/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjælp til lejeloven.
Fra : copycatDK
Vist : 1824 gange
200 point
Dato : 19-04-04 11:38

Hejsa..

Vi står i den situation at vi er blevet opsagt på vores lejemål med 3 månerds varsel pga. huset er blevet solgt. Problemet ligger i at i følge lejeloven så kan udlejer min opsige os med 1 års varsel. Men har så hørt om en 2 års regl. Som gør at han godt kan opsige os med 3 månders varsel hvis vi ikke har boet der i over 2 år. Men jeg kan ikke finde det nogen steder. Håber i kan hjælpe. Har besøgt familieadvokaten og har også læst mig frem til alt det andet. Men intet om en 2 årsregl??
Har jeg ret og udlejer har et års opsigelse. så er meningen jo med det hele at jeg vil ind og få hele vores depositum tilbage. Hvis han ønsker vi skal flytte inden for de 3 måneder. Det mener jeg sgu da er fair nok.

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 210 point
Dato : 19-04-04 11:41

Vester Voldgade 9,1.
1552 København V
e-mail info@llo.dk

Personlig henvendelse
Mandag-onsdag kl. 13-15 og
torsdag kl. 13-17

Telefonisk henvendelse
Mandag-torsdag kl. 10-16
Tlf 3311 3075
Fax 3393 7617

www.llo.dk

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-04 11:48
Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-04 11:48

Undskyld så ikke du havde været der.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 19-04-04 11:49

Hej

Der er 2 væsentlige regler der skal være opfyldt for at en lejer kan opsige jer fra et lejemål ved salg.

For det første skal der være tale om en ejendom med kun 1 lejemål. Dette gælder dog også for ejerlejligheder selvom der er mange lejemål i ejendommen.

Dernæst, så skal lejemålet benyttes af ny ejer. Det er ikke nok, at man forventer at ny ejer vil bebo lejemålet. Det er en forudsætning af lejemålet rent faktisk overtages af ny ejer. Det betyder at man ikke kan sige dig op,hvis man bare vil gøre det lettere at sælge boligen.

Der gælder i sidstnævnte tilfælde en 1 års regel.

Der er specielle regler for ejerlejligheder, hvor der gælder den yderligere betingelse for lejemål indgået efter 1980, at lejeren ved lejemålets påbegyndelse er gjort bekendt med, at det lejede er en ejerlejlighed, og at opsigelse kan ske med denne begrundelse ( at ejerlejligheden skal sælges). For lejemål indgået efter 01.07.1986 gælder at udlejeren tidligere selv har beboet ejerlejligheden.

Det er lidt kryptisk, men hvis det er en ejerlighed, og du har fået skriftlig besked i forbindelse med indgåelse af kontrakten, at der kunne være tale om at lejligheden skulle sælges, så vil den nye ejer formentlig kunne opsige dig med kortere varsel, men det forudsætter at den nuværende udlejer har beboet lejligheden selv.

I øvrigt, så er det jo altid tilladt at forsøge at handle sig til en gunstig situation, i dette tilfælde at du ikke skal betale for istandsættelse, men hvis du på nogen måder er i tvivl om dine rettigheder, vil jeg anbefale dig at gå til LLO, eller evt. henvende dig i din kommunes huslejenævn for hjælp. Det sidste koster 125,- og ekspeditionstiden er normalt rimelig hurtig.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-04 12:11

Vi har lejet et hus. og der er kun det ene lejemål. Har snakket med den ny ejer og han skal flytte ind.
I lejekontrakten står der godt nok at udlejer kan opsige os med 3 måneders varsel. Men den er jo ugyldig i det lejelovens betemmelser på dette punkt ikke kan/må forringes. så det eneste problem vi har er hvis den der 2 års regl der den passer. Men ved somsagt ikke hvad det er for noget.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-04 12:25

Har lige snakker med llo og de vil ikke hjælpe med spørgsmål før jeg er medlem. Såå har bestilt matriale fra dem. Så nu må vi se hva der sker.. Men er stadig interesseret i den 2 års regl der.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-04-04 14:51

Jeg mener helt klart (understreger MENER) at han må opsige dig med 3 måneders varsel. Den 2års regel du omtaler, gælder hvis DU vil fremleje dit lejemål. Medmindre andet er aftalt i din lejekontrakt, kan han opsige dig.

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 19-04-04 15:10

Du har helt ret i at man ikke må fravige lejeloven til ugunst for lejer. Hvis du vil have en hurtig vurdering af om lejekontraktens pasus vedr. opsigelse er gyldig, så gå i huslejenævnet.

Du skal være opmærksom på at opsigelse først kan ske af den nye ejer. Så du kan ikke siges op "i god tid" så den nye ejer kan flytte ind når han overtager huset. Det er således ikke nok at han har fortalt han skal bruge lejligheden.

Hvis det er et hus, du har lejet mener jeg helt klart ikke at en 3 måneders regel på noget tidspunkt kan komme på tale.

Da jeg implicit har forstået, at du er indstillet på at flytte ville jeg, hvis jeg var dig, iøvrigt blot meddele udlejer at du har 12 måneders opsigelse, men det iøvrigt ikke er noget du og han skal drøfte, da det først er den nye ejer der kan sige dig op.

Så vil jeg tro du står i en meget fordelagtig forhandlingssituation, hvis den nuværende ejer har brug for lejligheden til den nye lejer for at få solgt.

cir

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-04 18:10

Jeg står i en situation som jeg kunne udnytte meget (økonomisk)

Jeg har givet udlejer et tilbud om vi kan fraflytte lejemålet allerede d. 1 Maj. Imod at han betaler det fulde depositum tilbage. Jeg afventer svar fra ham her til aften. Og så ville vi alle jo blive glade. I stedet for at skulle køre en sag igennem LLO som sikkert vil koste ham MEGET mer end det vi forlanger.

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 30-04-04 11:15

Inden i allesammen blander pærer og bananer for meget sammen så er reglen at udlejer kan opsige Jer med 1 års varsel. Dette kræver selvfølgelig at udlejer opfylder alle de formelle krav som du kan se under kapitlet OPSIGELSE i Lejeloven.

Hvis det er husets nye ejer, der skal flytte ind, er det den nye ejer, som skal opsige Jer med førnævnte 1 års varsel.

I kan selvfølgelig fraflytte tidligere og dermed handle Jer frem til en gunstig situation, alt efter hvor interesseret den nye ejer er for at komme af med Jer og selv flytte ind.

MVH
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 17-01-07 17:47

Tak for svaret dscoop80.