utide.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 19-06-04 23:35

Mere en bemærkning end et svar!!
Serial ATA - Er usikker teknologi.
Microsoft siger at driverne er utilstrækkelige. Fejlhåndteringen fungerer ikke godt!
Kombineret med RAID-0, der gør recovery praktisk talt umulig ved nedbrud på en af diskene, gør det ikke mere sikkert overhovedet.

Fraråder hermed brugen af SATA og RAID-0

mvh
JensT

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-06-04 10:28

Hej Jenst
vil du dermed mene at man skal buge scsi i stedet for hvis man vil ha højere hastighed

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 20-06-04 10:49

SCSI er det hurtigste.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 20-06-04 11:01

Emesen: Det må du meget gerne :)

Fleng: Oki, det lyder vildt.. giver det så nok?
AV! Det er jeg da ked af at høre - håber det heler hurtigt.

JensT: Tak for din nemærkning. Kan du huske hvor du læste det? evt et link. (har nemlig hørt det modsatte fra nørder... med untagelse af recovery delen)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 11:50

Jeg var inde og læse noget lignende om SATA, som JensT siger,
men kan ikke huske hvor. (google)
OK jeg spørger en Raid-nørd i morgen.
Med hensyn til køling, er det vigtigt at luftstrømmen kan bevæge sig igennem og ud.
Blæsere monteret forkert kan lave "stillestånde" luft omkring det de skal køle.
Luft til køling skal ind - optage varmen - og ud igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 20-06-04 12:16

Emesen: har googlet det lidt, men finder ikke noget.. det er oxo svært at finde noget om Sata Raid i det heletaget.
CooL - glæder mig til at høre hvad han har at sige :)
Mht køling, så et den ene blæser i front som indsugning, og #2 i ryggen som udblæsning.
PSU blæser selfølgelig oxo ud :P (se spg for køler info)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 20-06-04 12:28

Fleng: Sry..læste ikke dit indlæg godt nok. Kan se det køler fint nu. så det vil sige at det ustabile du har oplevet er grundet køling?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-06-04 12:37

Hej alle
er der ´forskel på seriel ATA Driverne i de forskellige chipset. Jeg tænker her på om det er SIS, VIA eller Intel fx springdale eller Canterwood

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-06-04 12:39

systemet kører fint nu men, jeg synes ligsom diskene ikke udvikler så megen varme nu som før, kan det være rigtigt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 13:47

Med søgning på >>sata raid 0 harddisks<< kom der temmelig mange hos google.
men jeg kan da ikke finde den jeg omtalte.
Din køling lyder rigtig godt.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-06-04 17:19

Udvidelse af bemærkning vedr SATA..

Kan ikke umiddelbart finde artiklen. Men Microft sagde at driverne var/kunne være utilstrækkelige.
Denne artikel beskriver nogle af de problematikker Microsoft tumler med..:
http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/serialATA_FAQ.mspx

Vi har haft 2 SATA datarecovery tilfælde inde her i den seneste tid. I begge tilfælde var der datatab. Data var skrevet i andre filer and hvor de hørte til. Startede med lidt småfejl - "Illegal request", og eskalerede pludseligt til at også partitionstabeller blev ødelagt. Så ud til den alvorligere fejl opstod ved nedlukning af maskinen - Kan være at noget buffer flush der ikke blev gennemført.

Det skal retfærdigvis nævnes at det MÅSKE kun er et Microsoft problem. d.v.s at Linux / MAC måske ikke har tilsvarende problemer.

SATA er kommet for at blive, så generelt set må det betragtes som et forbigående problem.

--
Til spørgsmål om at anvende SCSI i stedet for at opnå hastighed.. jo da
Under alle omstændigheder.. brug kvalitetskomponenter.. controllere, diske, køling & motherboard
Det i sig selv kan måske give dig den ønskede hastighed uden at gå på kompromis med sikkerheden - altså uden at anvende striping (raid-0)

mvh
JensT

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-06-04 18:34

Og jeg har ikke snakket med min nørdede kolega endnu, men håber at han kommer i morgen.
Emesen.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 21-06-04 20:30

For ligesom at vende tilbage til udgangspunktet. vil jeg tilføje føgende.

