/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kan ikke ramme kattebakken.
Fra : Jernladyen
Vist : 1336 gange
120 point
Dato : 01-05-04 01:12

Vi har, som nogen af jeg ved, 4 pragtfulde katte. 3 hanner og en hun, alle kast./ster.
Problemet er, at især hunnen rammer ved siden af, når de tisser i kattebakken. De sætter sig alt for tæt på kanten, og så rammer de ved siden af. Hvad gør vi, for at de kan ramme. Den yngste af hankattene kan heller ikke finde ud af, hvordan man dækker til efter sig. Han skraber godt nok som en gal, men han skraber enten på kanten af bakken, på gulvet ved siden af, på væggen eller lidt over det hele. Hans søster har noget at det samme, men hun får dog altid dækket til efter sig. Nogen idéer???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 01-05-04 01:16

Enten kan du jo vælge at lægge en mild form for pigtråd, man kan vidstnk få noget til katte (det er ikke pigtråd, men skaber en slags lugtbarrierre) eller den nemme løsning, skaf dig en kattebakke med meget højere kant, så smidige er de vel heller ikke

Kommentar
Fra : binky

Dato : 01-05-04 01:20

I kan købe en kattebakke, der er lukket. Hvis kattene ellers er gode til at gå på bakken, så skulle i anskaffe jer en, der er låg på. De er ikke ret dyre. Så tror jeg, i kan undgå problemerne. Jeg har selv haft to katte, hvor den ene var dygtig til at gå på bakken, den anden ville ikke, hvis der bare var tisset i bakken. Du skal bare have låg på, så tror jeg, dit problem løser sig.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Cornell24

Dato : 01-05-04 01:21

Det lyder meget som de er taget for tidligt fra deres mor, kan det passe?! Tror nok det er noget med 6-8 uger før man kan tag dem fra deres mor....

Der hvor jeg er vokset op har vi altid haft 1-3 katte, men de har været ude katte, så de har bare fået en spark i ruff'en, ud af døren. Men prøv at kik efter hunnen som tisser ved siden af, og sæt hende lige midt i kattebakken hvergang hun skal tisse. Efter en uge eller to er jeg ret sikker på at hun kan finde ud af det. Ang. de yngeste han kat, så sæt ham lige foran lorten hvergang han ikke får skrabet den til, og bliv ved til han gør det... Det skal jo bare læres.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-05-04 01:28

De er ganske rigtigt taget for tidligt fra deres mor. Hun blev nemlig kørt over, da de var 8 uger. Killinger skal normalt være 12 uger, før man fjerner dem fra moderen.

Ang. lukkede kattebakker har jeg hørt, de skal skiftes hver dag, for at de ikke skal stinke. Er det rigtigt??

De kattebakker vi har nu er store, og derfor også rimeligt høje. Et par cm. højere, og de havde ikke kunnet tisse ud over, tror jeg. Et af problemerne er, at det eneste sted der er plads til dem, er lige foran fyret. Og så sker det med jæven mellemrum, at de tisser på fyret også. "Fyrmanden" siger godt nok ikke andet end at det ville være en god idé at finde et andet sted til dem. Men der ER ikke andre steder. Vores hus er meget lille, og temmelig overfyldt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Cornell24

Dato : 01-05-04 01:45

Det er ikke andet at gøre end at være stand-in mor i et par uger, eller lære de det ikke... I bliver nød til at holde øje med dem, og søger for de tisser i bakken, og blive ved med at vise han-katten at han ikke har dækket sin lort til...

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 01-05-04 08:59

Hvis du har 4 katte vil jeg nok mene at kattebakken skal skiftes hver dag!!! Uanset om den er åben eller lukket...
Jeg har selv to katte og jeg skifter bakken hver dag, også selvom der måske kun er tisset/"lavet" en gang i kattebakken...

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 01-05-04 10:04

til disse indlæg prøv at se under tips der har jeg et forslag under katteproblemer Lykkebo

Kommentar
Fra : 25

Dato : 01-05-04 10:47

Både åben og lukket kattebakke skal renses hver dag, alle klumperne tages fra, jeg har prøvet åben og lukket kattebakke, der er mindre tis udenfor bakken når den er lukket, jeg renser morgen og aften for div. efterladenskaber, såder er ingen der kan lugte jeg har katte. Min opdrætter brugte Ever Clean. og jeg har prøvet diverse mærker, men må indrømme at jeg er gået tilbage til Ever Clean.

