/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Højtalere....
Fra : gubbi123
Vist : 536 gange
20 point
Dato : 23-04-04 02:04

Har "brændt" mine pc-højtalere af. Jeg har indtil nu haft et sæt cycon sp-400, som jeg egentligt har været ret glad for - dog så synes jeg de har manglet lidt i effekt og muligheden for at spille højt.
Jeg bruger mest mine højtalere til at afspille almindelig musik. Jeg har en ide om at bruge maks 500-600kr. En af mine venner foreslåer et par Creative højtalere, men jeg er lidt blank, hvad jeg skal vælge.
Er der nogen som har et godt råd

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 23-04-04 02:23

Disse højttalere er bedømt til 6/6.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18643
De er da også meget fede......

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 20 point
Dato : 23-04-04 05:52

Få fat i en gammel forstærker/reciever og brug et par alm. højtalere. (Evt. genbrugsbutik).
Det gør jeg. Det giver massere af power for ingen penge.
Det kræver selvfølgelig plads til forstærkeren ved pc'en.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-04 05:55

Hvis du sætter pc'en til en recievers tape-indgang, har du mulighed, for at høre radio samtidig, med at du får lydene fra pc'en ud gennem samme højttalere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-04 08:22

Gambrinus har fat i det rigtige. Det er en fed ide. Skal det være små pc-højttalere er Creative klart et fornuftigt valg. Du kan få den i flere prisklasser. Tag en cd med til butikken og forlang at høre sættet inden du køber, så du ikke får noget skrammel med hjem.

PS HUSK det bliver aldrig hi-fi til den pris.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-04 13:15

>3773
Tak for rosen.
Kvaliteten på "rigtige" højttalere/forstærker overstiger jo mange gange, kvaliteten på et sæt pc-højttalere til 600 kr.
Jeg køre med en meget gammel og meget tung Samsung reciever til 0 kr. og et Dantax subwofersysten, som jeg fik for et par hundrede. Måden de regner effekt (Watt) på HI-FI og pc er jo også meget forskellig for, at sige det mildt. Man ka' få et sæt pc-højttalere på 120 Watt til 100 kr. ????????????????????
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-04 13:28

Uha ja Gambrinus. Vi har haft snakken masser af gange med "skulder-watt'ene" i Hifi højttalere, surround, Car-fi osv.

Skægt er det, at alle fabrikanter af auto-headset, uden switch-mode strømforsyning kan fabrikere mellem 40 og 50 Watt. Sjovt nok kan vi andre kun fremstille sådan noget som ca 19Watt pr kanal i 4 ohm ved 13 Volt forsyningsspænding. Og det er nødvendigvis vha af brokobling, ellers bliver det ikke andet end 4-5 Watt.

Desværre er det alle drenges yndlingsparameter for kvalitet: "Hvor mange Watt er de på", siger man og peger på et sæt højttalere. Når så man fortæller at bassen vist kun er til 200Watt nominel, og der sidder en amp på over 700Watt/ch foran, fatter de slet ingenting. At det så kan spille så jorden ryster begriber man slet ikke, idet disko/dasko sildekasserne hjemme på værelset, indkøbt i Bilka til 999,- for et sæt, iflg fabrikanten kan tåle 350W. Iøvrigt brændte man diskanterne ved sidste fest, fordi man troede at man kunne skrue op til kl 4 på potentiometret, selvom bassen allerede var på vej ud af kabinettet ved kl 11. Det kompenserede man så for ved at trykke på loudness knappen, inden den gamle Pioneer fik fuld skrue.

Yes yes, keep on rock'in

Brug Gambrinus råd Gubbi, det er en fed ide.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-04 22:21

Nemlig.
Tænk på en rørforstærker på 20 Watt.
Det er sgu' noget der sparker r....
Gambrinus

Kommentar
Fra : gubbi123

Dato : 24-04-04 22:47

Det er jo alt sammen godt nok, men jeg har ikke lige en forstærker ved hånden og har gennem længere tid været på udsigt efter en, men hvor finder man lige sådan en til billige penge. Folk smider jo hellere ikke "bare" højtalere på genbrug. Har kigget på qxl.dk og synes ikke umiddelbart der er noget eller også koster de jo en hel del.

Derfor vil jeg gerne høre, hvad I mener om f.eks Creative Labs I-trigue 3300 er gode højtalere. De kan købes for ca 600kr i div. netbutikker.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-04-04 01:10

Her i byen (Sønderborg ) har vi en Kkirkens Korshærs Møbelgenbrug.
De har for det meste både forstærkere og højttalere.
Meget, meget billigt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-04-04 01:17

Creative Labs I-trigue 3300 se helt gode ud til prisen. Flot design.
Du skal bare ikke regne med at de 43 Watt, som er opgivet, gi'r lige så meget som en god gammel tung forstærker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 08:32

Gubbi

Det jeg har hørt til Creative - jamen de er skam ok. Ok lyd i dem (men det bliver aldrig Hi-Fi). Jeg har selv et bette set Creative, fra Bilka enda. Og de giver skam udmærket lyd til pc-spillene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-04 15:05

Fik du købt højttalere Gubbi?

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 27-06-04 14:15

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.

Kommentar
Fra : gubbi123

Dato : 28-06-04 00:32

Har ikke fået købt højttalere, men har købt en billig dantax dvd afspiller med tuner til stuen også sat min gode gamle JVC -forstærker til pc-en - det kører bare derud af *S*.

Godkendelse af svar
Fra : gubbi123

Dato : 28-06-04 00:33

Tak for svaret Gambrinus.