Mobo: Soltek SL-87CW - FL.
Chipset: Intel 875P + Intel ICH5
jeg har talt med flere angående mobo, en af de leverandører jeg talte med fortalte om dual ram problemer, med lige netop det bundkort fejlprocenten på dette bundkort var på 8,4 %. Hvorfor vidste man ikke noget om. Han ville derimod pege på den billigere udgave som hed Soltek SL-865PRO-FGR, Intel i865PE, DUAL Raid, Gbit LAN som de ikke havde haft nogen problemer med.

CPU: Intel p4 Northwood 3.0 GHz/ 800 FSB
det ser meget fornuftigt ud med dit valg her.

Raid controller: Promise PDC20376 (integreret i mobo)
der er stor forskel på afhængig af hvem man taler med om det er godt eller skidt

Gfx: ATI Radion 9700
dette burde også være et godt valg.

så er der kun ram tilbage hvis der ikke skal spare så ville jeg bruge 4 x ddr 3200 ram fra samsung

mvh.
Fleng

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 21-06-04 20:40

testen af omtalte motherboard kan ses her, http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2646

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 21-06-04 21:40

JensT: Tusinde tak.. kikker lige linket snarrest.

Emesen: Håber jeg oxo :)

Fleng: Jeg har 2 x 512 Corsair (CL 2.0) på mit mobo. Har ikke prob med min Dual.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 21-06-04 21:45

Det er rigtigt nogen steder kører det udmærket men, man ved ikke hvorfor det ikke altid virker.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-06-04 18:52

Desværre...........han er stadig syg.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-06-04 17:20

Han er stadig syg men jeg har spurgt andre:
RAID:
En port en HD
Antal porte bestemmer antal HD i RAID her vises 8 stk. :
http://www.starline.de/en/produkte/highpoint/rr1820/rr1820.htm
Kun 2 stk HD kan normalt køre Raid 0 (høj skrive hastighed dårlig sikkerhed)
IDE portene kan køre som slaver (men om de samtidig kan køre som 1' ell. 5' vides ikke)
Alle siger:" hva dælen vil du med RAID 0".
Emesen.
Jeg vender tilbage når han er rask.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 11-01-05 13:10

i for alle 250 points...
svar lige her når i er klar til at modtage...
vil lige sikre mig alle stadig er herinde

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 11-01-05 13:16

hej! Kool. Hvad har foretaget med din harddisk, købt en ny, hvilken og hvordan fungerer det nu?
Med venlig hilsen Fleng
Godt nytår til alle som har været med i Kandu i 2004

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 18-01-05 13:29

Jeg købte 2 x Seagate 200 Gb Sata som nu køre striped raid (performance)
jeg har ikke et prob med køling... raiden har jeg tabt 2 gange.. med det er ikke noget prob da det hurtigt kan sættes op igen via promise fasttrack, uden at miste data

Jeg har købt en usb 2.0 ekstern HD boks til min gl 120 GB IBM.. virker finno .

det ser ud til du er den eneste der er i live endnu fleng :)

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-01-05 22:15

Næh vi er sikkert alle i live endnu

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 18-01-05 23:54

Så mangler vi bare emesen :)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-01-05 02:07

Undskyld jeg blander mig.
Prøv lige at se denne tråd : http://www.kandu.dk/dk/spg/57483#611503
(Hvor jeg i al beskedenhed fik tilranet mig et par point).
Du skal lige vide at hastigheden ved SATA kun er lidt højere end ved PATA.
Personligt venter jeg med at investerer i flere SATA diske til SATA II kommer på banen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 19-01-05 09:52

Hej Kool

Når du skal sætte RAID op skal du vælge om du vil have 1 x stor harddisk eller om du vil have en nøjagtig kopi af drev 1 som back-up på disk 2 (spejl). Dette kaldes henholdsvis RAID 0 eller 1.

At SATA sidder på dit motherboard er godt, fordi der så er fuld BUS bredde til diskene = 800 Mhz hvis den sidder på North Bridge controlleren (32 bit) eller 400 Mhz. hvis den sidder på South Bridge (16 bit). Hvis du have en SATA kort siddende i PCI var hastigheden "kun" 133 Mhz.

Alle SATA stik kan kun have 1 disk siddende, så derfor skal du ikke bekymre dig om Master/slave længere. SATA overfører med 150 MB/sek. hvorimod en alm. EIDE "kun" kan klare 133MB

På de nyeste Mboard kan der være 4 SATA diske (fek.s 4 x 300GB) - MEN hvis du virkelig vil have diske, så skal du til SCSI for der kan du have 7 enheder på en SCSI controllers SCSI port, og de nyeste leveres med 2 = maks. 14 diske.

