/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan jeg skifte min Processor ud?
Fra : Franksp
Vist : 619 gange
112 point
Dato : 02-06-04 21:58

Hej KanDu-Venner.

Måske et dumt spørgsmål. Kan jeg skifte min Processor ud, med en større/hurtigere.
Den jeg har nu hedder: AMD Athlon(tm) Processor authenticAMD~1000 Mhz.
Styresystem: Windows ME

Grunden til at jeg spørger er, at jeg på min nuværende "Favorit-computer", har en masse programmer installeret, og jeg orker næsten ikke - hvis jeg køber en ny - at installere alting igen. Så jeg håber, det kan lade sig gøre? Naturligvis skal jeg vel også "putte" nogle flere ram i. (Jeg har 256 i dag, skal vel op på 512?)

Håber nogen vil hjælpe mig, med mine spørgsmål.

De venligste hilsener
Frank

Accepteret svar
Fra : TQsen

Modtaget 122 point
Dato : 02-06-04 22:12

Det kan du, hvis dit bundkort kan trække det....

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-06-04 22:13

Jeg ville nok vælge at tage min harddisk med mig, og så købe et nyt system uden harddisk.
512mb ram er minimum hvis du spiller. Men der er jo mange forskellige slags ram, så få en du kender til at sætte et system sammen til dig uden harddisk, eller sig hvor meget du vil ofre, så skal jeg prøve at hjælpe dig
Palle

Kommentar
Fra : smut

Dato : 02-06-04 22:18

det afhænger af dit bundkort altså om det kan køre med en processor der er hurtigere end den du allerede har i det problem kan du sikkert løst ved og opdatere din bios prøv og kig på producentens hjemmeside der kan du sikkert finde en nyere bios og hvad den så kan klare af processore du kan måske også overclocke den dit skal du ude i bios prøv og se her http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=1148 her kan du finde oplysninger om hvor dan man overclocker det er faktisk ikke så svært jeg har clocket min p4 3.0 til 3.75 uden at købe ny køler eller andet hardvare
og ja sæt du bare 256 mb ram mere i gerne mere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-06-04 22:22

Jeg vil kommentere noget af det.
Hvis du laver meget billedbehandling så er det godt med en hurtigere processor.
Alm. office programmer kører fint på 450 mhz (undtagen meget store access databaser og store regnestykker i excell)
Noget der hjælper godt er RAM 512 er ikke så tosset.
Det er også godt at have fri plads på HD til en rimelig svapfil (midlertidig hukommelse)
Så hvis du er alm. office-bruger vil du nok ikke opdage den store forskel ved en hurtigere cpu.
Du kan evt. lægge en hurtigere HD i og kopiere over - det ville måske være godt.
Emesen. (som nok ikke er enig med alle)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-04 22:34

Prøv at downloade Everest http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5

Så kan vi jo se hvilket motherboard du har! Og om man kan updatere processoren!

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-06-04 23:18

Til tedd

Nu har jeg downloaded programmet og installeret det. Hvordan skal jeg fortælle dig oplysningerne?

Til palle22

Kan jeg bare købe en ny, "STÆRKERE" computer og så sætte mine "gamle harddiske 72000" i. Og kører det hele så igen?

Til emesen

(Jeg spiller ikke) Jeg bruger min computer, mest til billedbehandling og lyd (musik)

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-06-04 23:20

Til smut

Det med bios'en. Tør jeg ikke. Måske synes du jeg er en "kylling"? men ..........

mvh
Frank

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-06-04 23:25

Har du en brænder? Så kan du lægge dine programmer osv over på cd'er.
Men hvorfor skal du have en hurtigere pc hvis du bare skal billedbehandle? Køb nogle ram og et nyt grafikkort istedet.
-Palle

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-04 00:03

OK palle22

Mener du det er løsningen? Og så beholde den processor jeg har?

Frank

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 03-06-04 00:09

Ja, det tror jeg er det bedste frank.
Hvis du ikke skal spille eller redigere levende billeder.

