/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvorfor køre vandet højre rundt når det ~
Fra : copycatDK
Vist : 2005 gange
100 point
Dato : 07-06-02 21:49

Fik engang afvide hvad grunden var til at når man lukker vand ud drejer det altid med uret. Men kan ikke huske det.. Mener også der var noget med at når man var på den modsatte side af jorden kørte det mod uret..

Håber nogen kan svare på dette spørgsmål.

MVH
Michael (Alias copycatDK)

Accepteret svar
Fra : Charles

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-02 02:11

Hej Michael,

Det der med at vandet kører den ene og den anden vej alt efter om du står på den nordlige eller sydlige halvkugle er meget teoretisk og fungerer sjældent i praksis...

... men det skyldes coriolis-effekten... Den effekt der opstår af at jordens magnetfelter skaber en bevægelse (strøm) især i vand når jorden drejer rundt om sin egen akse.

Vand er svagt elektrisk ladet grundet vandmolekylets opbygning og dermed også magnetisk ladet. Det har du sikkert set i dine fysiktimer i skolen, hvor læreren kunne bøje en tynd vandstråle vha af en statisk elektrisk plastikstav.

Nåmmen jorden er altså også en slags stor magnet og når den drejer rundt så afbøjer den store vandstrømme især omkring ækvator, men altså også i din håndvask. At den drejer mod højre nordpå og mod venstre sydpå skyldes magnetfelternes "retning"... eller ladning om man vil...

Som sagt er det svært at påvise Coriolis-effekten hjemme i sin håndvask. Der er for mange potentielle fejlkilder til at du kan sige at drejningen skyldes Coriolis-effekten... men held og lykke med dine forsøg elleres kan du slå det op på nettet eller i dit leksikon...

Godnat

Charles

Kommentar
Fra : guffy

Dato : 08-06-02 08:16

Hej

Her et par link der forklarer lift mere i detaljer om Coreolis kraften
http://www.physics.ohio-state.edu/~dvandom/Edu/newcor.html
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/jorden.html

mvh
Guffy

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 08-06-02 14:40

Tak for svaret Charles.

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 09-06-02 17:11

Øhh nu er det jo ikke særligt velset at rette i andres besvarelser her på kandu, men jeg kan nu alligevel ikke holde mig i skindet.

Den endelige konklusion om, at man ikke kan se vandet skifte retning ud af vasken når man passerer ækvator, kan jeg fuldt ud tilslutte mig. (Troels Kløvedal kunne se det ... man blir så træt)

At de store havstrømme (ligesom store luftstrømme) på den nordlige halvkugle afbøjes mod højre, skyldes ikke noget magnetisk fænomen. Det skyldes derimod jordens egen rotation, og den forskel i hastighed der dermed er fra ækvator og mod polerne.
Hastigheden er størst ved ækvator og aftager op- og nedefter. Jorden roterer imod uret (hvis man står på nordpolen og kigger ned). Når havstrømmen så kommer fra ækvator mod nord har den så en højere hastighed end havbunden under den, og afbøjes så mod højre.

Der er nu også noget med vands ladning og en elektrisk ladet kam som man så kan bøje vandstrålen fra vandhanen med. Men det er en helt anden snak som ikke har noget med det stillede spørgsmål at gøre.

Kommentar
Fra : Charles

Dato : 09-06-02 17:35

he he...

Det er sgu også rigtigt... så kan man lære ikke at skyde fra hoften ud fra noget man troede man kunne huske... men lige at tjekke sit opslagsværk først...

Tak for irrettesættelsen ;)

Charles

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 09-06-02 22:01

Jeg havde nu også en lille smule fat i en bog...

Kaj

Kommentar
Fra : Kiruba

Dato : 10-06-02 20:46

Hej, lige en tilføjelse til emnet:
I kender vel historien om de studerende, der søgte at påvise den omtale effekt. PÅ vores breddegrader kan det lade sig gøre i et vel-isoleret kælderrum. Man skal så bruge et badekar, hvor vandet har stået i ro (!!) i 2-3 uger, dvs. uden den mindste smule påvirkning, før effekten kan ses.....
(stof til eftertanke, hvad isolerede systemer angår...)
Kiruba