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 01-05-04 11:32

Har du overvejet at anskaffe dig et kattetoilet mere??? Jeg har selv 3 katte og har 2 kattetoiletter, og har ingen problemer med, at de rammer ved siden af.
Dine katte kan også være sarte, og vil derfor ikke tisse de steder, der er tisset i forvejen???... Og de lukkede toiletter er en ganske god idé.
Hvis du føler dig generet af lugt fra kattebakken, kan jeg anbefale Catty. De har noget grus der består af træpiller (sammenpresset savsmuld). Det absoberer lige med det samme og man slipper for den ubehagelige lugt fra kattetoilettet. Det koster 23,- for 10 liter.....
Og så er det i øvrigt meget vigtigt at holde deres toiletter rene, evt med daglige skift...Vi andre ville heller ikke gå på toilettet hvis der var pis og lort over det hele

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 01-05-04 15:09

Jeg retter lige mig selv.....23,- for 8 liter

He he he

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 01-05-04 15:16

til TQsen-
da jeg ikke ved om du bor på landet eller i en lejlighed. Vil jeg foreslå at prøv at se under tips katteproblemer. Hvordan jeg havde gjort det indtil sidste år. da jeg ikke kunne have dem inde mere.,bor på et nedlagt landbrug hvor de kan færdes ude og komme ind i læ.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-05-04 19:57

Jeg skulle nok have nævnt, at vi også har 4 kattebakker, og de bliver tømt for kattehømmer mange gange om dagen. Vi bruger fint grus, sådan noget der er gjort noget ved, så de ikke lugter, men det klumper ikke. De skal faktisk skiftes LÆNGE før de lugter. De to små tisser nemlig meget, så de bliver hurtigt våde. Men det kunne godt være, vi skulle skifte til noget andet grus. Vi prøvede noget der klumpede et par gange, men det var afgjort ikke nogen succes. Det ene mindede om en pose cement, og det opførte sig ligesådan, når de havde tisset i det. Det andet var en slags træpiller af savsmuld, men det ville de ikke bruge.
Klumper Ever Clean, eller er det grus eller hvad?? Og hvad koster det pr. 8 liter? Vi bruger to poser med 8 liter i hver, når vi skifter. Så vidt jeg husker, koster det en lille tyver pr. pose.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-05-04 19:59

Jeg glemte lige at skrive, at vi har aviser under kattebakkerne. Men kattebakkerne er så store, at aviserne kun lige er under dem. Der er kun en kant udenfor på et par cm. Det underlige er, at det er sjældent, aviserne er våde. Fyret får langt mere tis end aviserne.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 120 point
Dato : 02-05-04 10:24

1 pakke Ever Clean koster hos
Maxøe kr. 149, men der er mange typer, en af pakkerne er hvis man har mange katte, det er nærmere sand type. Lise Christiansen som opdrætter Somalikatte anbefalede det, og det er et godt produkt. Mine katte vil ikke bruge træpiller eller lignende produkt, så er der MEGET udenfor bakkken, og brusekabinen bliver kattebakke. Min erfaring er, det er nok dyrt, - men ikke i længden, da man kun renser deres efterladenskaber fra.

Min lille Somalipige gjorde nemlig også udenfor bakken, men det holdt op da jeg købte Ever Clean.

Det kan en enkelt gang smutte, men så er det når hankatten har tisset lige indenfor i kattebakken.

