/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Store udsving i CPU-temperaturen
Fra : Rellom
Vist : 737 gange
250 point
Dato : 26-05-04 15:29

Når jeg har startet min computer op, eller når den har stået i standby nogle timer,
angiver Sandra CPU'ens temperatur til 28 grader celcius, men efter kort tids arbejde
er temperaturen steget til 50 - 54 grader.
Ifølge Sandra er det helt ok - "nothing to fix" - og computeren kører da også som
en drøm, men det vil den jo nok næppe blive ved med, hvis Sandra tager fejl.

Derfor: Er det normalt, at en CPU bevæger sig fra en temperatur på 28 grader til
50 - 54 grader i løbet af et kvarters tid?

Processor: AMD Athlon (tm) XP 2700+ - 2.17GHz
Computer: Plus Amitech MM/TV/V/PL Modul GA-7VM400
Styresystem: Windows XP Pro - Service Pack 1
Ram: 512 MB DDR RAM

På forhånd tak.

PS! Jeg slukker meget sjældent for computeren - en gang om ugen højst - for dels
er den meget lydsvag, og dels har jeg sat Diskeeper til at defragmentere den automatisk.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 260 point
Dato : 26-05-04 15:32

Ja det er normalt ! Når du ikke bruger processoren kommer den jo ned på en temp. nogle grader over stuetemperatur! Og en arbejdstemperatur på 54 grader er osse helt normalt!

Godkendelse af svar
Fra : Rellom

Dato : 26-05-04 15:40

Tak for svaret tedd.
Det kan man da kalde hurtig ekspedition.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-05-04 15:59

Det var så lidt Rellom Ja jeg var tilfældigt lige i nærheden ind i mellem oprydning! Har forøvrigt en 2400+ og den ligger osse indenfor de temperaturer dog kan den godt snige sig op på 65 grader, når det går heftigt til, men det kan processoren sagtens klare!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-05-04 16:08

Det lyder godt, Tedd, så kan jeg tage det helt roligt.

Men jeg har investeret en mindre formue i skrumlet, og så ville det
jo være temmelig meget SKOD (som det hedder på nudansk),
hvis det brændte sammen midt i det hele.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-05-04 16:12

Du burde ha en settings i din bios hvor du kan bede computeren om at lukke ned hvis temp. overstiger 70 grader? Så er du jo på den sikre side

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-05-04 16:23

Tak, Tedd. Det vil jeg gøre, hvis temperaturen stiger yderligere, men indtil nu har den ikke været over
de 54 grader, så stik modsat af hvad jeg oprindelig troede, lader det til at Amitech har forsynet
computeren med en effektiv køler.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-05-04 16:26

Ja det må man sige!!