/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
X-Color
Fra : philippa
Vist : 603 gange
50 point
Dato : 13-04-04 22:36

Hej...

Er der nogle herinde der kan forklare mig det med X-Color... hvad er det og er det godt eller skidt

Mvh.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 09:49

Du må nok lige forklare nærmere, katte og x-color, hvordan hænger de to ting sammen??

Accepteret svar
Fra : KateDK

Modtaget 50 point
Dato : 25-05-04 01:13

Hejsa... X-color er betegnelsen for en speciel farvetilstand hvis man kan kalde den det. Det sker genetisk formoder jeg. Du køber feks. en RØD killing. Hvis killingen er X-color betyder det så at du ikke aner hvilken farve den får senere, fordi katten langsomt igennem livet skifter hårfarve. racekatte kan såledet komme ud for at skulle genregistreres flere gange livet igennem. Katten er ikke syg som sådan, det er der i hvert tilfælde intet der tyder på. det er bare en Joker man køber feks kan man se en rød kat med sorte poter hvis den er X-farvet...Det ser man ellers ALDRIG ved en "ægte" rød kat og det kan så evt signalere at katten vil blive mørkere med tiden. Som almindelig husdyr vil jeg sige at det ville være et rigtigt godt køb da de bliver utroligt smukke. X-color batyder forresten "Regnbue" og er ret dækkende da man jo så dækker sig ind for alle farvemuligheder Hvis du overvejer at købe en X-color. så skal du lade være hvis du har tænkt dig at starte op som avler eller udstiller. for "farven" eller hvad man skal kalde den er IKKE godkendt endnu og der er vild diskution om hvorvidt den KAN godkendes da den skifter. men i år har man nedstemt at anderkende den hos NFO Breed Council med et flertal på 89%.
Du kan hvis du er god til Engelsk læse nærmere på blandt andet http://ourworld.compuserve.com/homepages/L_P_SWEPSTON/newcol.htm.

Godkendelse af svar
Fra : philippa

Dato : 06-09-06 11:21

Tak for svaret KateDK.