VH Palle
Godnat

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-04 00:11

Det skal jeg ikke Palle, så det vil jeg overveje. Venter med at LUKKE til i morgen

Selv Godnat
mvh
Frank

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-06-04 00:21

Enig, RAM gi'r mere end større CPU.
Prøv det først. De kan altid bruges i en evt. ny pc.
> Emesen sidebemærkning.
Har forsøgt uden sidefil overhovedet og det er hurtigere end med.
Undrede mig over at sidefilen blev benyttet når der stadig var RAM tilovers.
Ok, kører med noget større pc.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-06-04 00:27

du kan bare gå ind under pc. Under opsumering skulle der gerne stå hvilket motherboard du har!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-06-04 08:41

Det er slet ikke så svært at skifte CPU og du mister ikke dine data på dit system,det er ganste simpelt,man skal bare udvise forsiktighed når man sætter heatsink/blæseren på,
her kan du vælge en CPU/processer under(Processor)så vælger du Form Factor(ATX det mest almindelige)og så ser du om dit bundkort findes under (Vendor/fabrikant)og ser om dit bundkort understytter de diverse Cpu'er,det viktiste når du vælger en processer/Cpu til
dit bundkort er om det under den FSB/front site bus,og scoket og jeg kan se du har en
scoket A/462>

http://www2.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/1,,30_182_869_4348%5e7923,00.html?1060764711

Her er indstalations guides både i video og i pfd format>

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_9342,00.html

og med dette program kan du se din FSB og CPU hastighed + dine bundkort info>
CPU-Z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

og med dette lille program kan du se din FSB og CPU hastighed in real time>
http://www.cpuid.com/download/cpuclock.zip

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-06-04 08:46

dit bundkort er om det understøtter den FSB(front site bus) som cpu'en køre med skal bruge
ellers køre den langsommere end reklameret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-06-04 08:46

dit bundkort er om det understøtter den FSB(front site bus) som cpu'en køre med skal bruge
ellers køre den langsommere end reklameret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-06-04 08:49

viktigeste

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-06-04 09:00

jeg har en drønende hoved pine så jeg skriver som en brækket arm

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 03-06-04 09:06

Ello !!!

Inde på www.midtdata.dk kan du selv sammensætte din pc til lige det du vil have i den!

Tjek siden!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-04 09:54

Hej Frank

Du skal bestemt ikke købe en ny PC på baggrund af det du skriver. Mere RAM vil hjælpe, men Windows ME er ikke specielt god til, at håndtere RAM så en opgradering til XP vil sammen med mere RAM kunne give dig det du behøver, og så kunne du jo lige benytte lejligheden til at rydde op på computeren.

VH
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-06-04 12:00

Franksp - inden du opgraderer eller evt. opdaterer din bios.
Så bør du have en ekstra HD evt. 80 GB 5-700 kr. seagate baracuda som du laver en kopi på, af hele din nuværende HD..............bare for en sikkerheds skyld.
Og så tager du din nuværende HD ud og laver opgradering/opdatering.
Emesen.

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 03-06-04 12:11

Franksp! s Og skal du opgradere til Win XP Pro kan du hos Zitech computer:
www.zitech.dk købe XP Pro OEM bundlet med en Mus for kr.1 245- incl moms.
1003 jeppe

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-06-04 22:30

Til BjarneD, og naturligvis også alle andre. Jeg har en WindowsXP liggende, som jeg/vi alle, har fået af den koncern jeg arbejder i. Min kone har XP på hendes bærbare. Jeg "KAN IKKE LI' DEN". Det er nok fordi, jeg er noget konservativ/gammeldags. Jeg synes, meget bedre om min WindowsME. Jeg har i dag købst 512 Mb ram. Forhandleren, som jeg har meget tillid til, sagde - at jeg jeg formentlig godt, også kunne bruge mine 2 x 128 Mb, men at jeg først skulle sætte de 512 i og så starte computeren op, dernæst skulle jeg sætte de første 128 i, og så prøve at starte op igen og hvis det virkede, skulle jeg sætte de sidste 128 i. Han mente, at mit bundkort, godt kunne klare det. Jeg skulle ha' prøvet det i dag, men da jeg kom hjem fra et møde i København, her til aften, havde naboen startet grillen og trukket rødvinen op, og min kone var allerede derinde. Så der bliver ikke noget med at pille med computeren i aften.

Til emesen.
Sådan en har jeg lige netop. Endda en ekstern, som jeg er meget glad for. En 7200 som jeg synes er superhurtig.
Jeg vender nok tilbage i morgen, når jeg er blevet mere frisk, med resultatet, med at sætte flere ram i. Lige nu, synes jeg at tasterne flytter sig hele tiden, og "naboens kone, (hun er smadderflot) står i min terressedør, og råber, at hun har en stor whisky til mig. Så jeg smutter ud til nabokonen, Inge nu. På gensyn engang i morgen.

De bedste grundlovshilsener fra
Frank i Odense, hvor solen næsten altid skinner.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-06-04 23:18

Franksp. Glem alt om omverdenen, computer er altså det vigtigste!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-04 11:27

En stor veschsky som naboen byder på sammen med noget branket køg - er det vigtigste. Det med tasterne er nemt nok - brug den brede anykij, den er nemmere at ramme.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 08-06-04 23:24

Tak for svaret TQsen. Jeg har sat 512 ram i og det er OK