/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Konvekse
Fra : hklarsen
Vist : 725 gange
43 point
Dato : 04-06-02 21:11

Hvad er den konvekse side på et buet glas!....

Er det yder siden af glasset, eller indersiden hvor buen er indadvend.

Jeg håber at der nogen som kan svare på det.

Med Venlig Hilsen

Hans

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 53 point
Dato : 04-06-02 21:48

Hejsa..

Er det ikke indersiden.. Det mener jeg.. Kig evt på http://www.math.ku.dk/~eilers/3an/bog/storbog/node435.html

MVH
Michael (alias copycatDK)

Kommentar
Fra : hklarsen

Dato : 05-06-02 01:05

Tak for dit svaret copycatDK, men gav mig ikke rigtigt noget den webside du henviste til, der var godt nok en tegning af en konvekse, men der var ikke sat noget betegnelser på, så man kunne hvilken side der var den konvekse.

Jeg er stadigvæk meget i tvil, jeg har snakket med en urmager i dag, og han siger at det er ydersiden af glaset der den konvekse altså buen ud af, men der er flere meninger om dette, lad os håber at der en venlig sjæl som give mig det rette svar på dette.

MVH
Hans

Kommentar
Fra : hklarsen

Dato : 05-06-02 14:39

Hej

Jeg har fået svar på spørgsmålet.

Konveks - udadbuet

Konkav - indadbuet

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 09-06-02 17:18

Hvis man vender det til et vandret plan, har jeg lige et par huskeregler der måske kan være til nytte:

Konveks =konvækst (når noget vokser (vækster) går det opad)

Konkav = cacaov (man husker billedet af en kop man kan have cacaco i)

Vh Kaj

Kommentar
Fra : Hojris

Dato : 14-06-02 12:56

En anden huskeregel, kunne også være at på de gammeldagse skruger, er der en kærv den går så hvidt jeg husker indad. ti hi.