/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
RAID
Fra : frederikshavn
Vist : 372 gange
50 point
Dato : 18-06-04 15:05

under inst.af ein xp pro,bliver der spurgt om man vil inst.noget der hedder raid,hvad er det?
har hørt at det har noget med hd.at gøre,og hvordan fungere det ?
har 3 hd inst.på min pc'er,og mit bundkort er et msi K7N2,ver 1.3/G52-M6570XA-L03-ATX

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 18-06-04 15:36

Raid er flere HD samtidig.
Man kan dele styresystemet ud på 2 eller flere HD
Eller køre med spejling så hvis den ene HD bryder ned kan den anden køre videre.
Det er ikke backup men kun sikring af HD nedbrud.
Man kan køre så halvdelen af systemet er på den ene og den anden halvdel er på den anden. Stadig ikke backup - bare hurtigere.
Der findes Raid-controlere som XP gør klar til at indstallere med speciel software.
Det er det du ser for neden under indstallation af XP.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-06-04 16:49

hej !
jeg har et bundkort,hvor man i bios skal vælge om raid skal være sat til - enable eller
ikke - disable.på bundkortet er der så to tilkoblinger,ligesom dem der er til primær og sekunder - hvor der kan side 2 harddisk og/eller cdrom på.
hvis du ikke har det - kan du faktisk godt med xp pro bruge noget der mener om det.
dvs at jeg har prøvet med windows 2003 server at f.eks oprette en fejl tolerant disk.
her er framgangs måden
1.start-kontrol panel-administrator-(led lidt her)diskhåndtering
2.i diskhåndtering skal du finde der hvor der stå - basis disk.det står ud for hver af dine 3 diske når du kigger på den virsuelle fremstilling af dine harddisk partitioner.
højre klik med musen på basis disk og vælg - covertere til dynamisk disk.genstart.
når du derpå oprette partitioner i disk håndtering kan du oprette en raid lignene disk-enheder.dog kan win98/me ikke læse dynamisk disk.og du kan ikke bagefter gå tilbage til basis disk uden osse at slette det hele på disken.
hvad kan dynamisk disk bruges til.
her er der ldit som jeg fik min pc til.
1.du kan gøre en eksiterene partition større ligesom partition magic.
2.du kan få den til at læse fra 2 disk på en gang,så pc bliver hurtigere.
3.du kan lave fjel tolerant disk,dvs at samme filer lægges på 2 harddisk partitioner på en gang.
4.du kan med 3 disk oprette raid 5 dvs som jeg forstår det at den læser fra to disk på en gang mens infomationer lagres på den 3.altså både 2 og 3 på en gang.
det kunne jeg på min windows 2003 server men det er vel det somme med xp pro og win2000.
prøv....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-04 17:40

RAID 0 (Stripe) køre med 2 eller flere harddiske.
Data lægges samtidigt ned på begge, med halvdelen på hver.
Teoretisk er det dobbelt så hurtigt som uden RAID 0. I praxis ca. 1,5 gange.
Mine 2 SATA hd køre med ca. 80 MB/s i RAID 0.
Hvis den ene harddisk futter af, er alle data lost.
RAID 1 (Mirror) Kører ligeledes med 2 eller flere harddiske.
De samme data lægges ned på begge harddiske.
Ingen hastighedsforøgelse, men hvis den ene harddisk futter af har du dataerne liggende på den anden.
Harddiskene skal helst være ens og lige store.
Hvis de er af forskellig størrelse, vil kapaciteten være det dobbelte, af capaciteten af den mindste harddisk, resten vil ikke kunne udnyttes.
Hvis du vælger at forsøge dig med RAID skal du partiosionere påny.
Læs manualen grundigt.
På mit bundkort skal man ha' et par drivere ud på disketter, så man har dem klar til installationen af Windows.
God fornøjelse.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-04 17:43

Ups, ved RAID 1 er kapaciteten kun lig med kapaciteten på den ene harddisk.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-06-04 17:48

Gambrinus > det er også meget at holde styr på.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-04 18:15

Emesen > Det ta'r jeg som et kompliment.
Så ålede du mig ikke en gang, for min måde at stave
particcio... parcitoi.. parriccio...opdele, på.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-06-04 18:53

Jeg åler da ikke - bor selv i en åleruse.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 19-06-04 12:10

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 20-06-04 11:40

Undskyld jeg bryder ind, men det ser ud til der er nogle stykker her der ved noget om raid..
er i søde at kikke herind?
http://www.kandu.dk/dk/spg/43300