/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
installation af USB-porte?
Fra : lyhne1
Vist : 433 gange
25 point
Dato : 13-04-04 08:31

hejsa.
Jeg har investeret i en ny usamlet computer. Den er nu samlet, dog mangler jeg at installere de medfølgende usb+firewire(+et andet stik, der er ret lille, jeg ikke ved hvad hedder...) de skal sættes bagpå kabinettet(derhvor der også er grafikkort og lign) problemet er at jeg ikke kan se hvor på bundkortet de skal sluttes til... der er 3 stik på enheden, 2 røde og 1 blå. den blå er de 2 usb porte, og de røde er firewire + den den anden... umiddelbart er der kun 2 usb tilslutninger på bundkortet...

det er et abit nf7-s: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10460

hvor dælan skal de sluttes til???

Håber nogen kan hjælpe...

vh
Lyhne1

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-04-04 09:33

Her har du en manuel til dit motherboard der står præcis hvordan du skal gøre!:
http://www.abit-usa.com/downloads/manual/nf7.zip

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 13-04-04 09:56

tak cooper..

Den havde jeg såmænd allerede.. (dog er den ikke i farve i bogform.. )

Jeg kan simpelthen ikke se, hvor jeg skal slutte de 3 omtalte stik til.. som sagt kan jeg jo godt se at jeg skal sætte usb til usb.. men hvad med de andre???

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 21:55

Jeg har downloadet den manual som dscoop80 linker til, den er dog på kinesisk, men jeg tror jeg har løsningen, du skal bare opdatere bios, det skal nok virke, det er en universal løsning der bliver foreslået hele tiden her på kandu.dk..... Spøg til side-

Så vidt jeg kan se i manualen kan du ikke tilslutte de andre 2 stik, bundkortet understøtter ikke firewire, såre simpelt.

Jeg vil gætte på at det andet stik er et mini-firewire stik, det er kun ½ så højt som det rigtige firewire og ca. 1/3 i bredden, firkantet med et lille hak i toppen.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 14-04-04 22:06

Hej Soenne.

Det er efterhånden også hvad jeg er kommet frem til efterhånden, synes bare det er mærkeligt at det følger med bundkortet så... jeg har nu prøvet bare at sætte usb stikket til.. Og det virker. Dog sagde den da jeg startede, at der var æændret på min cpu...??? Det forstod jeg ikke, men trykkede f1 for at fortsætte.. Og nu skriver jeg dette... Har dog ikke genstartet siden, så jeg ved ikke om det bliver ved...

Og tak, ja-så må det være et "mini-firewire" det svarer ihvertfald til din beskrivelse..

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 22:42

Måske du lige skulle prøve at genstarte igen, jeg synes også det lyder underligt.
Jeg kører med et andet bundkort, men med samme chipset fra nVidia, jeg har disse porte, men på et add-on kort der fulgte med bundkortet, måske der findes et add-on kort til dit bundkort, du skal bare fristes til at købe dette, derfor de medfølgende stik, du kan jo bruge usb-stikkene.
Jeg har iøvrigt købt et løst frontpanel med usb+firewire, usb-stikket skal sættes til bundkortet, men firewire-stikket skal i add-on kortet.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 14-04-04 23:11

Den skriver:

"CPU is unworkable or has been changed. please recheck - CPU soft menu"

Nej, det lyder overhovedet ikke betryggende... siger det dig noget???

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 23:47

Det kan godt være at din bios har nulstillet sig selv til defaults, der skal nok være en menu i bios der hedder CPU soft menu, der omhandler indstillinger omkring CPU'en, prøv om du kan indstille de rigtige værdier, ellers skriv hvilken processor du har og hvad der står i menu'en, så kan du få hjælp til indstillingerne.

Jeg tror ikke på at din CPU har taget skade, hvordan skulle den have gjort det, det har ihvert fald ikke noget med dine stik at gøre, men bios kan nulstille hvis bundkortet på en eller anden måde har været kortsluttet.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 14-04-04 23:57

ok.
Jeg vender lige tilbage til det i morgen tidlig..
Tak for hjælpen indtil videre..

Godnat herfra

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-04-04 08:06

Her er en kopi fra Aida 32.

Det er en xp2500+
Så det er vel måske der fejlen ligger??
Jeg tror altså også der står 2500 i bios, men det skal jeg lige ud og skrive ned...