Mit problem blev løst med andet mærke, jeg var ærligt talt dødtræt af at rense op fra gulvet, det har jo ikke godt af det i længden.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-05-04 10:26

NB. vi har en meget stor lukket kattebakke, den kan også sættes til stikkontakt - men vi har aldrig brugt det, for det har ikke været nødvendigt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-05-04 20:57

Hej

25 Hvad mener du med, at kattebakken kan sættes til en stikkontakt?????????????

lykkebo4. Vi bor i et hus i byen, men kattene kan ikke komme ud (undtagen i en løbegård på ca. 3 x 6 m.),da de ellers bliver kørt ned med det samme. Selv om man kun må køre 50 km. t. på vores vej, tror folk at det er en tysk autostrada.
Jeg fatter ikke lige den med plastikken og hullerne. Gider du give den en gang til - pænt omskrevet så jeg også kan forstå den? (Jeg er ikke helt idiot, men heller ikke for klog)

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 06-05-04 07:05

Jeg vil anbefale dig en lukket kattebakke. Det er dog lykkes min ene kat at ramme ved siden af den, men kun én gang på 3 år. Jeg synes de virker fantastisk. Du skal købe en med kulfilter i toppen - det skal skiftes hver/hver anden måned, men det tager til gengæld næsten al lugt. Jeg bruger billigt, men godt klumpende kattegrus. Jeg skifter hele indholdet hver 5. dag (jeg har 2 katte). Bruger man dyrere kattegrus, kan det nok gå længere. Jeg synes bare det er befriende, ikke at skulle grave efter katteefterladenskaber hver eneste dag. NB det kattegrus jeg køber koster 20,- pr. gang jeg skifter kattebakke. Da jeg brugte EverClean brugte jeg den der er beregnet til 2 katte. Den holdt ikke engang en måned, og kostede 150-170,-

/dortedyg

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 06-05-04 07:06

Lige et tillæg - hvis du har 4 katte, vil jeg anbefale at du køber 2 kattebakker, eller skifter dem meget ofte

/dortedyg

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 07-05-04 00:44

Hej!
Jeg har 5 katte og en kattebakke. En`vil kun bruge gulvet præcis til venstre for bakken. Hun vil altså ikke følge den slagne vej, men jeg løser det ved at lægge avis-sider på dette sted, hvilket er nemt at rengøre da jeg bare smider papir og høm ud og erstatter med et nyt ekstra blad efter "ulykken" Mine katte kan dog for det meste komme ud og besørge, derfor er det måske en god ide som en anden foreslår, at have 2 kattebkker. De er jo meget sarte med deres toilet, så du har nemmere ved at holde det rent, hvis der er valgmuligheder. Mvh. la

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-05-04 01:16

Joohhh, men vi har jo altså 4 kattebakker, så de kan bruge en hver, hvis de vil. Men alle 4 bruger de samme kattebakker, selv når de lige er blevet vasket og har fået rent grus. Et min. efter sidder den første og tisser, og et par min. efter kommer den næste og tisser i samme kasse, næsten oveni den førstes tissetår.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hazen

Dato : 09-05-04 22:12

Har også haft samme problemer. Forsøgte med en lukket kattebakke men katten var dog ikke så begejstret for den. Har istedet lidt efter lidt flyttet bakken nærmere dør og udenfor. Bruger nu ikke længere bakken, da katten selv kalder når den skal ud. Dette kunne evt. også afhjælpes med kattelem.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-05-04 00:12

Hej hazen.
Det kan ikke rigtig lade sig gøre, for de er indekatte. De har godt nok en løbegård på ca. 3 x 6 m., men de VIL ikke besørge derude. Jeg har tit moret mig over dem, når de kom stormende ind, (nærmest med benene krydsede for at holde sig), for så at drøne op i den nærmeste kattebakke. Den ældste besørgede derude i starten vi havde ham. Han var selv kommet (formodet sommerhuskat) nærmest død af sult og kulde. Da han var vant til udelivet, besørgede han ude i løbegården, men ellers skulle han ikke nyde noget af at komme ud. Han blev nærmest skrækslagen, når døren gik op.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-05-04 00:13

Hej hazen.
Det kan ikke rigtig lade sig gøre, for de er indekatte. De har godt nok en løbegård på ca. 3 x 6 m., men de VIL ikke besørge derude. Jeg har tit moret mig over dem, når de kom stormende ind, (nærmest med benene krydsede for at holde sig), for så at drøne op i den nærmeste kattebakke. Den ældste besørgede derude i starten vi havde ham. Han var selv kommet (formodet sommerhuskat) nærmest død af sult og kulde. Da han var vant til udelivet, besørgede han ude i løbegården, men ellers skulle han ikke nyde noget af at komme ud. Han blev nærmest skrækslagen, når døren gik op.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-05-04 14:10

