/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
AC3, eller andet surround, ud af stereo?
Fra : Kinajumjum
Vist : 418 gange
100 point
Dato : 23-05-04 12:12

Hej.

(Jeg ved ikke så meget om DVD/surround, så bær over med mig..)

Jeg har dette lydkort http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm som er et højkvalitets sterolydkort.

Jeg har forbundet det digitalt (nu coax, måske senere optisk) til min forstærker som er en http://www.techtronics.com/uk/shop/612-sony-str-db940-receiver.html .

Spørgsmålet er om surround formaterne (5.1, AC3, Dolby Pro Logic/Digital, DTS) ligger "gemt" i stereo formatet?

Altså.. hvis jeg fx køber en DVD-brænder til min computer, vil jeg så kunne afspille DVD film i sourround, gennem mit stereo lydkort, digitalt over i forstærkeren, og så først "afkode" det i forstærkeren?
Kræver det noget specielt (speciel feature) af DVD-brænderen?

Hvis der mangler informationer, så spørg hellere, end at give et uprecist svar.

Hilsen Jumme

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 23-05-04 14:14

Hey Jumme
Du skal bare køre lyden enten Optisk el. coax, over til din forstærker,, så sørger den for at dele lyden da den har chippene, til af sende lyden ud i AC3 og DTS..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-05-04 15:59

Kortet er et stereokort, så du vil aldrig kunne køre surround! noget andet er at lyden vil være digital, når du kører det som du gør! Man undgår så at skulle bruge analog digital converteren, så det skulle give en bedre renere lyd! Du får dog en slags surround hvis du sætter DTS til i forstærkeren, men det kan ikke sammenlignes med ægte surround!

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-05-04 18:02

Måske misforstår jeg jeres svar, for jeg opfatter dem som direkte modsigende?!

Jeg spørger, fordi min 10 år gamle stereo video kan afspille i Dolby Logic surround (forskellig lyd kommer ud af front/center/baghøjtaler), ligeledes kan TV, CD-afspiller, enddog minidisc - hvis bare stereo signalet decodes i forstærkeren.
Det må andre stereokilder så også kunne bruges til, fx stereo lydkort i PC?

Så det jeg i virkeligheden spørger om (når jeg får tænkt mig om), drejer sig om 5.1 formatet:

Skal det nødvendigvis afkodes i DVD-afspilleren (PC DVD+stereo lydkort) .. eller kan det fødes i ren stereo til forstærkeren, og afkodes her til 5.1 ?!?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-04 18:17

DVD afspilleren har jo spdif ud så den ville du i princippet kunne afspille ægte surround med! Dolby prologic er ikke ægte surround, men her er der dog kodet noget extra ind i stereosignalerne, så man får en tilnærmelsesvis surround oplevelse! Det vil du osse kunne få via soundkortet! Men du ville kun få ægte surround (dolby digital) hvis du tilkobler dvd afspilleren direkte til dit surround anlæg!

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-05-04 19:08

tedd>> Så det du benævner som "ægte surround" er altså hvor hver enkelt kanal læses, i stedet for at være kodet sammen i stereosignalet? Er det rigtig forstået?

Så min mulighed er at tage sp-dif signalet fra DVD-afspilleren (på indersiden af kabinettet), føre til bagudgangen af kabinet, enten via coax eller optisk til forstærkeren UDEN OM lydkortet? (Hvis ja, så kommer jeg jo til at ofre en digital indgang på forstærkeren, ud over den jeg allerede har brugt til lyden fra lydkortet.) Vil det så være 5.1?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-05-04 19:36

Ja til begge spørgsmål! Med mindre der er en gennemgående spdif indgang /udgang på lydkortet? Det tror jeg nu ikke der er!

Godkendelse af svar
Fra : Kinajumjum

Dato : 24-05-04 22:25

Thanks.

Jeg har opgivet at bruge min PC som DVD afspiller. Jeg vil ikke have ledninger ud bag på + besætte endnu en digital indgang på min forstærker.
Så jeg køber en rigtig stationær i stedet.

Men tak.. så blev jeg det klogere.