/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med cd-rom drev i xp
Fra : Pc freak
Vist : 347 gange
200 point
Dato : 31-05-04 20:14

jeg har to cd-rom drev som virker fint men kun i et par dage, så går de i stykker. så kan jeg geninstallere windows xp og så virker de i et par dage igen. dog virkede det ene cd-rom drev i en hel måned sidste gang jeg gjorde det, det andet kun en dag. det er ret irriterende. hvad kan jeg gøre???

M.V.H
Pc Freak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-04 20:21

Går de i stykker ?

Skift til Win98 SE el. linux

..så slipper du også for at samle dem igen !

Kan du ikke beskrive 'problemet' lidt mere i detaljen ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-05-04 20:52

På hvilke kabler har du sat dine CD-rom
står de som master eller slave.
Det er muligt der ikke er så mange problemer med OS/2 warp styresystemet.
emesen.

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 31-05-04 21:11

mit cd-rom drev kan læse cd-er i en dag efter at de er sat til computeren og så vil de ikke læse cd'erne mere så siger de "indsæt en disk i drev E:" så kan jeg sætte et andet i og det virker også i en dag så siger det det samme. det er sket mange gange også selvom jeg har skiftet næsten alt i min computer ud for nylig. og min onkel som jeg har lånt styresystemet af har aldrig haft problemer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-05-04 21:18

OK - så må vi vide lidt mere.
Du har to IDE fladkabler primary og secundary.
sidder det sådan.
harddisk på primary som master
Cd-rom på primary som slave
CD-rom2 på secundary som master
Eller er HD og CD sat til som cabel select
Er det kun den ene der ikke virker eller begge.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-05-04 21:21

Hov nu tror jeg at jeg læser det rigtigt.
Du har et CD-rom drev kørende som du skifter ud.
Hvis comp har svært ved at læse CD-rom så skal det på samme kabel som HD og være sat til som slave.
Emesen.

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 31-05-04 21:25

hvad så hvis jeg har 2 harddiske?

M.V.H
Pc Freak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-05-04 21:31

HD1 C: på IDE prim som master
CD-rom på IDE prim som slave
HD2 på IDE sec som master
CD2 på IDE sec som slave
Emesen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 31-05-04 23:58

Enten er det brændte CDèr som er godt slidte, ellers er det gamle cd-drev der er godt beskidte i læsehovedet.
Hvad med at købe:
Greendata anelystparken 41 B 8381 Tilst 87300016
Mail@greendata.dk
Har en brænder som min Liteon 48/24/48 bulk en knippel læse/brænde CD-drev
LTN526D levering ca 3 dage
249kr andre skal have 545kr
Det er sku billigt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 03-06-04 13:31

hej pallebhansen
der er tale om næsten nye cd'er og de virker fint på tre andre computere, og det nyeste af cd-drevene er ca 2 måneder gamle. jeg tør ikke købe en brænder hvis min computer bare smadrer den.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-06-04 23:13

Måske er problemet software-relateret.
Har du evt. installeret software som bruger ASPI?
kig evt. her: http://cd-rw.org/articles/archive/aspisetup.cfm

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 09-07-04 14:32

nej jeg har ingen ASPI programmer

M.V.H
Pc freak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-04 14:44

Det kunne være din PC der har en defekt ???

Tjeck alt på din PC med : http://shinobiresources.com/Downloads/aida32/aida32pe_393.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-04 16:11

Altså hvad er det der bliver smadret, for hvis de er smadret, kan man da ikke bare installere Windows igen, og så er de ok i et par dage?
Hvis CD-romdrevet bliver smadret, hvorfor så installere Windows igen?
Så lyder det da mere som om du har en virus der kommer ind, enten fordi du har den, og ikke får alt ud af komputeren når du "installerer Windows", eller fordi du har virusen på en CD, og på den måde får virusen ind på puteren?
Hvilket virusprogram, og er det opdateret?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-07-04 19:08

Det lyder som et af de spørgsmål, der er utrolig svære at løse. Det mest sandsynlige er en periodisk hardwarefejl på idekontrolleren, eller manglende driverunderstøttelse af ide kontrolleren! Cd rom drevene virker jo i andre maskiner, så problemet ligger jo klart på selve PC'en. Det er muligt du mangler nogle bundkortdrivere, det vil fremgå hvis du går ind under Kontrolpanel >System > Hardware >enhedshåndtering! Er der nogle gule advarselstrekanter der?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-04 19:20

Jeg kunne "som flere" tænke mig at vide PRÆCIS ; hvordan de går 'i stykker' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 26-07-04 16:34

jeg har PC cillin 2000 og det er fuldt opdateret. der er ingen gule advarselstrekanter. og når jeg sætter en cd i kan man høre den går igang med at læse men stopper kort efter og efter den har gjort det et par gange stopper den og når jeg så klikker på cd-rom drevet i denne computer siger den "indsæt en disk i drev E:"

Pc freak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 16:54

Der er vel efterhånden ingen tvivl om, det så er linserne der trænger til en rengøring. Skil drevene forsigtigt ad og rens den optiske linse foran laserdioden. That should do the trick

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-04 17:57

Citat: mit cd-rom drev kan læse cd-er i en dag efter at de er sat til computeren og så vil de ikke læse cd'erne mere
molokyle, det er da de hurtigste beskidte linser jeg har hørt om, specielt når der er tale om flere drev.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-07-04 18:59
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-04 21:01

Ja det er ikke utænkelig tedd, men så skal drevene komme til syne igen hvis der i kontrolpanelet trykkes tilføj hardware, så skal de kunne findes, selvom de forsvinder senere igen.
Jeg tror tedd har fat i noget der.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:12

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-04 12:26

pallebhansen Dato : 26-07-04 17:57 : Har du nogensinde mødt en 'værksteds' PC ? ...eller hørt om teen-age'res omgang med CD-ROM diske ???

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Pc freak

Dato : 23-10-04 16:40

jege købte en brænder, fordi jeg ikke gad at rode mere med det, og siden det har der ikke været nogle prob.

så pallebhansen var nok den der kom tætest på løsningen...