/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
christianshede
Fra : lykkebo4
Vist : 1773 gange
100 point
Dato : 27-05-04 17:37

jeg har aner i dette område.- ved navnet Frands Nielsen Mulvad og Kirsten Thomasdatter- Christianshede ligger i Bording sogn Hammerum h. Ringkøbing amt. de fik en datter Anne Kirstine FRandsdatter Mulvad i 1768 og som så blev gift med Henrich Oluffsen som kom fra Hvaler kommune i Norge. Hvad findes der af oplysninger om dette sted.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 31-05-04 14:33

er der virkelig ingen der kan hjælpe mig, lader dette spørgsmål blive stående lidt endnu, da jeg ved at det har været helligdag.
Karin

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 04-06-04 14:17

Hej Karin

Stednavnet Christianshede har royalt tilsnit. I midten af 1700-tallet blev Sigtengaard opkøbt af kongen, og dens hede udstykket til de ”kartoffeltyskere”, der i 1759 ankom til sognet, og som byggede deres koloni, hvor nu Christianshedevej krydser hovedvej A13.
Christianshede kirke blev indviet den 14. august 1894. Efter lang tids tovtrækkeri havde man endelig valgt at placere kirken ved Sigtengaard nøjagtig midt imellem de to ejerlav Guldforhoved og Christianshede.
Her havde der i øvrigt tidligere ligget en kirke. Sigten kirke nævnes år 1500 under Vrads herred, men vi kender hverken dens oprindelse eller undergang. I Pontoppidans Atlas fra 1769 nævnes ruiner af en nedbrudt kirke ved Sigten. Og der fandtes da også stadig murrester på stedet, da kirkebyggeriet blev påbegyndt i 1893.

Var det oplysninger i denne kategori du søgte ??, altså at området var en del af kartoffeltyskernes territorium ?

mvh
Poul-Erik

Accepteret svar
Fra : poulerikdahl

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-04 14:17

Hej igen Karin

...og du kan læse mere her :

http://www.henrikfrank.dk/frank/kartoffeltyskere/tyske_kolonister.htm

mvh
Poul-Erik

Godkendelse af svar
Fra : lykkebo4

Dato : 04-06-04 14:39

Tak for svaret poulerikdahl.
Har sat mig i forbindelse med formanden, som måske kan guide mig videre.
så i din profil at du har det ligesom mig- hjælper når det behøvs derfor exraordinær god besvarelser.
Karin -lykkebo4 se min profil