Jernladyen

Undskyld! jeg har lige været 4 dage på busrejse til Prag,

Vi købte en kattebakke med ledning til stikkontakten, den kan tage lugten, da min svigermor ikke havde plads til kattebakke på badeværelset, det var effektivt!, jeg kan godt forstå du stejler, men fakta er vi købte sådan en kattebakke, den er lukket, vi købte den i Værløse Dyrehandel, du kan jo se om det hjælper, jeg kan godt betro dig, i hendes tilfælde var det godt. Der lugtede ikke af kat.

Det er 9 år siden vi købte den, den er MEGET stor, da det er en Norsk Skovkat hun havde, vi har nu overtaget kat og kattebakke, for nogle år siden, nu har vi også en Somalikat hunkat på 2 år, da vores huskat kun blec 10 år, hun havde kræft i hele systemet. og til trods for hun var steriliseret, hun var vokset sammen i sit underliv. Jeg vil aldrig have mindre end 2 katte fremover.

for at gå tilbage til udgangspunktet kan du jo se på en kattebakke som jeg har beskrevet.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-05-04 14:12

NB: vi bruger kun den ene kattekakke, det går helt fint.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-05-04 20:59

Hej 25.
Håber, du har haft en god tur.
Jeg har gennemtæsket både Google og Yahoo for at finde et billede af omtalte kattetoilet, men fandt det ikke. Så vidt jeg kan finde ud af, har Værløse Dyrehandel ingen hjemmeside, er det rigtigt?? Nå, men jeg vil i hvert fald finde deres nr. og så ringe til dem i morgen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-05-04 21:19

Jernladyen

Hej igen, jeg ved han har også en dyrehandel i Bagsværd, jeg tror den ligger på Bagsværd Hovedgade, jeg mener hans kone bestyrer denne forretning.

Jeg tror du har ret med hensyn til at han ikke har en hjemmeside - desværre.
Normalt handler jeg diverse katte og hundeting hos Maxøe, hundefoderet får jeg sendt til døren af Olivers Peetfood. disse steder handler jeg i dag, men jeg ved ikke om de har det kattetoilet med ledning.

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 18-05-04 00:37

hejsa Jernladyen.

Jeg har godt nok aldrig brugt bakke med låg så jeg ved ikke om det er godt men mht. grus så kan jeg helt klart anbefale "petcare CFE" det er utrolig godt... jeg skifter kun bakken helt en gang pr måned nu. som du nok ved har jeg dog kun éen mizzer men stadig sejt. man fjerner klumper dagligt (det klumper kraftigere end andre mærker) og det stinker aldrig eller noget, prisen er derefter, ca 89 kroner for 10 kg. og der skal forresten ekstra meget i bakken hvis det skal være supernemt at fjerne urinklumper (så sætter de sig ikke på bunden), hvor og om det forhandles på sjælland ved jeg ikke, har ikke fundet det på nettet men deres adresse er her hvis du er interesseret:

Petcare aps
Frejasvej 7
6862 Tistrup

måske de kan sige dig hvam der forhandler produktet?
(problemet med at kattene skraber grus ud af bakken skal dog løses inden du køber dette (det er microsmåt) og pisseiriterende at have overalt )

Knus fra KateDk.

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-05-04 17:33

Tak for svaret 25. De elektriske kattebakker bliver ikke lavet mere, mente de i Værløse dyrehandel. De kunne godt huske, de havde haft dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-05-04 18:14

Det var ærgeligt, for de er effektive. Men har du fået løst dit problem?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-05-04 18:27

Næh, det har jeg ikke. Det har ikke hjulpet at skifte kattegrus. Enten må vi købe nogle lukkede kattebakker (og det bliver det nok) eller også må vi se om vi kan få nogle med højere kant. Det tror jeg bare ikke, for de to af dem vi har er ret høje i kanterne. Problemet er, at de to små vil tisse helt ude i siden, og så ryger det ved siden af.
Hilsen Jette