/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
6 ÅR OG STADIG BLE´
Fra : import
Vist : 933 gange
5 point
Dato : 28-04-04 15:05

Vi har en dreng på lidt over 6 år, han vil kun bruge ble når han skal lave stort, og til august skal han begynde i skole så vi ville gerne at han slap bleen inden, er der nogen der har erfaring med problemet !!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 15:14

I er ikke alene om problemet.
Bleer i dag er så gode at børnene ikke mærker noget.
Prøv med en ringere kvalitet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 15:15

Ingen erfaring nej, men tag dog bleen fra ham. Det er klart at så længe han får lov til selv at bestemme han skal have en ble på, så lærer han intet!!

Tror måske jeg har misforstået noget, men så må du jo sige til.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 15:16

Tror nu nok, at man mærker der sidder afføring i bleen. Urin er så en anden snak.

Kommentar
Fra : import

Dato : 28-04-04 15:18

Man må ikke tage bleen fra ham, bare lige sådan, så mget har vi fået lært af de kloge sunhedsplejesker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 15:20

Problemet har været til diskussion i et tv-program,
mange forældre, dagplejemødre oplever det samme.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 15:23

Har jeg forstået spørgsmålet rigtigt, så ber' drengen om en ble når han skal lave stort. Hvad med at man siger NEJ til det, og laver han så i bukserne så må han selv skaffe sig af med det han nu leverer.

Det er den hårde måde, men jeg har svært ved at se hvad ellers man skulle foretage sig. Drengen er jo ikke tre år, men er der et psykisk aspekt med i problemet så er vi nok ikke de rette til at råde.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 15:42

Al respekt for sundhedsplejersker, men børn er nu i mange herrens år blevet renlige på den måde, at man ved ca tre-års alderen pottetræner, og samtidig forsøgsvis piller bleen fra dem. Hvordan skulle vi ellers lære det? Bleen skal da væk!! - det er logik at så længe trygheden ved en ble er til stede, så er der jo ingen grund til at gå på toilettet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 16:01

Import - du er nød til at komme med flere oplysninger. Jeg går ikke ud fra at problemet har løst sig. Går din dreng med ble hele tiden, eller ber' han om en ble når han skal lave stort?

Hvordan er det kommet dertil hvor det er idag?
Har du prøvet at tage bleen væk? og i givet fald, hvad skete der ved det?
Har drengen andre problemer?

Der er masser af uafklarede aspekter i dit spørgsmål, og jeg mener ikke det er normalt, at gå med ble som 6 årig..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 16:16

Øv- hvor er det irriterende, at du ikke selv deltager her Import.

Selvom du skriver, at sundhedsplejersker mener man ikke bare må tage bleen fra din dreng, så vil jeg mene, at med den alder din søn har er der ikke noget i vejen for at lave nogle regler om at bleen SKAL VÆK. Faktisk tror jeg næppe, at en sundhedsplejerske vil råde dig til at lade ham beholde den til evig tid. Kunne du ikke komme med lidt flere oplysninger om årsagen til, hvorfor din dreng insisterer på en ble?

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 15 point
Dato : 28-04-04 16:23

Nu ved jeg ikke hvor meget I har forsøgt, men på den ene side, så kan man jo have så megen fokus på problematikken, så det i sig selv bliver et problem.

I det du skriver, lyder det som om det er en bevidst handling for ham, når han skal lave stort - er det sådan kan fysiske svage/umodne funktioner jo udelukkes, hvis I er sikre på, at det er en bevidst handling.

Er det en bevidst handling, ja men så handler det jo ikke så meget om, hvad han vil eller ikke vil, så handler det om hvad man gør i vores samfund - på linie med at vi tager tøj på når det er koldt og vi skal ud o.s.v.

Men selvfølgelig kan det, at han skal lære det tackles på mange forskellige måder, men her fornemmer jeg, at han har fået lov at bestemme for meget for længe selv.

Han har ikke erfaring nok til, at kunne overskue konsekvenserne af ikke, at have lært det inden skolen starter - så lad den ligge i forhold til ham.

Se om I ikke kan gøre det naturligt - glæd Jer sammen med ham over, at han nu er så stor, at han kan gå på toilettet - køb evt. et af de her toiletsæder, der kan sættes på det alm. toilet (sådan at han ikke både skal holde balance og presse samtidig - det kan godt være et problem for nogle børn, hvilket kan gøre dem utrygge).

Glæd Jer med ham over, at han nu gør/kan det samme som alle dem han beundrer og ser op til (dig, din mand evt. andre).

Med det mener jeg, at der ikke ikke skal trues eller forklares ret meget (f.eks. konsekvenserne når man skal i skole) - men man kan godt bruge også skolen som eksempel på, at sådan gør man der, lige som du kan finde eksempler alle steder.