SATA kører med max. 7.200 rpm (ja jeg ved at Hitachi har en 10.000 rpm - men den koster en bøjet arm) mens at SCSI kører standard med 10.000 og de nyeste kører 15.000 rpm.

Det som betyder noget ved overførsler er 1) rotations hastighed 2) datatæthed 3) bus hastighed.

Jeg ville ligesom Gambrinus vente med at indkøbe større SATA diske til SATA 2 er på trapperne, forder øges hastigheden betragteligt på SATA, og så ser det ud som om at 10.000 rpm. bliver standard på SATA 2.

Under installationen af Windåse indlæser du HW driverne til dit RAID - ellers er det er SW RAID, og der er ikke så stabilt som et HW RAID, og der bestemmer du RAID 1 eller 0. Denne HW RAID driver initialiseres derefter under opstart, og starter Windåse normalt.

Hvis du laver skuffer til dine diske, skal du tage modellerne med køling i selve skuffen, idet alle diske kun udvikler varme når de kører, men det betyder at diskene roterer konstant når du kører RAID, for der disables "sluk for harddiske" funktionen. Men generelt hverken larmer eller udvikler SATA mere varme i forhold til alm. diske. Kun SCSI diske larmer lidt mere når de er 15.000 rpm - der kan du høre en "hylen" når hovederne kører på pladen. Hvis diskene sidder meget tæt, skulle du overveje en extra blæser foran eller bagved (pust eller sug) da de bliver varme når de kører hele tiden, og luft gennenstrømning er den eneste køling de har. Bare der er ca. 1/2 cm. imellem er der intet problem, men mange gange sidder diskene med 2 mm. og så bliver den ene disk var på pladen, og den anden disk var på interface delen, og begge slider extra på disken.

Dit kabinet kan klare køling af det antal enheder som der er strømstik til, så normalt er en strøm på 300W, og der er udtag til 2 enheder i top (DVD + DVD R/V) 2 stik i bund + diskette (EIDE 1 + 2) og 2 extra SATA stik/alm. EDB stik til 2 x SATA diske.

God fornøjelse med opsætningen/installation.

Lars

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-01-05 12:50

Gambrinus og Lars. spg er forlængst besvarret, jeg låvede de deltagende 250 points, og det er dem jeg er ved at deligere ud atm.
og hvor var i for ½ år siden , hvor jeg maglede den super info i sidder og gemmer på ? :D
tak for jeres indlæg (har i læst hele tråden?)

fleng: dine 250 points er her : http://www.kandu.dk/dk/spg.asp?groupid=30608&qid=0
JensT , hvis ikke vi høre for fra emmesen får du de 250 som er her..
vi må lige vendte og se lidt endnu om han dukker op

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-01-05 12:55
Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 19-01-05 13:34

Hej Kool

Det var ikke for at få points jeg skrev det, men mere for at du havde den info som du skulle bruge til at overveje hvad gør jeg nu lille du.

Som sagt god fornøjelse med hvad du end beslutter.

Lars

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-01-05 13:40

Jep.
Spørgsmålet er forlængst besvaret, men så længe du ikke har lukket det, må du altså finde dig i, at vi kommer med kommentarer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 17:44

Jeg er i live endnu

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-01-05 17:44

Lars.. det er jeg oxo glad for.. hvis jeg fik det dengang ;) som du kan læse længere nede er prob løst :D
Gambrinus.. hehe jep :) det er oxo i orden... men jeg ville ikke lukke det før jeg viste om dem der hjalp mig stadig var her... ville ikke give points ud til folk som ikke længere var herinde.. derfor lukkede jeg den ikke med det samme

250 til Emesen: http://www.kandu.dk/dk/spg/58773
250 til fleng: http://www.kandu.dk/dk/spg/58736
JensT for de 250 i denne tråd

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-01-05 01:32

Tak for dine point Kool.Jeg vil gerne høre hvordan det gået siden med projektet. lige bu sidder jeg og tester en nybygning med en Radeon 9600 og en audigigy 2 zs platinium lydkort, det lyder godt.
Med venlig hilsen Fleng
T@fleng.net