/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med drev og XP Pro
Fra : zomp
Vist : 385 gange
50 point
Dato : 30-04-04 09:37

Jeg har lige puttet XP Pro på en gammel Aopen puter, og nu har den fået lidt psykiske problemer....!

Har installeret den på en 14 GB HHD

Første problem var at den ikke kunne finde den anden HHD der sidder i, det er en 120 GB, den har den dog fundet nu, det hjalp med alle opdateringer.

nu kan den ikke finde DVD brænderen og CD rommen???

HHD 14 GB står som master, og HHD 120 GB står som "cabel select"

Brænderen er en Sony og CDrommen er en gammel "NOname"
(er på job nu, skriver flere info når jeg kommer hjem (hvis det er nødvendigt))

jeg håber der er nogen der har et forslag, da jeg har prøvet det meste!

Skal lige siges at det hele virkede fint med win 98, men denne gik dog ned under CD kopiering, (grunden til opdate)

mvh Z

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-04 09:47

Den store harddisk ville jeg sætte som sekundær master og dvd og cd ville jeg sætte som slaver til de to harddiske.

//bentjuul

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 30-04-04 09:52

har jeg prøvet, men jeg kan ikke få Sonyen til at være slave...! det kan være en jumper jeg ikke kan finde? prøver igen når jeg kommer hjem..!

De sidder sådan:

lille HHD master sammen med CD rom
stor HHD slave sammen med Sony DVD brænder

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-04-04 09:55

Det må være muligt at sætte dvd til slave, jeg tager på weekend nu, men vil følge med i hvad der bliver svaret yderligere når jeg kommer hjem.

God weekend
//bentjuul

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 30-04-04 09:59

i lige måde, jeg prøver ved 16-17 tiden når jeg er hjemme igen!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:16

Hej zomp
Har selv siddet med noget af en "oldsag" og haft nogenlunde samme problem.
1. Jeg vil tilskutte hardware som bentjuul (BJ) anbefaler.
2. Ind og kigge på bundkortet og hente seneste BIOS opdatering.
3. Flashe computeren med nyeste BIOS.

Husk at SP1 skal være installeret for at XP kan "udnytte" de HELT STORE H.D.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 30-04-04 10:22

Jamen så prøver jeg en frisk BIoS, men kan bare ikke forstå hvorfor skidtet virkede i win98 hvis det er det der er galt...!

Jeg vender sTæRKT tilbage ved 17-tiden, glæd jer....! eller.......!!

SES :'-(

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:49

Lykke til... gamle eller "ældre" PC typer kan virkelig "spille op", måske du skulle overveje at beholde Win98 på den maskine

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-04 13:09

HD som master med styresystem og CD-rom som slave på primary IDE (0 ell. 1)
HD som master (ej cabelselct) og DVD som slave på secundary IDE (1 ell. 2)
CD-rom og DVD kan byttes om hvis du vil lægge film ned på den nye HD.
Monter kun en CD-rom/DVD ad gangen og indstaller med din driverskive
Benytter du cabelselct på IDE kablet skal begge stå til CL og HD sidde på første stik.
Emesen.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 30-04-04 13:43

hehe, driverskive......................! hvilken? jeg prøver som sagt når jeg kommer hjem, har ikke nogen driver til CDrommen, men er windows driver ikke god nok til det?

mvh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 13:56

driveren i XP burde være OK!

Godkendelse af svar
Fra : zomp

Dato : 10-05-04 08:34

Tak for svaret bentjuul.
       det   virker.....!

             :D

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-05-04 10:34

Selv tak zomp, det er bare alletiders at du fik fod på drevene.

//bentjuul