CPU Egenskaber
CPU Type   AMD Athlon XP-A, 1100 MHz (5.5 x 200)
CPU Alias   Barton
CPU Stepping   A2
L1 Kode Cache   64 KB
L1 Data Cache   64 KB
L2 Cache   512 KB (On-Die, Full-Speed)

CPU Fysisk Information
Type   453 Pin PGA
Størrelse   4.95 cm x 4.95 cm
Transistorer   54.3 million
Proces Teknologi   6Mi, 0.13 um, CMOS, Cu
Teknologi   101 mm2
Core Spænding   1.65 V
I/O Spænding   1.6 V
Typisk Forbrug   53.7 - 60.4 W (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug   68.3 - 76.8 W (afhængig af clock hastighed)

CPU Producent
Firma Navn   Advanced Micro Devices, Inc.
Produkt Information   http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118,00.html

CPU Udnyttelses Grad
1. CPU   0 %

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-04-04 08:14

i bios står der:

Name: AMD Athlon xp
Internal frequency: 1100 mhz (100X11.0)

Operating speed: 2500+
external clock: 166 mhz
AGP frequency: 66 mhz
CPU fsb/dram ratio: 5/6 (400mhz)

CPU interface: Disabled.

og så står der noget med temperaturen.

Ja,, den kender vist ikke min processor... det er den her, hvis det skal bruges..:http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10873

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 15-04-04 16:08

En XP 2500+ kører med en hastighed på 1833Mhz, og en FSB på 333Mhz, det giver en multiplier på 5.5, dvs. 333x5.5

Bare husk at din FSB på 333Mhz, giver en CPU ext clk på 166Mhz.

Nu kommer vi så tilbage til det jeg skrev tidligere og som egentlig bare var ment som en joke, men jeg tror du skal opgradere din bios.

Her står der noget interessant under revisionshistorie version 21 pkt. 7, men hent den nyeste bios og prøv igen.
http://www.abit-usa.com/downloads/bios/bios_revision.php?categories=1&model=6

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-04-04 21:28

Jeg er ikke meget for at opdatere bios, så jeg har prøvet lidt andre ting...

Det der virkede,(ser det ihvertfald umiddelbart ud til) var at sætte min fsb/dram ratio til "auto"...

nu er min com ihvertfald tilbage på de 2500+ (1833 mhz)...
Men jeg kan godt nok ikke forstå, hvorfor den hoppede ned på 1100... Det kan vel godt være den kortslutning, du skrev om...??

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 15-04-04 21:46

Er den holdt op med at give den melding under opstart??
Har du læst det punkt jeg henviste til??

Du havde vel ikke din PC tændt, da du monterede USB-kablerne??

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-04-04 08:14

ja. den fungerer fint.. (kunne dog ikke finde den ene hd, men det er løst)
Jeg har kigget lidt på dit link, og det kunne godt være at jeg skulle opdatere bios, men som dagt er jeg ikke meget for det... Er det ikke besværligt/risikofyldt??

Nej, jeg havde hevet strømmen fra.. (Dog kan der måske have været lidt "reststrøm" tilbage i kondensatorerne.. Så vidt jeg ved kan de "gemme" lidt på strømmen...)

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-04-04 08:18

hej igen.. Er iee1394 det samme som firewire??
det har jeg ladet mig fortælle at det er.. Så kan jeg vist godt slutte det til alligevel...???

Accepteret svar
Fra : Soenne

Modtaget 25 point
Dato : 16-04-04 20:51

Hejsa, Ja det er det samme som firewire.

Hvis du ikke har nogle af de problemer der er omtalt i de forskellige versioner, er der ingen grund til at opdatere din bios.

Risikofyldt, ja det er jo som man tager det, hvis noget går galt, er det nok farvel til dit bundkort (rep. kan dog lade sig gøre), men ellers er det bare at gøre som der står skrevet.

Men hvis du ikke er sikker, så lad være.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-04-04 23:24

hej igen Soenne.

Jeg har umiddelbart ingen problemer...så jeg venter altså med bios opdat..

Jeg burde godt kunne sætte den firewire port til ikke, bare som der står i kap 3-18 i manualen ikke? skal jeg så sæte mini FW stikket på ie nr. 2?? jeg har dog ikke mulighed for at teste det (og derfor egentlig ikke behov) så jeg kan jo også bare lade være...

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 18-04-04 22:15

Jeg ville sætte det til, du kan jo ikke så godt prale af at have firewire, hvis det ikke er sat til.
Mini FW kan du sætte til på samme måde, det er bare stikket der har en anden udformning.

Jeg kan heller ikke teste mit, så jeg antager bare at det virker, det vises i hvertfald i min enhedshåndtering (XP)

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 26-04-04 23:18

Tak for svaret Soenne.
         Ja, undskyld, jeg havde helt glemt at lukke mit spg..
Men her er dine point.. Og mange tak for hjælpen

Lyhne1