/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Opgradering fra 266mhz til 333mhz?
Fra : Kinajumjum
Vist : 336 gange
80 point
Dato : 08-06-04 10:47

Hej brugere.

Ligenu har jeg
AMD XP 2100+ processor og 2x512MB PC2100 RAM (266mhz).

Jeg ved at mit bundkort understøtter
AMD XP 3000+ processor og 2x512MB PC2700 RAM (333mhz).

Vil jeg ydelsesmæssigt kunne "mærke" denne opgradering, eller vil jeg angiveligt ikke kunne mærke forskel?
Er der nogen der har prøvet at lave samme opgradering?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 80 point
Dato : 08-06-04 12:38

Du vil helt klart mærke en forbedring! specielt med hensyn til ram, men man osse en stor forbedring i cpu ydelse! Jeg vil helt klart anbefale en sådan opgradering!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 12:48

Enig med tedd, spørgsmålet er blot, hvorfor skal det gå så hurtigt.

Jo hurtigere en computer arbejder, des flere fejl kan man nå at lave på mindre tid.

Og så lige en ting i baghovedet, der er ingen grund til at tro, at processorer bliver dyrere, nok nærmest det omvendte, så hvorfor ikke vente???

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 12:52

UPS, RETTELSE:

Jeg ved godt forskellen på de to processorer.
Det er RAM-hastigheden, jeg er interessret i - helt uden skelnen til CPU-hastighed.
(Teoretisk - hvis jeg kunne opgradere fra PC2100 til PC2700. I praksis er jeg jo nødt til at skifte CPU pga FSB'en).

Men der er altså mærkbar forskel på PC2100 og PC2700?!

PS:
Og lige et tillægsspørgsmål: Hvis mit bundkort understøtter 333mhz FSB, så kan jeg godt bruge en XP 3000+ (333FSB) processor, ik?
(På producentens hjemmeside står der kun op til XP 2600+ - men jeg tror det er en fejl).

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 13:01

ellebye>>
Jeg bruger maskinen til at optage/redigere musik, og havde håbet at der kom mindre ventetid ved en opgradering.. har jeg misforstået?
Tror du processorer bliver billigere? Hvornår og hvorfor?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-04 13:01

Ja der er mærkbar forskel på de to ram hastigheder!
Om du kan skifte til 3000 + er nok et bios spørgsmål! Har du set om der er kommet ny bios til dit bundkort?

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 13:06
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 13:19

Nu må I lige rette mig, hvis jeg siger noget forkert.
Jeg mener at ved at bruge ram eksempelvis ddr2100 vil computern køre stabilt op til en processorstørrelse på de 2100, og at sætte ram ddr2700 vil blot yderlig sikre stabiliteten, men at cpu og ram er "bundet" til hinanden, så hvis man ikke sætter en større cpu i, vil man dårligt kunne mærke det??, eller tager jeg fejl?, og hvis hvordan.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-04 13:20

Tror ikke du får problemer med at køre 3000 + bortset fra at der nok kommer til at stå unknow processor!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-04 13:21

fsb er forbundet ellebye!

Godkendelse af svar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 13:26

Det ser ud til at mit bundkort kun understøtter op til 2800+. Så det blir vel sådan én.

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 13:28

tedd>> Tror ikke du får problemer med at køre 3000 + bortset fra at der nok kommer til at stå unknow processor!

Jeg nåede frem til samme resultat.

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 13:31

ellebye>>Jeg mener at ved at bruge ram eksempelvis ddr2100 vil computern køre stabilt op til en processorstørrelse på de 2100, og at sætte ram ddr2700 vil blot yderlig sikre stabiliteten, men at cpu og ram er "bundet" til hinanden, så hvis man ikke sætter en større cpu i, vil man dårligt kunne mærke det??, eller tager jeg fejl?, og hvis hvordan.

Hvis jeg beholder min 2100+ cpu, og sætter PC2700 ram i, må FSB stadig køre 266mhz pga CPUens begrænsning.

Derfor vil PC2700 RAM'ne køre som PC2100.. spild af penge. (da mine Kingston PC2100 ECC cl2.5 koster mere end PC2700 ram).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-04 13:32

Ydelsesmæssigt ligger 2800 + og 3000+ så tæt på hinanden at jeg ville vælge 2800+ hvis prisen er meget billigere!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-04 13:35

Hvor meget har du af de kingston ram? Det kunne være jeg var interesset i at "overtage"

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 08-06-04 13:51

hehe jeg har 2x512mb.. kingston KVR266X72C25/512.

Det bliver ik noget røverkøb, tedd.. de er jo møgdyre.

men send lige en mail på kinajumjum@hotmail.com så taler vi om det