/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
512 MB DDR = Windows beskyttelsesfejl
Fra : renekure
Vist : 416 gange
200 point
Dato : 30-05-02 12:03

Efter at have fungeret perfekt, blev min pc på et tidspunkt meget ustabil, for til sidst at ikke ville starte op.
Jeg prøvede alle mulige ting, og det endte med at jeg fik den op og køre igen, ved at skifte min Kingston 512 MB DDR PC-266 ud med en "gammel" 128 MB SD-ram. - Ergo, måtte det være ram klodsen der var defekt.

Jeg har nu fået den byttet hos forhandleren - uden noget brok (er det ikke dejligt - men da jeg igen gik tilbage til DDR-ram, fik jeg "Windows beskyttelsesfejl - genstart computeren". !!!!!!

Er der nogen der har et bud på, hvad det så kan være, at der er galt ??

Og et lille tillægsspørgsmål, også vedr. ram.: Jeg arbejder en del med videoredigering, og selv når jeg kører med 512 MB ddr-ram, så løber jeg rimeligt hurtigt tør for "system-ressourcer" !! - Ville det hjælpe, at sætte yderligere 512 MB DDR-Ram i ? Mit bundkort kan max have 1024 MB ram i.

Min konfiguration:

Bundkort:   ECS K7S5A (Lan)
CPU:      AMD Athlon XP 1700+
RAM:      512 MB DDR PC-266 - (når det ellers virker)
Grafikkort:   ATI Radeon 7500 64 MB DDR
Harddiske:   IBM DeskStar 60GXP 60 GB + IBM DeskStar 120GXP 80 GB
DVD:      ASUS DVD-R616
CD-ROM:      Plextor Ultraplex 40 Max (SCSI)
Brænder:      Plextor PlexWriter 8/2/20 (SCSI)
SCSI-Controller:   Adaptec AVA-2904CD
Video-capture:    Miro DC-30

OS:      Windows 98 SE

Med ønske til alle om en god dag

René

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 210 point
Dato : 30-05-02 12:37

Hej

Jo,--dejligt at der findes reelle forhandlere indimellem

Mit bud på dit problem er simpelthen at du skal skifte styresystem.
Jeg kører med samme type bundkort og samme Cpu som dit. Jeg havde også problemer med DDR Ram. Kørte med Win 98Se.
Efter jeg har fået installeret WinXp, så er mine problemer væk.

Jeg har desværre også hørt, at ECS K7S5A slet ikke kan lide DDR Ram Men kører bedst og mest stabil på SD-Ram !
Det lyder jo lidt surt, når Bundkortet er bygget til understøttelse DDR Ram. Men hvor meget der ligger i det tør jeg ikke sige.

God dag til dig også

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-05-02 13:01

PS. Når maskinen booter , får du så det rigtige tal for ram ?? Står din Bios som den skal ??

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-05-02 13:30

PPS: Før du investerer i flere ram, så prøv at Downloade RAMpage,--det er et lille gratis utility der regelmæssigt tømmer dine Ram : http://www.jfitz.com/software/RAMpage/

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 30-05-02 13:44

Da du gik tilbage til DDR-ram huskede du at fjerne SD-ram'en ?
Dydendak

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-05-02 14:13

Prøv at pille Rammene ud igen,---der kunne måske være kommet et lille fnug ell.lign. ned i ramsoklen. Husk at trykke ramblokken godt ned igen så du hører det lille "klik" ,- der skal jo ikke meget til for at skabe uorden i systemet.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 12:55

In article <EJmJ8.29181$4f4.1085261@news000.worldonline.dk>,
renekure.news@kandu.dk skrev...

[snipped]

> Og et lille tillægsspørgsmål, også vedr. ram.: Jeg arbejder en del med
> videoredigering, og selv når jeg kører med 512 MB ddr-ram, så løber jeg
> rimeligt hurtigt tør for "system-ressourcer" !! - Ville det hjælpe, at
> sætte yderligere 512 MB DDR-Ram i ? Mit bundkort kan max have 1024 MB
> ram i.
> OS:windows 98 SE

Det får du nok ingen større glæde af, da system-ressourcer og mængden af
Ram ikke har noget med hinanden at gøre, men dt kan du læse mere om her:

http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm

prøv også at se under det link der hedder hukommelse.