Det handler mere om, at du som en naturlighed forventer af ham, at han gør hvad der skal gøres på toilettet og at du i den udstrækning det ligger inden for rimelighedens grænser (eks. toiletsæde hvis der er brug for det) sådan at det ikke er utryghed, der fastholder ham i det mønster han har nu. Men det er så heller ikke noget du skal gøre et stort nummer ud af forstået på den måde, at han ikke skal styre dig, men I kan sagtens snakke sammen om og studere det sjove sæde og dets funktion, hvis der er interesse for det. Altså fjerne fokus fra det der handler om, hvad han vil/ikke, betingelser som han måske stiller, eller hvad du er parat til at yde i forhold til at fjerne problemet. Altså sådan er det bare.

Lige nu lyder det som om der på et eller andet tidspunkt har været en magtkamp mellem Jer omkring dette, den behøver ikke at være der mere, men kan være kørt af sporet så det er blevet en vane for din søn, som han har svært ved at slippe uden din hjælp. Han har brug for, at du handler som den voksne, der støtter ham i at komme mønsteret til livs, gerne uden at en evt. magtkamp genoptages.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 28-04-04 17:01

Tror du ikke det handler om omsorg?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 28-04-04 18:56

Din dreng går åbenbart ikke i institution?! Er han totalt isoleret fra andre, jævnaldrende børn? Børn spejler sig i andre børn - og deres adfærd og ønsker at ligne de andre. hvis der ikke er noget fysisk og eller psykisk i vejen med dit barn (?), bør du hurtigst muligt få ham til at omgås andre jævnaldrende børn.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 28-04-04 19:57

Hej import.
Tænk ikke så meget over det, når knægten er klar til, at "blive stor" kommer det helt af sig selv.
Det handler om tryghed, og han er ikke fortrolig med den store potte(toilettet) endnu.
Prøv en dag at sige, at du har glemt at købe bleer, så i nu bliver nød til, at bruge "kæmpepotten".
Vis ham at han sagtens kan sidde der uden at falde i, eventuelt imens han ikke er trængende, og beholder tøjet på, da det giver mere tid til leg.
Børn elsker nemlig at lære via leg.
Mvh halvdum

Kommentar
Fra : import

Dato : 29-04-04 08:13

Drengen er meget velfungerende, og går i børnehave, og han har 3 søskende, og jordens bedste mor, jeg takker for kommentarene, desværre var der ikke nogen med erfaring ! det var det forkerte sted jeg søgte hjælp

Godkendelse af svar
Fra : import

Dato : 29-04-04 08:14

Tak for svaret Hovsan.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 29-04-04 08:44

Jeg håber I finder frem til en måde at løse situationen, som er god for Jer alle.
Nå din søn går i børnehave må situationen jo formentlig også være til stede der. Da er det vigtigt at det er noget i arbejder sammen om og er enige om, hvordan I forholder Jer til det. Sender I forskellige signaler, da skal din søn bruge al sin energi på at orientere sig, han bliver utryg og vil da holde fast i kendte mønstre.
Hvis det er et problem i børnehaven også så er det absolut noget I skal snakke sammen om, hvis I ikke allerede har gjort det - handler det om forskellige opfattelser af, hvordan problemet løses, så er det Jer voksne (personale og forældre), der har brug for hjælp til at samarbejde - her kunne en ideen være, at inddrage en person fra kommunens pædagogisk-psykologiske rådgivning - ikke i forhold til Jeres søns problem, men i forhold til Jeres samarbejde.

Hvis det ikke er et problem i børnehaven, men kun hjemme og I ikke kan bruge nogen af forslagene her, da vil en henvendelse samme sted være en god støtte for Jer, da pædagogis-psykologisk rådgivning kan vejlede også, når det handler om, hvordan I kan forholde Jer.

Er det her I har fået vejledning af sundhedsplejersker og er det råd I har fået for nyligt, da synes jeg I skulle bede om vejledning f.eks. af en psykolog, da han/hun har større viden om psyken, som har en indflydelse på det problem I oplever.

De bedste ønsker for Jer med håbet om, at I finder frem til nogen som kan støtte Jer.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 19-07-04 14:20

han skal altså lære at gå uden ble, det er ikke ham der bestemmer, men det er forældrene at lære barnet at være uafhængig, ved at give ham ble på fastholder du ham i babystadiet, hvem har glæde af det? så mon ikke bleen skal af hurtigst muligt, ellers får i et kæmpe problem.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 19-07-04 14:20

han skal altså lære at gå uden ble, det er ikke ham der bestemmer, men det er forældrene at lære barnet at være uafhængig, ved at give ham ble på fastholder du ham i babystadiet, hvem har glæde af det? så mon ikke bleen skal af hurtigst muligt, ellers får i et kæmpe problem.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 28-10-05 19:56

Har du fundet en løsning på dit problem!

Kommentar
Fra : import

Dato : 31-10-05 08:15

Pludselig fra den ene dag til den anden var det løst, det eneste vi havde gjort var at vende ham til at sidde mere og mere på toilet, og så tage focus væk fra problemet " det hjalp " mvh Bent