/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Labels på hjemmebrændte DVD'er
Fra : bigfool
Vist : 291 gange
65 point
Dato : 15-04-04 18:39

Jeg har gennem nogen tid oplevet adskillige gange, at DVD'ere brændt på brænderen såvel optaget på en Philips DVDR80 og efterfølgende monteret med DC/DVD labels på overfladen har det med at "fryse" ved afspilning i såvel DVD-drev, DVD-afspiller som DVD-optager efter ca. en halv times tid. Én af dem der har drillet senest lykkedes det mig at lave en kopi af på et nyt medie, som efterfølgende lod sig afspille i små tre timer - Uden problemer.

Kan det tænkes, at de hersens label-kit gør, at skiven, når den sidder i en eller anden afspiller ikke kan komme af med varmen, hvorfor maskinen også bliver relativ varm, og det er derfor ?

Jeg oplever det på såvel Philips, HP, Verbatim og andre DVD+r/RW fabrikater.

Hilsen Bigfool

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-04 18:57

Det kan sagtens tænkes... varme gør alle laseroptiske medier ustabile. Det har jeg i hvert tilfælde oplevet utallige gange med CD (musik) i bilen. Når de så er afkølet fungere de fint igen - sååååeeehh din teori er ikke helt hen i skoven.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-04 18:59

Der skal ikke meget til før en DVD/CD kommer ud af ballance.
Den kan vibrere så meget at den smadre sig selv inde i drevet.
En label der sidder en lille smule forskudt, vil lave slinger.
Emesen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-04 19:01

Anskaf et skrivbart CD medie, og evt. en Canon 850i med denne printer får du mest for pengene... se test
http://www.datanord.dk/printertest.pdf

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 15-04-04 20:13

Jo, det med varmen kan jeg godt forstå, men tror I at det at der sidder en label på skiven øger varmeudviklingen kontra hvis skiven var uden label ?

Bigfool

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 15-04-04 20:23

Lige fra det første hjemmebrænderi har jeg ikke oplevet det med varmen,jeg har været ude for at etiketten har løsnet sig pga varme,men vi må jo nok vente på HP nye system

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 32 point
Dato : 15-04-04 21:02

jeg tror ikke på den med varmen... jeg har selv lavet en del med label.. det eneste jeg har døjet med er at jeg har 2 dvd afspillere.. en lidt ældre til 3500
og en af de billige til 700... den til 700 har jeg aldrig døjet med og jeg sætter label på alt.. det som er problemet er at den dyre er mere fint følende.. den er meget modtagelig for vibrationer.. jeg er begyndt at bruge ridisc skiver.. http://www.mediaatlantic.com/product.php/838/0/ de kan køre på begge maskiner.. faktisk alle dem jeg har haft dem i..
som regel er det den sidste halve time som er problemet.. det er fordi at den læser skiven inde fra og ud og jo længere ud du kommer jo støre er svingningerne selvfølgelig..

junior

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 15-04-04 22:19

Det lyder sandsynligt hvad CCjunior siger,jeg kender også et par stykker med dyre optager/afspillere,og det er rigtigt ,der skal ikke meget til

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 15-04-04 22:34

@CCjunior Tjahhh, nu nævner du de der ridisc skiver, som efter jeg tjekkede på dit link kunne se er DVD-R. Jeg kører udelukkende DVD+R/RW, som min optager kræver. Ved ikke om der i den henseende er teknisk forskel på - og + mht. varme/vibrationer ... ?

Bigfool

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 16-04-04 07:53

bigfoot
Hvad er forskellen på – og + ??
DVD formater er en mindre jungle at finde rundt i.DVD + R og DVD –R kan reelt det samme.Plusset og Minusset før Rét angiver ,hvilke producenter der understøtter de forskellige skiver.I uenighed om ,hvad standarden skal være,har PHILIPS,SONY,HEWLET PACKARD,DELL;RICOH,YAMAHA besluttet sig for at understøtte plus formatet.Men´s bl.a PANASONIC,TOSHIBA,APPLE COMPUTER og SHARP har besluttet sig for at understøtte minus formatet.Det samme gør sig gældende for DVD – RW og DVD + RW.Og nogle af afspillerne kan kun håndtere et af formaterne mens andre kan håndtere begge formater
Fra en artikel

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-04-04 19:59

Olehermann> du kan sammenligne +- skiverne med dengang hvor beta og vhs havde kampen om markedet.. det er en satsning om hvem som vinder "kampen ".. jeg tror det er hip som hap hvilket format det er angående vibrationer.. vibrationerne komme ved at skiven ikke er ordentlig i ballance.. mit råd er at du skal prøve at købe lidt forskellig skiver og prøve dig frem.. se om ikke du kan låne en enkelt skive hist og her..så kan du få en fornemmelse af hvilke skiver der kører optimalt med din maskine..

en anden ting er at der er nogen skiver som kører bedst med en type brænder... men hvis ikke du får fejl i verify tjekket så burde det ikke ha noget at sige...

Junior

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 19-04-06 07:39

Tak for svaret CCjunior - Bedre sent end aldrig herfra, men har lige været igang med at rydde op i gamle indlæg . Jeg har stoppet med at lable skiverne, anskaffet mig en pen til at skrive direkte på overfladen og har ikke oplevet problemet mere. Hvad der er/var den egentlige årsag må stå i det uvisse ...

Bigfool