Du kan selv gøre meget for at optimere din pc til netop de
arbejdsopgaver du benyttet den til, men når du arbejder med
videoredigering, som er meget ressourse krævende, så gælder det om at
have så få andre operationer kørende samtidig.

Skift evt. til windows 2000 eller XP, da disse to versioner er væsentlig
bedre til at håndtere ram og system-ressourcer.

--
/Gevaldi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 12:56

In article <EJmJ8.29181$4f4.1085261@news000.worldonline.dk>,
renekure.news@kandu.dk skrev...

[snipped]

> Og et lille tillægsspørgsmål, også vedr. ram.: Jeg arbejder en del med
> videoredigering, og selv når jeg kører med 512 MB ddr-ram, så løber jeg
> rimeligt hurtigt tør for "system-ressourcer" !! - Ville det hjælpe, at
> sætte yderligere 512 MB DDR-Ram i ? Mit bundkort kan max have 1024 MB
> ram i.
> OS:windows 98 SE

Det får du nok ingen større glæde af, da system-ressourcer og mængden af
Ram ikke har noget med hinanden at gøre, men det kan du læse mere om
her:

http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm

prøv også at se under det link der hedder hukommelse.

Du kan selv gøre meget for at optimere din pc til netop de
arbejdsopgaver du benyttet den til, men når du arbejder med
videoredigering, som er meget ressourse krævende, så gælder det om at
have så få andre operationer kørende samtidig.

Skift evt. til windows 2000 eller XP, da disse to versioner er væsentlig
bedre til at håndtere ram og system-ressourcer.

--
/Gevaldi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 13:16

[klip]
> Er der nogen der har et bud på, hvad det så kan være, at der er galt ??

Så vidt jeg husker, så kan Windows 9x IKKE håndtere de 512 Mb RAM særlig
godt (vist nok noget med allokeringen af ram'en, som ikke fungerer så godt i
store mængder). Desværre husker jeg ikke hvor jeg fik denne information, men
jeg har selv haft problemet og nogle af mine venner har også forsøgt sig
uden held!

Så jeg vil give dig samme gode råd som Gevaldi - nemlig at opgradere til
Windows 2000 eller Windows XP, hvor specielt RAM større end 512 MB bliver
håndteret betydelig bedre!

> Og et lille tillægsspørgsmål, også vedr. ram.: Jeg arbejder en del med
> videoredigering, og selv når jeg kører med 512 MB ddr-ram, så løber jeg
> rimeligt hurtigt tør for "system-ressourcer" !! - Ville det hjælpe, at
> sætte yderligere 512 MB DDR-Ram i ? Mit bundkort kan max have 1024 MB
> ram i.

[klip]
Se ovenfor!

[klip]
> Med ønske til alle om en god dag
Tak i lige måde.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 20:55

I know it's awful, but Claus Rasmussen wrote to everybody in
dk.edb.hardware saying:

> S† vidt jeg husker, s† kan Windows 9x IKKE h†ndtere de 512 Mb RAM
> s‘rlig godt (vist nok noget med allokeringen af ram'en, som ikke
> fungerer s† godt i store m‘ngder). Desv‘rre husker jeg ikke hvor jeg
> fik denne information, men jeg har selv haft problemet og nogle af mine
> venner har ogs† fors›gt sig uden held!
>
> S† jeg vil give dig samme gode r†d som Gevaldi - nemlig at opgradere
> til Windows 2000 eller Windows XP, hvor specielt RAM st›rre end 512 MB
> bliver h†ndteret betydelig bedre!

Helt sikkert 512 MB til W98 er en sikker fejlkilde (ikke nødvendigvis den du
oplever, men det er meget sandsynligt).

Og ja skift til NT4.0/W2000/XP du vil sikkert opdage at 256 MB på en NT
kerne føles som 512 i W98.. Husk at Windows Me er lige så dårligt som 98

--
M.Kay

Windows 98 er ikke et styresystem, men en virus!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 21:27

"renekure" <renekure.news@kandu.dk> wrote in message
news:EJmJ8.29181$4f4.1085261@news000.worldonline.dk...
> Efter at have fungeret perfekt, blev min pc på et tidspunkt meget
> ustabil, for til sidst at ikke ville starte op.
> Jeg prøvede alle mulige ting, og det endte med at jeg fik den op og køre
> igen, ved at skifte min Kingston 512 MB DDR PC-266 ud med en "gammel"
> 128 MB SD-ram. - Ergo, måtte det være ram klodsen der var defekt.
>
> Jeg har nu fået den byttet hos forhandleren - uden noget brok (er det
> ikke dejligt - men da jeg igen gik tilbage til DDR-ram, fik jeg
> "Windows beskyttelsesfejl - genstart computeren". !!!!!!
>
> Er der nogen der har et bud på, hvad det så kan være, at der er galt ??
>
> Og et lille tillægsspørgsmål, også vedr. ram.: Jeg arbejder en del med
> videoredigering, og selv når jeg kører med 512 MB ddr-ram, så løber jeg
> rimeligt hurtigt tør for "system-ressourcer" !! - Ville det hjælpe, at
> sætte yderligere 512 MB DDR-Ram i ? Mit bundkort kan max have 1024 MB
> ram i.
well ... det vil nok hjælpe en meget stor del ja ... men det bedste du kan
gøre er nok at skifte til et andet os en lige win98 .
windows 2000 eller måske xp hvis du kan lide farvelade :)

>
> Min konfiguration:
>
> Bundkort: ECS K7S5A (Lan)
> CPU: AMD Athlon XP 1700+
> RAM: 512 MB DDR PC-266 - (når det ellers virker)
> Grafikkort: ATI Radeon 7500 64 MB DDR
> Harddiske: IBM DeskStar 60GXP 60 GB + IBM DeskStar 120GXP 80 GB
> DVD: ASUS DVD-R616
> CD-ROM: Plextor Ultraplex 40 Max (SCSI)
> Brænder: Plextor PlexWriter 8/2/20 (SCSI)
> SCSI-Controller: Adaptec AVA-2904CD
> Video-capture: Miro DC-30
>
> OS: Windows 98 SE
>
> Med ønske til alle om en god dag
>
> René
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-05-02 07:45

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns921EDEE6CE66BMkaymaildk@130.133.1.4...
> I know it's awful, but Claus Rasmussen wrote to everybody in
> dk.edb.hardware saying:
>
> Og ja skift til NT4.0/W2000/XP du vil sikkert opdage at 256 MB på en NT
> kerne føles som 512 i W98..

Dvs. at den går ned hele tiden fordi den ikke kan styre rammængden ??

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig
selv og ikke Microsoft.
Ny på Ng'er? Tjek www.usenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-05-02 11:02

I know it's awful, but Deaster wrote to everybody in dk.edb.hardware
saying:

>
> "M.Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns921EDEE6CE66BMkaymaildk@130.133.1.4...
>> I know it's awful, but Claus Rasmussen wrote to everybody in
>> dk.edb.hardware saying:
>>
>> Og ja skift til NT4.0/W2000/XP du vil sikkert opdage at 256 MB på en NT
>> kerne føles som 512 i W98..
>
> Dvs. at den går ned hele tiden fordi den ikke kan styre rammængden ??

Ja det ser sådan ud. Der findes vist et trick til at omgå det.. noget med
avancerede indstillinger i msconfig.

Men endnu værre er det at 98 ikke frigiver RAM særligt effektivt, så ved
krævende arbejde forbruger 98 faktisk mere end XP.

--
So - just read teh obituaries as the first thing in teh morning and if
you're not in them, make breakfast...

MEow - MegaFroupie

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 21-10-02 09:27

Tak for svaret PARKENSS.